|
|
|
|---|---|
|
Hej, Står inför valet av tjänstebil och fastnat för Volvo(trodde jag aldrig skulle hända). Vi har en X3:a idag som fungerar som familjebil, därför är jag in "tvungen" att ta en praktisk familjebil. Jag var tidigt ute med att kolla på sedaner. Var hos handlaren idag och snickrade ihop en S60 R-design D4 automat med business ed pro(nav, glaslucka, sensus connect med större skärm m.m) klimatpaket VOC. Detta fick plats i mina 7,5 pbb. Plockade även i ordning en V60 AWD automat, ocean race(metallic lack, 18', läderklädsel) business ed PRO, klimatpaket VOC, tonade rutor, drive alert(skyltavläsning, trötthetsvarnare m.m) Jag vet att det bara upp till mej och att det är tycke och smak men hur hade ni resonerat. S60 R design som är snyggare men saknar utrustning och AWD mot V60 som är mer praktisk(om än knappt?) med mer utrustning. S60 går även in med samma spec fast med T5 istället. Nån som vill uttala sig om dilemmat? | |
|
Det kan ju egentligen bara du avgöra vad som är viktigt för dig. Värt att komma ihåg att AWD modellerna har gamla 5-cylindriga motorerna medan FWD D4 har de nya 4-cylindriga VEA motorerna. Varför kan du inte snickra ihop en S60 med den utrustning du vill ha? Eller är det R-design som gör att det sticker iväg i pris? Personligen hade jag gått på V60 AWD främst för att jag prioriterar AWD högt. |
|
| Jag hade gått på V60 med AWD samt mer utrustning. Den är dessutom aningens mer praktiskt, och rent subjektivt snyggare. | |
|
Har du ansvar för andrahandsvärdet i kalkylen? I så fall bör du välja V60, klart mer eftertraktad begagnad. AWD extra fördel där också. ------- //Lövet |
|
|
Precis som Amil skriver, tänk på att du fortfarande får gamla motorn och växellådan om du väljer AWD till V60. Jag hade hellre gått på nya Skövde-fyran och den nya 8-växlade automaten. Den gamla sexväxlade lådan är riktigt dålig med moderna mått mätt. Jag tror det kommer spela betydligt större roll när det gäller andrahandsvärdet än om bilen har AWD eller ej. Om du då väljer en T5 istället för D4 så blir bilen dessutom billigare. Det beror på hur mycket du kör. |
|
|
i verkligheten skiljer det bara 12cl per mil mellan VEA D4 och "gamla" D4 AWD. Bra test i senaste AMS mot A4, C-klass och 3-serie. ------- //Lövet |
|
|
Bränsleförbrukningen skulle jag bry mig minst om i fallet VEA kontra gamla. Framför allt växellådan (gamla 6:an är helt värdelös i mitt tycke) samt bättre prestanda och andrahandsvärde skulle väga tyngre. Men jag hade trots det fortfarande valt D4 AWD före D4 FWD med VEA motorn. Har inte läst testet i AMS. Vilken ansågs bäst? |
|
|
Tror inte på att VEA kommer ha nämnvärt högre andrahandsvärde. Tittar man på begagnatsidan på Volvo skriker folk efter AWD modellerna. Synd att man inte kan få gamla AWD femman med manuell låda, den hade varit en grym kompromiss. F31 vinner testet med C-klass som tvåa och A4 trea. ------- //Lövet |
|
|
R-paket gör ju 60:in "roligare" med bättre väghållning m.m D4 awd +polestar så har du nästan en D5:a. Har kört min 3300mil nu på två år, och måste säga att jag är nöjd, trodde aldrig jag skulle säga det om en volvo. Jag tycker R-design +VOC är måsten, resten är bonus, Hi-tech pkt är bonus. Du borde kunna få 10% på specen i rabatt.... |
|
|
Slippy, jag förstår om du är nöjd med din bil! Det är en fil bil med Polestar timmen och allt. Jag måste dock fråga något jag sett flera Volvo ägare på div forum med R-design skriva, och jag ber om ursäkt om det låter drygt, och det är att dom heter t ex V60 R. Varför? Jag har t ex S-Line på min A6 men jag kallar den inte för S6 om du förstår vad jag menar. |
|
|
Tack för all input! Den jag hittills provat är en v60 FWD med nya D4 motorn å den och 8 växlade lådan. Jag gillade den skarpt. Utifrån era synpunkter ska jag se till att prova en med den 5 cyl å 6 växlade automaten innan jag bestämmer mej. Ska även kolla så att man kan knö in vagnen i skuffen, för de tillfällen man måste frakta dem. Med tanke på att vi kan knö in vår familj, 2 vuxna, en 4 åring, en 7 månaders och en hund(whippet) med packning i X3:an så kan jag leva med om man får stuva lite för att få med vagn för de få tillfällen man behöver ha med dem i en S60. Tror jag sällan eller aldrig behöver ha 2 barn, vagn och packning i den. Gillade som sagt den motorn/lådan jag provade. Ska även se mej omkring om jag inte kan få in drive alert i specen. Då är den specad som jag vill. Om dessa två grejer funkar lutar det mot en S60. Angående offerten så upplever jag det svårt att se rabatten utöver business edition pro. Men såvitt jag kan utläsa så ligger den på 7,5 %, vilket låter snålt!? Som sagt ska ge dem en chans att räkna in drive alert eller gå till annan Volvohandlare. |
|
|
Vad vinner du på att välja sedanen? Rent ekonomiskt gör du sannolikt en förlust eftersom det lilla tillägget som ny uppvägs av det bättre andrahandsvärdet på kombin. ------- //Lövet |
|
| Hade jag köpt privat så hade jag nog gått på en kombi men nu är det tjänstebil och jag svarar inte för andrahandsvärdet. Sen kanske det praktiska ändå borde vinna över utseende. | |
|
@Amil Jag har skrivit det i signaturen, för att få med lite mer info om bilen. Lite samma tanke som vissa skriver m-sport. S60R/V70R var ju en speciell bil som inte tillverkas längre, däremot vet jag att volvo reggade alla s60's som S60 R .... i modelbetäckningen hos VV därför skriver vissa det fortfarande så i annonser på blocket. Detta gällde ju den 1:a modellen av s60:in. Då det är många bilnördar här så tror jag de flesta vet att det finns någon V60R. "V60 R-design D5 polestar-13" men det fick inte plats på en rad... |
|
| Om nu nån skulle vara intresserad så är bilen beställd nu. Det blev en vit S60 R-design D4. Business PRO automat med klimatpaket VOC och jag fick tillslut även in drive alert på den för 7,5 pbb så jag känner mig nöjd. | |
| Kul. Grattis till din nya bil! Hur lång leveranstid är det? | |
| Tack Amli, blev ju glatt överraskad av både körglädjen och den höga utrustningsnivån. Säljaren pratade om 8 veckors leveranstid, så den borde vara på plats när jag börjar det nya jobbet den 8:e december. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.