AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
16.645

Erfarenheter av Lexus RX400h?

C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Så då såldes min amerikanska pärla i fredags. Sugen på en SUV och fastnat lite för 400h. Nån som har några erfarenheter av dom? Rent generellt vid lite googlande verkar det vara väldigt driftsäkra bilar med lite fel. Dock är jag lite konfunderad varför det sitter en kamrem i dom när Lexus på sina andra 08:or (exempelvis IS250 som pappa hade) kör kedja? Båda är ju V6:or, vad är det med hybridbil som gör att det sitter en vanlig rem i?
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Grejen med en hybrid är ju att en stor del av körtiden ska den framföras med eldrift.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Den kör ju på el upp till 60 km/h, så då blir livet bra tråkigt om man bara ska köra på el. ;) Men menar du att det sitter kamrem istället för kedja just för att det är en hybrid?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Lexus har helt enkelt valt det"
Det är inte samma motor. Om det är svar på din fråga eller ej kan jag inte avgöra. ;-)

Du behöver inte vara så orolig. Byt remmen enligt intervall så håller den. Kamkedjor är dessutom inte problemfria heller. Det är BMWs fyrcylindriga motorer om inte annat bevis för...

-------
//Lövet
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Sant. Var mest nyfiken för Lexus skulle ha en rätt bra slant för den servicen när det var dags. :) Ingen som har några ägarerfarenheter?
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Tjenare!
Jag har en sån nåt år tillbaka. Går som en klocka:)
Anledningen till att det är rem och inte kedja är att det är en äldre motorgeneration i RX. Generationen efter har kedja.
Servicen med rem är dyr. Har inte gjort det på denna, men på min förra RX 300. Det gick på styvt 15000kr ink vattenpump, bromsklossar och lite annat smått och gott.
En vanligt service är dock inte dyr. Servade 10500mil förra veckan och det gick på 3000kr på auktoriserad verkstad.
Det där med el upp till 60 kmh är sanning med modifikation. Det gåååår att köra så fort men det krävs lite träning, annars blir det bensinmotor betydligt tidigare.
Ang kvalitet så är detta min 3:e lexus och repkontot för dessa 3 bilar tillsammans (under 9 år) är 400kr om jag inte räknat fel. Inte helt illa anser jag:)

Är otroligt skön känsla att glida runt på eldrift. Känns stenådern att sitta i en 4 cylindrig dieselbil sen. Senaste exemplet var BMW X4, inte alls rolig upplevelse.

//RX400h -08
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har också ägt en RX400h. Skön bil att köra men den är inte vacker nånstans. Tycker den är ful som stryk.
Jag hade problem med balasten till xenonlampan, men det berodde på att ett strålkastarfäste var trasigt så att vatten kom in i elektroniken.

Driftsekonomin är enastående om man kör mycket stadskörning och upp till 100km/h. I motorvägsfart drar den för mycket bränsle. Typ 1,2 i 140km/h.

Den är riktigt pigg. Mätte med GPS upp 0-100 på 7,4s vilket piskar dom SUVarna idag.
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Utseendet är ju väldigt individuellt men den lär inte vinna några priser för vackert yttre:)

Prova en, man tycker fort att de flesta andra bilar är vibrerande tingestar från förr.
En nackdel med den dock. Folk hör inte när man kommer körande. Har blivit många tvärnitar och tutor då folk helt plötsligt bara kliver ut framför bilen.

//RX400h -08
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Glömde.
Håller med Marin ang förbrukningen. I stan och vid lagom tempo på landsvägen är den snål (kör ren stadskörning på 0,95). Är det bara landsvägskörning man ska göra så kan man åka snålare med andra suvar tror jag

//RX400h -08
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Hur många kilometer klarar den på enbart el i stads/krypkörning?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det är en väldigt trevlig bil med en fantastisk drivlina, ingen bil är felfri men jag tror inte du behöver oroa dig särskilt över 400h för den är inte sämre än någon annan snarare tvärt om. Lite elfel förekommer och ett exempel är backkameran om en sådan finnes, ligg kvar i backen gärna upp emot en minut och kontrollera om skärmen flimrar, det är vanligtvis själva kameran i bakluckan som ger sig och tittar man en längre tid avslöjar ibland en dålig kamera sig. En ny kostar ca 4600:- monterad och klar.

Ett ovanligt fel som är värt att titta efter och som jag bara läst om är läckage från hybridsystemet, bilen har två separata kylsystem och det till hybriddriften hittar du till höger och under en lucka om du står framför bilen med huven öppen. Där ser du ett litet lock som tittar upp ur panelen, skruva av det för att kontrollera nivån och lyft sedan på panelen. Kontrollera efter spår av rosa avlagringar eller andra tecken på läckage kring elmotor och omvandlare (en stor fyrkant med en varningsdekal för högspänning på, du förstår när du ser den).

Det är ovanligt men kan förekomma på framför allt tidigare årsmodeller och Lexus har visserligen en utmärkt garanti (8år/15.000mil) för drivlinan och brukar vara generösa med goodwill men har den upphört kan det bli riktigt dyrt beroende på vad som är trasigt och/eller vad som har tagit skada av läckaget. Men vad jag förstått läcker det nästan alltid utåt innan det blir värre och därför är ovanstående fem väl investerade minuter som kan bespara dig mycket problem!

Angående service skall det ske varje år eller med 1500mils intervall, och det kostar ungefär 2500-2800:- för en mellanservice (1500, 4500, 7500mil etc.) och 5-6.000:- för en fullservice (3000, 6000, 9000mil etc) lite beroende på vad som behöver göras. Vid 9000mil tillkommer bland annat byte av tändstift vilket inte är roligt på den bilen, så då landar det runt 9.000:- istället vilket är styvt för några stift och lite annat...

Vad ett rembyte kostar kan jag inte svara på för bilen har inte rullat 9.000mil än även om den servicen gjorts men jag tvivlar inte på att det kostar en slant.

I övrigt sliter bilens tyngd och att den rullar väldigt lätt på bromsarna men det är mer rimliga priser på de delarna, när det gäller förbrukning är 8.1L/100km ingen rimlig siffra men Lexus hamnar nära och även med en stor del stadskörning och en högerfot som är van vid BMW hamnar du under litern (just nu 9.4 här) så den imponerar. I högre farter ökar den siffran tyvärr snabbt och jag hamnar strax under vad Marin nämner i E6-standarden 140km/h, under en kort sväng i Tyskland i somras mätte jag inte ens men det blev frekventa stopp jämfört med t.ex en femma diesel.

Det är värt och nämna att bilen är fyrhjulsdriven i den bemärkelsen att systemet finns och griper in vid behov men den är inte permanent fyrhjulsdriven, på en hal och ojämn väg upplever jag den som mer nervös än en X5 eller liknande som får en att tro att bilen 'går på räls'. Den är inte heller lika vass när det gäller att komma igång i en hal backe eller pulsa fram genom djup snö utan det är mer av en stadsjeep på så vis men har du inga större krav blir du nöjd med det den förmår.

Det är vad som dök upp i huvudet på mig när du nämnde RX400h, fundera vidare och lycka till med jakten på en ny bil!
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Bra med all input, tack för det! Bilen i fråga jag kollat på är denna: Länk

Mitt krav om jag ska gå på en Lexus är den vita för den är så fruktansvärt snygg. Dessvärre finns det bara två på Blocket, varav den andra gått ca 19000 så den är inte aktuell. Har mailat med ägaren som verkar vara av polsk härkomst. Han har ju haft den ute sen 20/8 med en prissänkning. Finns en till med dom milen och en 08:a och den säljs på firma för 159000. Jag gav han ett bud på 150000, att hämta den på söndag i Sthlm (bor i Karlstad men ska dit i helgen) och får då följande svar:

"Jag väntar på rx 450 Och kan inte lova att sälja idag för 150, i november, mer realistiskt pris när köpa nya, Välkomna att titta på bilen när du kommer vara nära"

Vet inte riktigt hur jag ska tolka det men känns konstigt att lägga ut en bil på annons i augusti om man vill vänta till november, eller kanske ens överväga ett motbud? Så skrev det till honom och frågade vad han kunde tänka sig att släppa den för och får följande svar:

"Idag jag Kan sälja för 165 och stanna utan bilen till november men bjudande 150 jag fick 2 gånger och flera mindre också. Söndag är ganska svårt att göra transaktionen på banken mvh"

Sa då att om vi kommer överens om pris så kan jag ställa ut en postväxel, eller om vi har samma bank kan man göra en direktöverföring. Jag påpekade att det var dags för liten service om 300 mil (2400:- på Lexus här) och om 1800 mil är det stor service och kamremsbyte som Lexus tar 16700:- för, och att mitt slutbud ligger på 155000:-. Har inte fått svar på det.

Utan att vara fördomsfull så tycker jag det är synd att inte kunna kommunicera ordentligt, kan man inte ta hjälp av nån då kanske? Men nu verkar han ju ändå inte vilja släppa den för under 165000 innan november, så det är väl bara att jaga vidare antar jag. Sorry för långt inlägg. ;)
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Någon som vet hur mycket som ryms i bakluckan? Hundbur för mellanstor hund?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.