|
|
|
|---|---|
|
Köpte en e46a för några veckor sedan lämnade in den på oljebyte för 3 veckor sedan har kört cirka 100 +- 20 mil sedan dess och idag när jag körde så började oljelampan lysa orange även en stund efter att jag stängt av bilen. kollade stickan och oljan var på den undre markeringen så olja fattas... Var med under oljebytet och kollade stickan då var oljan i mitten på stickan som det ska vara. Är det vanligt att man behöver fylla på lite olja några veckor efter ett oljebyte ? eller är det så att bilen drar olja ? eller något annat som kan vara knasigt med bilen ? Det var en äldre man som ägde bilen under dem senaste 8 åren, kan min "ungdomliga" körstil vara boven i dramat ? Mvh | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla så den inte läcker olja är inte ovanligt på dessa motorer, brukar kunna lukta lite bränd vid start, de brukar läcka bak på toppen från vakuumpumpen. Möjligen att din aktiva körstil påverkar oljeförbrukningen. Jag kör på Shell Helix ultra 5W-40 och det går åt kanske en halvliter på 800 mil (15.000 mil). OCH !!! glöm inte att se till att montera den uppgraderad kedjesträckaren om det inte är gjort tidigare och byt olja var 1000 mil och har aldrig låg oljenivå .Är den billigaste livförsäkringen på motorn för att slippa överhoppad kamkedja. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Som Hasso säger. Men gör gärna en sökning här på forumet av typen "drar olja" så ska du se att det finns massor med vettiga diskussioner. Det korta svaret är: Ja, de brukar dra lite olja. Jag har själv två E46 där den ena har samma maskin som din (dock hästkraftssvagare) och jag är en "oljepytsare" titt som tätt. På min 316 behövde jag toppa upp strax efter service också faktiskt, det minns jag. Dock var det vinter då, och jag har märkt att mina bilar har olika oljebehov under olika säsonger. Denna sommar (och även vår) har jag semestrat i bil och jag har trots det behövt "pytsa" markant mindre än under vanlig trist jobbpedning på höst/vinter. Som sagt, kan vara läge att byta olja/viskositet, eller att som Hasso säger kolla efter ev. läckage. Och sök forumet, det finns jättebra info och diskussioner. Men förbered dig på rejält med kvällsläsning. ;-) /Anders |
|
Jag skulle börja med att fylla på olja upp till övre strecket på stickan så du vet att den är "full". Därefter skulle jag köra några hundra mil och se vad som händer. Det kan vara så enkelt att verkstaden inte fyllde på tillräckligt med olja, det förekommer fusk med sådana saker på vissa verkstäder - de "snålar" med några deciliter olja i varje bil (men tar givetvis betalt för "full volym") och gör så på kanske tio bilar. Vips har de kundbetald olja till sin egen bil... Men oljeviskositeten är intressant - om du har problem med oljeförbrukning och inte ser något läckage, bör du undvika de tunnaste oljorna 0W30 och 5W30. Lämplig viskositet är som Hasso redan nämnt 5W40 eller 0W40. Vid kraftig oljetörst kan det vara idé att gå upp till 5W50 eller i värsta fall 10W60. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Luktar inte bränt vid start! Den uppdaterade kedjesträckaren är monterad av bmw har kvitto på det då kedjan visst hade kuggat ett snäpp och bilen ej gick att starta. Kör med Havoline Ultra S SAE 5W-30 Och jag var med när han hällde i oljan han fyllde upp till rekommenderad nivå! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.