AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.263

Byta bromsar på E90 använder ni momentnyckel?

Sida 2 av 2
Okej! Men fint sandpapper är de typ 800 eller 400? Ljög lite innan btw är en e81 jag har :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det bara lite ytlig rost eller mindre områden, så har Gaspo helt rätt.

Brukar själv göra så med WD-40 indränkta våtslippapper (tex 800 korn och sedan 1200 korn). När man sedan täcker detta med fett så kommer det ta lång tid innan rosten sprider sig.

Off-topic : Sist jag gjorde detta var faktiskt bara för några dagar sedan på ett par axeltappar på en Getrag 260/5 låda (den där tappen som går in i pilotlagret samt den tappen som går in i kardanaxeln).

Däremot om det är fullständigt sönderrostat i cylinderloppen i bromsokshållaren så brukar inte mycket hjälpa, utan då är det bara att byta.

Min absoluta favorit är på frambromsarna på en Mercedes A-Klass. Där hade det inte bromsats på länge, och detta är frambromsarna dessutom!

Ena glidpinnen hade rostat fast helt och hållet - så det var bara bromsbelägget vid kolven som trycktes mot skivan. Se bild nedan där detta bromsbelägg är nedslitet till metallen medans det andra inte ens kommit halvvägs.
Länk

Så här såg glidpinnen ut där den satt i bromsokshållaren - kan ni se var pinnen slutar och bromsokshållaren börjar? :-)
Länk
Länk
Snabb fråga! Står ute å försöker få till de. Men fram så ser jag att de har varit blå loctite men bak såg jag inget ska de vara bak med?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Till glidpinnarna för ATE-system så brukar det inte användas någon gänglåsning.

När jag köpte denna typ av glidpinnar från BMW vid 2004 (då kostade en sådan 117.50 SEK) så fanns det ingen låspasta eller låsvätska på dessa.

Däremot skruven som skruvas in i glidpinnen för Girling-system (se bilder nedan) så brukar gänglåsning användas.
Länk
Länk

Nu kan man inte se att det just är Loctite som använts och alla använder sina egna färger.

Men generellt sett gäller (för Loctite gänglåsning) att
Violett = Låg styrka
Blå = Medel styrka
Röd/Grön = Hög styrka
Blev ganska precis klar. De såg okej ut runt om men smörjde upp de så bra jag kunde och drog alla skruvar på 35nm utom en där det var omöjligt att komma intill men en momentnyckel. Tog skruvlåsning på alla skruvar endå :) Tack för underbar hjälp!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag kan lova dig att det inte finns en bilverkstad som momentdrar bromsoksbultar mm, det går på känn som vanligt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fast de på verkstaden har (ska ha) mycket längre erfarenhet (och ska veta vad som är lagom) än de flesta som är nybörjarmekaniker.

Undantag är 98% av alla som jobbar på däckverkstäder. Där baseras lönen uteslutande på hur hårt man drar åt hjulskruvarna. För varje skruv som dras över 500 Nm får man en liten extra bonus. Jag tror det är ett ramavtal som gäller alla däckverkstäder i Sverige.

Jag har sett flera av dessa glidskruvar ha helt sönderdragna gängor efter att ett gäng gorillor gått loss på dem, tankegången måste ha varit i stil med typ "eftersom dä ä bromsar o de ä jätteviktigt så drar jag åt så hårt ja kan o lite te" :-)

Men det där blir jättebra, B0llA!

Det hade även gått bra om du bara kunnat komma åt en enda glidskruv och dragit den med moment för att känna på "hur hårt" 35 Nm faktiskt är och sedan dragit de övriga skruvarna lika hårt. Precis som hasso beskriver.

Det viktiga är att få en känsla av vad 10 Nm, 35 Nm, 110 Nm faktiskt är. Därefter är man redo att "dra på känn". Är man tveksam eller glömt så är det bara att dra fram momentnyckeln och känna.

Tror jag nämnde det tidigare i tråden, sällan jag momentdrar de vanligaste förbanden numera men ibland åker momentnyckeln fram för att friska upp minnet (och på kritiska skruvar som topplocksskruvar och liknande såklart).
Haha jag har inte tagit bort hjulen fram sedan verkstaden hade bilen, å dra åt... vad bultarna satt innan idag. Jag tog ett fälgkors med ett långt rör på och slet ändå som ett djur får att få låss dem. Kändes och lät som att bultarna gick av vaje gång :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.