|
|
|
|---|---|
|
Halloj gjort kompprov på m5an lite tråkiga värden 1.12 2.11 3.10 4.12 5.12 6.12 Tycker 3ans komp känns lite lågt. Problemet är att bilen rycker lite vid jämn gas samt missar lite på tomgång. Blir värre då bil blivit varm nu har jag gjort komp vid kall motor kanske blir sämre vid varm eller vad tror ni. | |
|
Ser OK ut. S38 kan "småbluddra" på tomgång, vilket är OK så länge avgasvärdena är bra. Små-ryck kan förekomma runt 1700-2000 varv, hög växel jämnt hållen gas. Kan bero på kanske nån halvsuspekt spole eller halvtaskiga stift. Hade även jag små-små ryck runt nämnda varvtal lite ibland. Bytte till stift av annat märke o annan design, vill påstå att det blev markant bättre, men inte säg att det är 100%, bilen går så lent o jämt en S38 bara kan gå :). Har inga problem med avgasvärden eller liknande. Mitt råd: Service, dvs byte av stift samt ventilspelskontroll. |
|
|
Har gjort service med justering ventilspel samt stift m.m har testat byta alla spolar ingen skillnad. Känns nästan som att bilen gungar fram o tillbaka pga missar. Testat annan lmm bytt lambda tempgivare gasspjällgivaren bränslepump går väldigt jämt o fint precis då jag startat upp bilen för att sen börja missa lite grann. Tror att avgasvärdena varit höga på den dom senaste besiktningarna men ändå varit inom värdena. |
|
| Ok. Du har de "karaktäristiska magerrycken" i en lite svårare variant...Tändrören (delen mellan spole och stift) har en förmåga att bli dåliga med tiden. Syna de noga, de kan ha "sprickor i gummit" vilket kan göra att gnistan tar en annan väg än den tänkta... | |
| Har kollat på dessa lite grann men ser inga sprickor däremot har jag lite olika motstånd i dessa då jag mäter dom. Kollar jag på stiften så tycker jag att den går lite magert faktiskt. Kanske idé att byta dessa | |
| Hade samma problem med min S14 som är i princip samma modell. Jag vet inte om det kan hjälpa men antar du med har en sync på svänghjulet? Där sitter totalt 3givare som läser av o det kan va att dom är fulla me skit efter antal år eller är givaren kass.. testa rengör dom. | |
| Nja tror inte jag har det eller har då inte sett nån. Jag har haft lös kamaxelgivare samt vevaxelgivare o rengjort vart exakt sitter den då. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.