AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.143

E46 330iA - 2003 vägrar starta

Sida 1 av 2
Hej

Min bil har varit stående i en dryg vecka och när jag kom hem och skulle starta den hände absolut ingenting när jag vred om nyckeln. Allt elektriskt fungerar och jag har testat med hjälpstart från annan bil samt kollat säkringarna i både handskfacket och dem till motorstyrningen under huven. Testat alla fyra nycklar jag har också.

Har aldrig haft några tendenser till problem att starta tidigare så om nån känner igen problemet eller kan komma med något förslag är jag väldigt tacksam.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Byt batteriet till ett som du VET är bra och testa.
Om batteriet har intern kortslutning i en eller flera celler, är det inte säkert att det hjälper med starthjälp.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hur låter det? "Klick, Klick, Klick" då är det mycket troligt att det är batterirelaterat. Jag har också upplevt att med för klena startkablar så är det inte säkert att det hjälper. Iofs på min 540 som kanske kräver mer ström för att dra runt. Men som Johan säger så kan det också vara ett defekt batteri.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Jag har mätt batteriet och det verkar bra. Det har även en indikeringslampa som visar grönt om det är okej och den lyser.
Hade inne den på verkstad förra veckan och de hittade inget fel för när den var där funkade den såklart men så fort jag kom hem med den var felet tillbaka så nu står den här igen.
Det låter typ ingenting när jag vrider om nyckeln. det enda som låter är att ac och stereo stängs av som det ska.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det "gröna ögat" visar endast konditionen i just den cell som plastkulan finns i - de övriga cellerna kan vara helt kass även om ögat är grönt.
Om en cell ger upp pga intern kortis, kan det mycket väl finnas kräm till att tända instrument och lyktor men inte nog för att orka slå till solenoiden i startmotorn och dra runt den.

Hur mätte du batteriet (metod och belastat/obelastat) och vilket resultat var det?

Hur gammalt är batteriet?

Mvh
Johan B

Jaha på så vis. Kommer inte ihåg värdena exakt. det var typ 2 veckor sen jag mätte men det verkade ok men det är som du säger att det kan vara kortis i nån annan cell då. All annan elektronik fungerar med tändningen på.

Men efter att jag bogserade den till verkstan fungerade bilen och startade direkt och de kunde inte hitta nåt fel, vet dock inte hur noggrant de tittade eftersom bilen fungerade hos dem. Det var ju först dan efter jag hämtat den som problemet var tillbaka.
var iväg till en verkstad idag och fick batteriet testat och det var inget fel på det så vitt de kunde se.
Har läst runt lite på olika forum och det känns som att det är nåt elfel. Märkte idag att jag inte hör nånting från bensinpumpen när jag vrider nyckeln heller.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Om startmotor går inte igång vid start och du inte hör inga klickljud så det är sannolikt startmotor som har lagt av.
okej men hade den krånglat nåt innan eller kom det bara helt plötsligt?
Jag har ju testat att ha batteriet på laddning men det blev ingen skillnad
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Att ladda ett gammalt batteri är inte 100% säkert att batteriet kan leverera 100% kapacitet jämfört med när det var nytt.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Normal livslängd på ett batteri är ca 5 år + kanske 2 år om man använt bilen varje dag och parkerat i ett varmt garage.
hehe aa det lät ju mindre kul.
har som sagt varit och kollat batteriet idag och det var bra enligt dem.
Enkel första mätning med ett universalinstrument.

Starta med att mäta batterispänningen. Vid +polen framme vid höger hjulhus bör du ha ca 12V.
1. Vilken spänning när tändningen är på?
2. Vilken spänning vid startförsök?

mvh/ Anders
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Testa slå lite på startmotor (innan du ska starta bilen) med något järnrör eller liknande, Det kan hjälpa att startmotor hoppar igång om det är startmotor som är paj.
Ska testa att mäta imorrn.

Har provat att banka lite på den men ingen skillnad.
Här har du en bra "E46 no start" felsökningsguide: Länk

mvh/ Anders
Tackar för länken, får gå igenom lite från den imorrn.
Okej var ute och mätte lite idag och jag började med att mäta polerna under huven och där hade jag bara ca 9,5V vilket inte var särskilt bra och vet inte om det är pga att jag var ute i bilen en del och gjort massa startförsök efter att det mättes på verkstan.

Kopplade sedan in startkablar från annan bil och lät det stå ihopkopplat ett tag. under tiden mätte jag igen och då hade jag 12,6V mellan polerna men fortfarande ingen tendens till att starta.

Kopplade bort starthjälpen och kollade i bilens data som visade ca 110-115. När jag var ut nu så visade det bara 80-85.

Kan det vara så att batteriet är kasst ändå fast att de sa att det var ok på verkstan plus att bilen inte startade med starthjälp?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, frågan är hur de mätt batteriet!?
Att bara mäta över polerna med en voltmätare säger bara en liten del av hur batteriet mår.
Bäst är att syraviktmäta alla cellerna, men vissa batterier kan man inte göra det på, eftersom de är "förseglade". Vissa "förseglade" batterier har dock bara ett klistermärke över locken till cellerna så de är lätta att öppna...

Kan man inte syraviktmäta battericellerna, får man belastningsprova batteriet och mäta det. Bäst är att göra det med speciella mätinstrument som kör ett belastningsprogram och sedan analyserar batteriets status. Det finns även rena belastningsmätare som simulerar belastning och visar med en mätare hur batteriet presterar just då. Man kan även mäta batteriet över polerna när man försöker starta det - om det droppar markant då är det kass.

Mvh
Johan B

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om batteriet är fullständigt kasst och kombinationen startkablar som inte är tillräckligt "grova" och att bilen man kopplar från inte har kraftigt batteri och generator kan det vara svårt att starta även om man gasar en bra stund. Inträffat för mig iaf men med en V8:a...

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.