|
|
|
|---|---|
|
Hej Införskaffade mig en e91 i sommras, och nu allt eftersom vintern kommer närmare har jag börjat undra hur den här bilen är att köra på vintern. Då den är väl dig stabil och rapp nu på sommar väglag är det lätt att man glömmer bort halkan. Då det är m-sport och bilen känns väldigt låg med 19' undrar man hur stor risken är att man behöver införskaffa en ny front efter vintern. Har även fått hem mina vinterdäck nyligen. Fälgarna är 17' med et30, och däcken är 235/45 hakka7 dubbdäck. Är det något bra val jag har gjort? Berätta järna hur ni har upplevt era e91:or på vintern. Mvh Sasa | |
|
Hur lugnt som helst så länge däcken är bra. Jag kommer köra min E92 M-sport med 18" friktion i vinter och det kommer säkert gå lika bra som tidigare vintrar med E91 M-sport. Originaldimension är 225/45R17. 235:or funkar sannolikt också bra, om du dessutom redan köpt däcken. |
|
|
Ja däcken är nya, så det blir spännande vinter. Hittills har jag i princip bara kört fyrhjulsdrivet, så jag har ingen vana på bakhjulsd. Men det gick bra att köra med m-sport chassit. Va bra :-) |
|
| E91 funkar alldeles ypperligt på vintern. Min har också M-chassie. Kör med Hakka dubbdäck i 225-45-17. | |
|
Ingen fara alls. Men visst är framkomligheten inte lika bra som awd. Men kör man lite vettigt så är det sällan ett problem. Ps, om du har rätt hjulstorlek så blir ju inte bilen lägre av 19 eller 17 tum fälgar. Det du ökar i fälg, minskar du på däcket. Hjulets omkrets och diameter ska vara samma eller nästintill. |
|
|
Tack för svaren :-) Jag utgick eftersom 17´225/45 är orginal borde det vara okej. Och eftersom ni redan har kört på dessa dimensioner så känner jag mig redo för vintern. Redo att ploga hehe. I övrigt väldigt nöjd bmw ägare hittills!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.