AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.855

Airbag-lampa förarsida E46 316ti Compact - 2004

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hejsan,

Skumt fel som är lite slumpmässigt. Airbaglampan tänds.
Igår redan vid start, men höll sig borta hela dagen och kvällen, och åter idag med då först efter ett par start/stopp (lämna barn på skola/dagis)

Felkod utläst: "Driver's airbag, stage 1, resistance too high" Se bild: Länk
Min tanke: Glappkontakt i något kablage? Släpring i ratten smutsig/glapp? (Hur få bort ratten?)

Vad har ni för eventuella tankar/idéer/tips till mig?

/Anders

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Kan det ha med de här fuktiga dimmiga mornarna att göra? Att det blir knas i kontakteringen någonstans.
Visa användare
134
525_vanos
523 E39 1996
Länk

Visa användare
134
525_vanos
523 E39 1996
kolla länken jag la in airbag fix

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,
Ja en sån där sitter redan i min 330 och jag har en till likadan på lager omutifall att.
MEN, notera vad jag skrev - förarsidan. Inte passagerarsidan.
När sensormattan går på passagerarsidan så larmar han om det specifikt. Är mitt fall på min 316 är det en annan kod.
Tack ändå.

Nån med fler tips?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag lyfter min gamla tråd - felet har varit borta i nästan två veckor, i morse var det jättefuktigt ute och direkt efter att ha lämnat dottern på skolan kom varningslampan igen.

Så irriterande! Jag tror det har med luftfuktighet att göra - är det svårt att ta bort ratten på min 316? Kan det finnas någon släpring därbakom som jag skulle kunna göra rent? Det luktar ju glappkontaktsproblem lång väg detta.

/a

Resistance to high, tyder på att det är oändligt dvs brott.
Kan vara en släpring, kan vara så enkelt som på min tog bort aibagen som satt med 2 skruv, tog av och satte dit kontakten en 2-3 ggr och sen fungerade det i 6 månader till släckte den och det har varit släckt i 6-8 månader.
Jag hade definittivt börjar med det.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hur/var hittar jag skruven Delorian? Är det svårt?
Ska man ta bort tuta/mittkåpan i ratten eller?
Är det några risker för explosion, tänker, det är ju airbag och typ "sprängladdning" liksom?

/Anders
Jag har bara gjort det på e39 men det är simpelt satt med 2 skruvar bakom ratten bara att lyfta av kudden.
Lyft inte bort ratten, om du gör det märk upp den innan med ett streck så du kan line:a upp den som den var innan.

Oavsett om man lyfter bort ratten från släpringen eller om man har den konstruktionen att man lyfter hela ratten och släpringen sitter fast på baksidan, så vill man inte ändra släpringen position, dvs snurra inte på den.

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ok. Om jag kikar i RelOEM så bör det vara denna bild som är den relevanta för min bil (och ratt):

---> Länk

Så frågan är var jag börjar. Det känns som del nummer 4 är något jag vill rucka lite på, eller rengöra.

/Anders
precis
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag får krypa under o kolla om det sitter skruvar naturligt satta som håller kåpor o liknande, för på RealOEM ser jag faktiskt inte hur man lättast gör ingreppet. Trodde först jag skulle börja bända i tuta/rattcentrum, men man får väl kolla under på nåt sätt.

Skulle helst undvika att börja montera loss ratt.
Jo, jag har jobbat mycket ratt på en Golf2'a så jag vet att man bör sätta ett index-märke men tänker mig att det är knivigare på en så här pass mer "modern" bil.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Rattaxeln och rattcentrum är redan märkta vad jag noterat
Ta dig först en liten funderare. Hur pass bra laddat batteri har du när det krånglat ??.
När du kör stop and Go tömmer du batteriet och när startmotorn kopplas till sänks spänningen under den kritiska nivån för att ha fullgod elektroniks spänningsnivå vilket i sin tur gör att blad annat Airbagsystemet blir känsligare för resistans och kan då ge fel och airbaglampan tänds.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hasso, uppskattar din synpunkt. Ska fundera på detta naturligtvis, men måste i sammanhanget säga att lampan har tänts under färd eller då jag stått med motorn igång. Ganska random faktiskt, men aldrig under startögonblick och märkligt nog alltid under drypande fuktiga morgnar då jag gummiskrapat samtliga rutor på väg till skola och sedan jobb. Jag kör bilen 2 x 2.5 mil i min pendling. Om jag inte cyklar till jobbet. Bilen används faktiskt till både korta och lite längre sträckor.

Att testa batteriet under last tänkte jag mig - hur gör jag bäst då? Att slå igång motorn och sen slå på helljus och sätesvärme etc, är det rätt metod?

/a
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man kopplar på en voltmätare och ser om spänningen sjunker under 10,5V när startmotorn går, då bör man ladda eller fundera på ett nytt batteri.
Jordningspunkter är ju också viktiga så det inte är ärgigt el dålig kontakt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.