|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, jag o kompisen bytte bromssköldar, handbromsbackar och tillhörande fjädersatsen på min Compact. Vi justerade handbromsens verkan med de små justerskruvarna bakom/inne i bromsskivorna tills vi var nöjda och backarna tog bra. Nu är min fråga, kan jag få handbromsspaken att ta lite lägre ner? Handbromsverkan är alltså väldigt bra, men det är själva spaken som tar lite högt tycker jag. Är det bara att lossa damasken och det kanske finns wire-sträckare därunder? Tips? /Anders. |
|
Jo, det finns muttrar som skall slackas innan man börjar justera vid bromsarna bak... Men det går säkert att göra i efterhand också. Lyft på damasken (sitter med några låstungor så det är bara att dra rakt upp försiktigt) så ser du dem i bakkant av spakstället. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Ah, ja de missade vi att slacka på innan vi började. :-/ Men okej, jag lyfter där o ser om det går att göra i efterhand. Tack Johan! |
|
Annat synsätt är att just ha lite rörelse kvar så att det blir uppledat när det väl används. Det börjar krångla fortare om det aldrig får motion, typ. Hör av någon mekaniker någon gång, och tyckte det lät rimligt. Det fanns ju det där 3-4 hack osv men det avråddes från av de som ser hur det brukar se ut när det kommer in. |
|
Det är såklart ett bra synsätt. Jag justerade faktiskt under damasken i morse med gott resultat. Spaken tar nu inte alls lika högt. Men kanske borde jag justera upp/tillbaka skruvarna lite till så att spak o wire faktiskt får lite mer "resväg" hela tiden. Inte alls dum idé nu när jag tänker på det. Fixar det i e.m. /Anders |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.