|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Jag sålde en gammal bmw och en ung kille kom och kolla. Han lade ett bud på 25K som jag godtog. Men han hade inte pengarna just då. Dock kunde han lägga handpenning och vi gjorde upp om att han skulle komma tillbaka 2 veckor senare (efter den 25:e) för att betala resten och hämta bilen. Jag kan ju inte köra bilen då den är "såld" så jag ställde av den och sa upp försäkringen och fick tillbaka skatten. Är det just att göra så? vad skulle ni gjort? | |
|
Det beror väl på vad ni kommit överens om vid köpet skulle jag säga. /Anders |
|
| Tycker det är lite oschysst att sälja den till honom och SEN ställa av den, han förväntar väl sig förmodligen att den är skattad och påställd? | |
|
Vi diskuterade aldrig skatten, men normalt sett är det ju 6månader kvar på den när man köper en beg. bil. Men det var väl ganska naturligt att parkera bilen och ställa av den då den inte ska användas på ett tag. Sen vet jag ju inte om han kommer heller... Hade ni betalat skatten till köparen i samma situation? (500 spänn) |
|
| I så fall hade jag gett honom 500kr rabatt. För mig är det självklart att den resterande skatten ska ingå vid ett bilköp. Men det kanske är en åsiktsfråga... | |
|
Var bilen påstäld och skattad när avtalet ingicks så hade jag som köpare förväntat mig att den även var påställd och skattad när affären slutfördes. Summan att betala vid påställning borde du stå för. Försäkringen är ju inget som rör köparen och han bör ju ändå få två veckors gratis försäkring i och med att ni köpt och sålt via Blocket. ___ //Ulf |
|
|
Är bilen såld påställd är det köparen som "får" skatten som redan är betald om inget annat är avtalat vid köpet. Har ni upprättat köpkontrakt? (finns bra mallar på konsumentverkets hemsida) Har du kontaktat köparen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Inget är specificerat i avtalet (blocket bil köpekontrakt). Men jag vill ju inte utnyttja det till min fördel på ett ojust sätt. Jag kontakta köparen och sa att han får fordonskatten i rabatt av mig. Vet dock inte vad han planerat göra med bilen då han inte fixat körkort än. Kan man ens ställa på och försäkra en bil om man ej har körkort? Han ska ställa den på sig själv och inte på nån förälder. |
|
|
Ja, är han myndig - vilket vi får förutsätta att han (hanhonhen) är så kan man ställa på och försäkra bilen på sig själv. Försäkringen blir dock väldigt dyyyr... Dessutom är det tveksamt att något bolag tar något annat än trafikförsäkring. Ja, det är väl schysst att ställa av den, och säga till om det i förväg så han vet att han måste hämta bilen med transport, och sen ge honom den återstående tiden på skatten i rabatt vid avhämtning. Du bör dock tänka på att om du ställer på bilen samma dag som han avhämtar den så kan skatten landa hos dig, eftersom TrStyr skriver ut räkningen direkt när du ställer på den, och då har de ju ännu inte fått in något ägarbyte. |
|
|
Om ni använder transportstyrelsens app "Mina fordon". Kan ni enkelt sköta påställning och ägarbyte med telefonen vid ägarbyte. Ställ på först och sedan ägarbyte -> räkningen på skatten kommer till dig. Byt ägare först sen ställer han på -> skatten kommer till honom. När jag använt detta har jag dock använt siffrorna från körkortet som id. Vet inte om annat id-kort funkar så har köparen inte körkort kan jag inte garantera att det fungerar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.