AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.823

Hjälp med beräkning av kostnad vid bilköp

Hej

Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig lite med att räkna på vad ett köp av lite nyare bil skulle kunna kosta.

Idag kör jag en gammal Cirtoen bensinare som drar ca 0.9 milen mestadels landsvägskörning då jag har ca 4 mil tur/retur till jobbet på e4an

Jag har börjat fundera på att köpa en lite nyare bil då jag kör en hel del (nånstans kring 3000 mil/år)

Jag hade tänkt mig en diesel bil som drar runt 0.5 (då den lägre förbrukningen skulle kunna hjälpa mig betala lite av lånet jag blir tvungen att ta)

I vilken prisklass kan jag kolla på bil om jag vill att min månadskostnad inte ska öka med mer än 1000 kr/månad med nya bilen+lån mot vad gamla bilen gjorde bara i bensin

Uträkningen såhär långt skulle jag nog klara men det är väl fler faktorer att väga in som försäkringskostnader värdeminskning mm.

Behöver bara en lite fingervisning så jag vet ungefär var jag kan hamna

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig.

Tips på en bil hade också varit trevligt.

Enda kraven är ska gå billigt och inte ha allt för svag motor och gärna diesel.

//Nadja
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Din månadskostnad är helt beroende på hur mycket kontantinsats du har att lägga in och hur lång kredittid du tar.
Gå in på www.wasakredit.se och lek med siffrorna.

En bil för 100k (du måste enligt lag lägga 20% i kontantinsats) och 9år avbetalning skulle ge en kreditkostnad på ca 1000:-/m
Jo den biten har jag kolla på, vad lånet kostar är inget problem

Tänkte mer på hela bilden med den lägre förbrukningen vs servicekostnader värdeminskning etc etc

Sen vill man ju inte betala ett billån i 9 år
För tillfället är ju räntorna låga, så kostnaden för att finansiera ett bilköp är ju relativt låga, sen vet ingen vad som händer med räntor, höjda skatter för att åka och äga bil med den nya röd-gröna soppan som blev resultatet av söndagens val. Där får du vara medveten om att det kan komma obehagliga negativa överraskningar.

Det framgår inte vad värdet kan vara på din nuvarande bil men kanske den räcker för att användas som kontantinsats för ett avbetalningsköp (20% av bilpriset)?

Leker du med tanken att du köper en bil för 200 tkr så kan du finansiera den med billån/avbetalningskredit på 160 tkr. Månadskostnaden är då beroende på avtalslängd och eventuellt restvärde i kontraktet, men torde ligga runt 2200-2400 kr/mån.

Tillkommer sedan bränslekostnad cirka 1.800 kr per månad (14,25/L), en minskning med cirka 1.300 kr/mån jämfört med din nuvarande bil.

Fordonsskatten räknar jag med att den är i princip oförändrad medan din försäkringskostnad bör bli lite mindre beaktat att du idag har din nuvarande bil helförsäkrad och en ny/are bil kan du ha halvförsäkrad de första tre åren från den är/var ny. Okänd summa varför du själv får beräkna denna ev. vinst.

Den stora posten blir ju dock värdeminskningen. En bil för cirka 200 tkr kan beräknas sjunka i värde med cirka 50% på de första tre åren, medan du antagligen har en mkt låg värdeminskning idag på din nuvarande bil. Däremot så kan ju åtminstone delvis värdeminskningen jämnas ut av att du idag kanske har reparationsbehov av din bil och kostnaden för oväntade framtida reparationer torde vara mkt större i din gamla bil. Värdeminskningen torde iaf ligga runt 2500 kr/mån i en bil runt 200 tkr.

Så kanske en bil i klassen runt 200 tkr kan vara lämplig?

För att säga bilmodell så behöver man ju veta om du enbart åker själv, har familj med behov av större bagage mm. Eftersom det inte framgår så torde en bil i "Golf-klassen" kunna vara lämplig.

/Anders
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej,

hur gammal är din nuvarande bil och hur långt har den gått? Du kan beräkna bilvärde på Länk för att se vad du får för den inpå ett ungefär. På denna länken kan du fylla i en del av de uppgifter du frågar efter Länk

Om du går in på Powerbörsen till vänster och kikar under bilar säljes kan du se ett antal olika BMW:s i prisklasser från billig till dyr. Det finns till exempel en svart 3-serie(E90) sedan bensinare 320i 2006 som verkar vara fin i Sthlm för 119000kr. Den drar lite bensin och man åker bekvämt, ett exempel av hur många som helst. Mini är en annan kul bil ur BMW-koncernen, lite mindre och framhjulsdriven. Länk

BMW har den fördelen att det ger en viss "körglädje" och "förarkommunikation" som är mycket av det märket bygger på. Vet du vilken typ av bil du vill ha, framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift?

Mvh
Asken
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Bilkalby.be är en bra sajt.

Har du tänkt att bilen får bli 1000 kr/mån dyrare EXKLUSIVE värdeminskning/amortering eller INKLUSIVE för räknar du INKLUSIVE värdeminskning på bilen så lär det bli svårt med den gränsen, för att inte säga omöjligt.

Du får tänka på att den enda plusposten (av betydelse) på att byta från en gammal bil till en ny är drivmedelsförbrukningen. Din bil idag drar drivmedel för 13,5 kr mil (15x0,9) och den nya skall dra för 7,5 kr säger du (15x0,5), vilket är en ganska hårt satt gräns för drivmedlet. Min cab som är en 20d och "drar nästan ingenting" ligger ändå på 0,65 blandat när jag tankar. Firmabilen som bara har hälften så mkt häst drar ungefär lika mycket. Du säger ju dessutom att den nya bilen inte skall vara alltför klen (dvs ingen 1,3-litersdiesel) och då finns det i stort sett bara 1,8- och 2,0-literdieslar att titta på. De är roliga att köra och drar inte så jättemycket, men du får svårt att komma ner i 0,5 om du inte fiskör, vilket man inte alltid gör med en rolig bil.

Men om vi nu räknar på din förbrukning. Då sparar du 6 kr/mil i drivmedel. Vilket innebär 18 000 kr per år. Av dessa 18 kkr så äts 3-4 kkr upp av ökade kostnader för skötsel därför att du nog sköter och tvättar en ny bil mer och bättre. Då har du 15 kkr kvar. Säg att du då sparar 5000 kr (högt räknat) på service och reparationer. Då har du 19 kkr i inbesparning.

Och värdeminskningen på din nya/nyare bil är... kanske 40-50 000 kr per år?

Berätta lite närmare vad du har för bil idag samt mätarställning på denna, och berätta också vad du är sugen på för bil så gör jag det enkelt för dig med ett rätt tydligt exempel.
3000 mil/år bränslekostnad.
Bensin a´0,9/mil x 14,50kr = 39150kr
Diesel a´0,5/mil x 14,00kr = 21000kr

Diff=18150kr (1512,50kr/mån)

Lån 100000kr:
R=4%
A=72mån
Vid rak amortering ger detta....
A=1389kr/mån
R= (första mån=334kr : Sista mån=5kr :medel=167kr)
Total räntekostnad vid 4% och 6år = 12000kr.
Snitt A+R månaden=112000/72=1556kr

Försäkring och skatt inte i kalkylen.
Inte ev försäljningsvärde av den bil TS äger fn.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Håller med om det mesta ovan. Bilkalkyl.be är den riktiga adressen till sajten.

0.5 i "riktig" snittförbrukning kan du glömma. Även de minsta ynkliga snåldieslar hamnar runt 0.6-0.7 om du inte bara åker 70 km/h i konstant fart på landsväg utan stopp eller start.

-------
//Lövet
Hej

Tack för alla svar.

Idag har jag en gammal citroen c5 som max är värd 20

Då jag nyss köpt hur så har man av förklarliga skäl inte högar av pengar liggandes.

Tänkte kanske gå in med runt 40 i handpenning på en nyare bil.

Har familj men inga barn i barnvagnsålder så en större kombi behöver jag inte men vill inte heller ha någon småbil.

En bil i 3 serie klassen skulle räcka gott och väl
kanske en sån här passar då :)
Länk
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Kör din sittochträng till den rasar, du kan köra många mil för pengarna som en nyare bil kostar. När den rasat kan du köpa en bil för 40 kontant, ex vis en Polo, Yaris eller dylikt som du inte behöver ha en helförsäkring på.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vad sägs om den här bilen t.ex? Du går in med 110 i lån och 40 kontant.

Den här är dock inte så där fruktansvärt snål som du hoppas. Det är som sagt en 320d och att snitta 0,5 med den kan du glömma. 0,75 är realistiskt, kanske något lägre.

Tittar du på bilkalkyl.be så ser du att den här bilen kostar ca 75 000 per år att äga, och det blir ju rätt svårt att finansiera den ökade kostnaden på att den drar mindre drivmedel som du märker. Nu har jag höftat lite på skatt, parkering och din försäkring för jag vet inte vad ni har för premier i Norrland men det har inte jättestor betydelse i det stora hela.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har haft 4-5st 320d (177hk) och ingen av dom drog aldrig mer än 0,6 mellan tankningarna.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vet vet, du kanske kör som en fjolla? Gör du det? :)

Poängen var att det är omöjligt att räkna hem en ny bil med lägre förbrukning, men det kanske inte du förstod?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tipset är att läsa på under Begagnatguiden och Modellguiden till vänster, sen titta på lite annonser och titta på till exempel 1- och 3-serie mellan 50.000 - 125.000 kr rent fysiskt hos en eller flera bilhandlare eller privatsäljare så du får "känslan bakom ratten". Det finns både snåla bensinare samt diesel. Vi kan komma med olika förslag.

Det är ofta skicket och historiken i bilen, eventuella brister och sånt man bör tänka på samt kunskaper om handlare är seriösa eller inte som många besökare på denna siten kan bistå med.

Personlig rekommendation skulle vara att hitta en bil för 50.000-90.000kr och låna 40-50% för att sedan inte vara för belastad med lån och utgifter samt mindre andrahandsvärdestapp. Även nyare begagnade bilar kan behöva underhåll eller går sönder då och då därför är en liten buffert bra även om man undersöker varan noga.

Både 1- och 3.serie torde vara lämpliga utrymmesmässigt, halvkombi eller kombi om du behöver transportera grejor till huset, byggmaterial med mera.

På den enkla skalan kan rekommenderas 3-serie E46-karossen årsmodell 2003-2005, 318i bensin är en relativt snål men ändock trevlig skapelse med billiga driftskostnader . Finns kamkedjesträckare och lite packningar man ska kolla på för säkerhets skull.

1-serien är poppis och priserna är därefter men betydligt mindre i kupé med mera.

3-seie E9X-karossen kom 2005 och fanns till 2011 och väldigt populär som begagnad.

Mvh
Asken
Om du mestadels värderar den ekonomiska aspekten av bilägandet (dvs. inte bryr dig om saker som körglädje, premiumkänsla eller liknande) så skulle jag rekommendera en bil med lågt inköpspris och lång nybilsgaranti. För att ta ett exempel så finns det mängder av Kia Ceed ute på marknaden och du kan få tag på en 2011 med 4000 mil på mätaren för cirka 110kkr. Då har du 3-4 år med garanti kvar och en förbrukning på 0,6 i motorvägsfart.

Är det ett lustfyllt bilägande? Svar nej. "Roligt" och "billigt" går ju sällan hand i hand när det gäller bilar ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.