AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.697

Gulmotorlampa tändes...nu startar inte min E46 330ci - 2004

Mr
91
Mr Bean
330ciM -04 E-46
Det gäller en 330ci -04 Motorlampan tänder under körning stadstrafik, körde hem bilen och parkerade den. Det kändes som motorn hackade till lite när lampan tändes, men de kan vara en inbillning...inte helt säker. Bilen kändes som vanligt på väg hem...inget hackande eller kraftbortfall. Har nu stått i fem veckor, tänkte nu köra den till verkstaden och kolla upp fel/felkoder mm. Nu startar den inte. Jag såg att varvräknaren rörde på sig när startmotorn drog runt motorn, ska det vara så?
Någon som har någon ide på var jag ska börja söka efter felet?
Jag vet...felkodsökning...lite svårt att få den till verkstaden.
Behöver ha igång den...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att kolla så batteriet är laddat - minst ett dygns laddning med en bra laddare.

Därefter får du läsa av felkoder, det finns många tänkbara orsaker till att gula lampan tändes - oftast indikerar den att det är något knas med avgasreningen men det kan iofs vara ett rent följdfel från någon/några felande komponenter som t ex. givare/sensorer.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Mr Bean, det finns ju bra felkodsläsare att få hem snabbt. En väldigt bra grej att ha när sånt här händer..
Jag har PM:at dig.
Mvh Ola

Min bil:

Länk

Mr
91
Mr Bean
330ciM -04 E-46
Johan....jag ska prova med ett annat batteri. Men jag tror inte att det är för dåligt med ström, då motorn hade riktigt bra spinn vid startförsöken. Men det skadar inte att prova.
Mr
91
Mr Bean
330ciM -04 E-46
Har lästfelkoder.

P0171 Powertrain
System too Lean (Bank 1)

P0174 Powertrain
System too Lean (Bank2)

Är det någon som vet vad detta kan vara?
Jag googlade på de du skrev och hittade denna sidan;
Länk
Visa användare
49
Bmw-Perra
520D M-sport F11
Det är blandningskoder och kan orsakas av tjuvluft. Kontrollera insugsbälgen efter luftmassemätaren mot insuget och gummipluggarna i bakkanten av insuget mot torpedväggen alternativt så kan det bero på en trasig luftmassemätare? Där skulle nog jag iaf börja felsöka.

Mvh
Bmw-Perra har rätt du har troligtvis en luftläcka någonstans.
Troligtvis har du haft detta en längre tid och det brukar ofta inte vara något problem att köra bilen mer än att man märker att förbrukningen ökar.
Tills det blir värre.
Detta löser du själv, kolla stora slangarna efter lmm även den längst in mot motorn.
Beroende på vad du har för insug så kan det vara så enkelt att en gummiplugg som är sprucken.
del #17 syns om man står vid förarsidan skärm och kollar under insuget den sitter på första röret mot torpedväggen.

Länk

Annars kan det vara andra slangar, insugspackningar m.m. som är spruckna.

Detta grejar du nog själv.
Ett enkelt sätt att göra ett röktest med en slang och en cigarr.

Glömde skriva om du reparera något låt lampan var tänd, har du åtgärdat rätt så kommer den att släckas du är då säker på att det är löst.
Sen kan man radera den historiska koden.
Hur läste du av felkoderna, fick du den till verkstaden?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.