AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.738

Bästa lösningen för eftermontering av Bluetooth-handsfree i F10 525d - 2011?

So
14
Soundside
420d xDrive GC - 15
Tjena,

Jag införskaffade mig nyligen en begagnad 525d f10 och är grymt nöjd. Dock så har den inte bluetooth och jag behöver kunna ta samtal smidigt ute på vägarna.
Jag har sökt runt på forumet/google men blir inte riktigt klok på vad som funkar bäst och är smidigast.

Som jag förstår det så går det att eftermontera, men då ska BMW ha ca 14 00kr vilket är dyrt. Jag skulle kunna vända mig till en firma som bygger in någon variant av parrot som lirar med iDriven och landar då på ca 7500kr. Fortfarande ganska saftigt.

Finns det andra varianter som jag kan ha missat om jag vill kunna använda iDrive-systemet eller är det helt enkelt dessa två som gäller?

Vad skulle ni ha gjort? (förutom att köpa en bil med BT förinstallerat :) )

Mvh Victor
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Det finns ju dessa (om du har professional radio eller mer)
Länk

So
14
Soundside
420d xDrive GC - 15
Ok tack! Det är dock inget jag kan installera själv. Finns det några firmor i Sverige som gör det? Och vad kostar det?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
FISCON bör du kunna montera själv :) Kräver ingen kodning! :-)
So
14
Soundside
420d xDrive GC - 15
Jag har ingen som helst erfarenhet av sådant så det känns dödsdömt för mig att göra det haha. Är för rädd om bilen för att försöka :D

Ingen i närheten av Sthlm/Uppsala som gör sådant? :)

Och har någon provat denna lösning? Hur är ljudkvaliteten och funktionerna jämfört med original?

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Köpte Fiscon till min E91:a från NMIAB och mnterade själv. Inte svårt alls.. totalt tre kablar som behövde fixas, kan säkert vilken bilstereofirma som helst ordna.
Länk

Funkar kanon! Precis som fabriksmonterad blåtand förutom att den också kan strömma ljud till stereon via blåtand. Kör man både spotify och navigator så ställer den ner ljudet på musiken under navigationsuppläsning. Helt underbart.

Monteringen innefattade för mig att montera micen i taklampan och dra kabeln till handskfacket (tog en timme eftersom jag har tummen mitt i handen).
Ta ur orginalstereon och försöka fatta var jag skulle koppla in (10 min)
Koppla in (plus, minus, fiberoptik (5min)
lägga in boxen (1 min)
Ta ur boxen då jag glömde koppla i micen, koppla in mic, sätta på dubelhäftande tejp och stoppa tillbaka (2 min)
Återmontera stereo (1 min)
Funkade direkt när jag startade bilen

//Anders

So
14
Soundside
420d xDrive GC - 15
Grymt Anders, tack! Detta är nog lösningen jag ska köra på så länge den funkar med min radio. Tror dock jag låter en firma göra jobbet, får höra mig för med ställen i krokarna :)
So
14
Soundside
420d xDrive GC - 15
Hur vet jag om fiscon fungerar med min bil och radio? Var inne och snackade med en bilradio-verkstad och dom sa att jag behöver kolla så radion har optisk ingång och att jag skulle be BMW kolla det och eventuellt aktivera ingången. När jag snackade med BMW så sa dom att dom inte riktigt hade koll på vad jag menade utan att dom brukar eftermontera blåtand på ett annat sätt så fick inget svar där heller.

Finns det något smidigt sätt att ta reda på detta? )Det är radion som heter "663" och det är utan USB i armstödet.)
EA
22
EA
518i -84
518i -86
Hej Soundside.
Vilken BMW verkstad sa att de gjorde det på ett annat sätt. Jag saknar också Blåtand och BMW i Umeå vet inte hur de skall lägga in den. Blåtanden skulle finnas i bilen men genom ett tillval försvann den.

EA
So
14
Soundside
420d xDrive GC - 15
Hej EA, det var Novation i Uppsala. Jag har faktiskt ingen aning om vad dom menade utan dom sa bara att dom inte kopplar som de andra tredje parts lösningarna.

Jag kör ju själv hellre Fiscon t.ex för att få streamingen för audio. Samt att det är billigare. Men jag måste få veta om det verkligen lirar med min radio först.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.