|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Är lite trött på alla enhjulsspek man får med min 318, och tänker då att syndromet blir värre till vintern. Behöver nu lite tips på hur jag får bilen att diffa bättre. Ska man svetsa den eller vad är alternativen? Kom med förslag! | |
|
Dina alternativ är 1) Svetsa Svetsar du den så borde köregenskaperna bli hopplösa, blir istort sett alltid att du kör med vissa sladd vintertid och hur det blir sommartid vill jag inte tänka på. Känns som lite misshandel av bilen och dess köregenskaper. 2) Köp beggad diffbroms och installera Svårt att hitta en, ännu svårare att hitta en till vettigt pris. Vet inte om 318 hade en annan utväxling än sina starkare syskon, men det får man ju hoppas. För jag tror det finns få 318 diffbromsar ute där 3) Lev med det och skaffa bra däck för att iaf minska problemen. Löser ju inte problemet, men håller plånboken glad. Ps. Diff har du idag, det är en förkortning för differential som möjliggör att hjulen kan snurra olika fort, det du menar är diffbroms (eller diffspärr). Att sägga att "diffa" när man egentligen menar att de inte ska diffa eftersom man vill att hjulen ska snurra lika fort (och därmed driva på båda) känns bakvänt. __________ Mvh Grelle |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vad är det för årsmodell på 318i (tänker på om det är en E30, E36 eller E46 tex)? Annars har Grelle gett en bra bild på läget. Under vilka körförhållanden får du enhjulsspek nu under sommaren? Vilka vinterdäck (märke och modell) tänker du använda nu till vintern? |
Såg av en slump att Quaife faktiskt erbjuder conversion kit för E30 318i (jag får utgå från att det är en E30 vi diskuterar). Länk Enklast borde vara att ta ut diffen, skicka den till England, låt Birds göra konverteringen och du får tillbaka diffen i fint skick med 3 års garanti. Vill minnas att någon eller några gjort detta här på forumet (sök annars på Quaife). Pris för delar och installation är 1452 GBP + moms (vill minnas det är 20% därborta), så det blir 1452 * 12.2 * 1.2 = 21257 SEK Sen har du frakten också, ärligt talat vet jag inte vad den kostar - men låt oss anta 3800 SEK för enkelhetens skull (tror hälften räcker men vi räknar lite högt). Så totalt bör det kosta runt 25 000 SEK. |
|
bmw-slangen. Funderade medan jag skrev mitt svar om quaife hade ett alternativ, men var lat och avstod från att kolla upp det. Problemet där är ju priset. En lösning för 20-25kkr på en 318 E30, som kanske är i normalt vinterbilsskick, är ju inte alltid helt enkel att motivera... Tror snarare TS tänkte sig närmare 10-20% av det priset. __________ Mvh Grelle |
|
Finns ju ett enormt brett spektrum av ägare, allt handlar om pengar och prioritering. Såg ingen riktlinje på någon budget, så jag utgår ifrån att alla förslag är av intresse. Fortfarande något osäker på problemformuleringen, lite osäker på beskrivningen av "enhjulsspek" nu under sommaren. Är nuvarande öppna differential på något sätt defekt? Eller under vilka omständigheter upplevs "enhjulsspek"? Dvs vilket problem är det vi försöker lösa - att ta fram en bromsad differential eller bra tips för bättre drivfäste på vintervägar? Eller båda? |
| Han är 18 år:) Han vill drifta och burna:) | |
Måste alla burna numera? :-) Men angående att drifta och sladda så fungerar det alldeles utmärkt med öppen diff på vintern :-) Well, med bromsad diff fungerar det såklart lite bättre. Men tänk er stort öde indstriområde med breda vägar i Malmö, nyfallen snö, halvdåliga dubbfria vinterdäck som skulle bytas och en BMW 535i - där gick en hel eftermiddag :-) Men om jag tolkar frågan rätt så är det faktiskt med all rätta TS kan ställa sig lite frågande om hur bra han kommer att kunna ta sig fram i vinter med sin E30 318i, med endast en öppen diff. Jag kan lugna TS - det är inga problem! Viktigaste av allt är en uppsättning BRA dubbdäck. Inget asiatiskt, dubbdäck som fått BRA testresultat. Därefter hänger det på hur man kör och hanterar koppling/gaspedal vid startögonblicket, högre växel än normalt, även vara lite förutseende på vilka ställen man stannar bilen om man kan, samt i värsta fall ha en liten låda med grov sand eller liknande om man skulle fastna i någon överjäkligt isglasat håla. Går även att prova att bromsa en aningens om man skulle fastna och ett hjul spinner oavsett vad man än gör. |
|
Förlåt för att informationen inte gick fram riktigt. Det är en BMW 318i E36 från 1996. 25.000 får jag ju en BMW med V8 för, så det känns inte rimligt för en gammal rostig E36 för 4000:- Bilen ska alltså brukas till att få fina ställ med i vinter. Richo förstod precis vad jag menade! Bilen enhjular när man leker på blöt asfalt och grus. Och därför undrar jag om det är värt att svetsdiffa bilen så man alltid får ställ när man vill. Har många volvoraggare till vänner, och att svetsa en 740 är ju busenkelt. Men är det lika enkelt på min BMW? |
|
|
Jag hade en 323i -96 (utan diffbroms) när jag var 18 år och det var inga problem att sladda med den. Öva på din teknik och kom in rätt, med en del fart så borde du få fina ställ. Däremot driver ju en diffbroms på ett annat sätt om man vill ställa upp den direkt från noll och sladda samtidiigt som man ökar farten. Men den fördelen skulle inte för mig kompensera nackdelen av att ha svetsat diffen. __________ Mvh Grelle |
|
Det är enklare att få fina ställ på vintern än på sommaren/hösten med en bil som bara har öppen diff. Går alldeles utmärkt, spenderade som sagt själv en eftermiddag i stora tomma industrikvarter en söndag för att se hur min E34 535i (har också bara öppen diff) betedde sig. Var inga problem att hålla den driftandes genom stora 90 graders kurvor och även 180 graders kurvor. Det var heller inga problem att drifta en gammal Ford Fiesta (som jag gjorde felsökning på) runt ett gammalt industriområde på vintern :-) Men visst, det blir bättre med en bromsad/låst diff. Då är det bara svetsa som gäller, inom den budgeten. Det går alldeles utmärkt att svetsa i en BMW-differential. Vad du måste fråga dig själv är - kommer du att stå ut med bilen den övriga tiden? Är det din daily driver? Eller bara en lekbil? Det är nog perfekt när man sladdar men sedan när man tex måste köra omkring i tex Malmö till vardags med en svetsad diff - då lär man ångra sig. Kolla med volvoisarna om några av dem har svetsad sin diff och kör omkring som daily driver. Prova gärna eller åk med och se om du kan stå ut med det. |
|
Köpte bilen för endast ett ändamål, att busköra. Bilen används alltså inte varje dag, utan bara när jag är lite leksugen eller möjligtvis att köra till skolan någon dag i veckan. Är det lätt att det går sönder när man svetsar den? |
|
Med tanke på priset så gissar jag att den inte är i mint condition precis :-) Då kan man också utgå ifrån att den får leva så länger den lever, finns inte någon tanke på försäljning så därför behöver man inte tänka på hålla den i "försäljningsbart" skick. Då är det nästan bättre att skrota den, tex ReturBilen i Malmö betalar 1000 SEK för en komplett bil om man skrotar den hos dem (mycket lägre på andra orter). Och eftersom det inte är daily driver - go for it! :-) Har varken svetsad eller kört svetsad diff själv, men det finns diskuterat på många utländska BMW-forum (och bör finnas några inlägg här också). Viktigaste är väl att försöka göra en så stadig svets som möjligt, några loppor duger alltså inte :-) Eller menar du att andra komponenter lättare tar stryk eller går sönder när man kör med svetsad diff? |
| Menar generellt om saker och ting tar stryk av att den är svetsdiffad. | |
|
Säkerligen gör det de när du kör normalt på asfalt och vill svänga. Istället för att hjulen kan snurra olika fort (det krävs för att bilen ska svänga), så kommer något däck att helt eller delvis att kasa mot asfaleten och det ger upphov till spänningar på olika ställen, bussningar, hjulupphängning, drivaxlar osv. som det inte är konstruerat för. Men pratar vi en 4000 kronors bil inköpt för att busköra så är det väl inget att bry sig om. Den är ju gammal och sliten och kan säkert gå sönder när som helst ändå. __________ Mvh Grelle |
|
Dags för veckans #fum (follow-up monday) :-) @whazzer : Vågade du gå all-in och svetsa diffen? Är nyfiken isåfall på hur du trivdes/vantrivdes att köra till vardags med bilen. Eller hittade du mot förmodan en bra budgetlösning? Eller blev det att du stod ut med enhjulingen ett tag och sålde den sedan? :-) |
|
Åkte svetsat flera år med en E30 325a, var det för tvära svängar på torr väg, fick man åka på tvären ist =) Grym vinterbil, tuggade sig fram som en tanks, men okej, det var lite jobbigt sommartid. Bytte till bromsad diff när jag började åka på bana, där funkade inte svetsad. Sen kan man svetsa på olika sätt. A. Skiten ska hålla över helgen: Bort med locket, in med pinnen, svetsa till allt glöder, på med locket, gaaasa. B. Seriöst: Rengör noga, täck alla drev så inga loppor fastnar (alutape är bra) Svetsa lite i taget, bra MIG funkar bättre än pinne, kyl med tryckluft mellan så värmen inte går ut i lagerna, rengör noga igen, kolla med lupp så inga loppor sitter kvar, häll i ny olja, kör nån vecka och byt igen. |
|
| Bmw-slangen. Bra fråga, vi fick ju ingen återkoppling här. :) | |
|
Tjena! Den fick gå den vintern med öppen diff. Såldes till våren och en 523i köptes istället. Har kört BMW varje vinter sen dess, och alltid med öppen diff, kom väl på efter ett tag att det går bra att sladda med öppen diff på en bil med delad bakaxel bara man har tekniken med sig. Men som 18-åring vet man inte bättre förrän man lärt sig! // John |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.