|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en E46:a som är rätt så törstig på olja (1 liter per 248 mil). Det har den varit så länge jag haft den, drygt fyra år. Häromdagen såg jag spår av oljeläckage, se bifogade tre bilder. Alltså från motorn, i höjd med spolarvätskebehållaren. Kan det vara en kass topplockspackning? Bilen har gått ca 24.000 mil. Märker inget onormalt vid körning. Är detta något man bör åtgärda? (Tanken är att bilen bör gå ca 5000 till). Länk Länk Länk | |
|
Om det är topplockspackningen och det konsumerar så mycket så borde du se spår av vatten i oljan det borde synas ganska tydligt. Jag tror mer på att det är ventilkåpspackningen du kommer att behöva byta den ändå så jag hade börjat med den och sedan motortvättat. Jag bytte min själv väldigt enkelt man behöver ingen momentnyckel eller så allt går att göra med enkla verktyg. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Det är ventilkåpspackningen. Ja, du bör åtgärda den. Det kommer drälla över på grenrör (om det inte redan gjort det) och lukta bränd olja när du kör sen, inte trevligt. Kan vara vettigt att kolla av vevhusventilationen också, så att den inte är igensatt och trycker oljan under ventilkåpan. A. |
|
Ventilkåpspackningen, vanligt fel på M54. Inte jättesvår att byta men du bör kolla noga hur. Man behöver använda packningsmassa på vissa ställen när man byter. Det är mycket viktigt att det blir tätt. Före och efter bytet bör du även läsa felkoder. Här visar en "färgstark" kille hur man gör. Länk Eller inte gör... Länk Det är inte fel att kolla vevhusventilationen. Men om du är där och river får du nog räkna med att byta åtminstone ett antal slangar. Slangarna blir rätt murkna med tiden. Här visar samma "färgstarka" kille hur man gör: Länk E |
|
|
Kanon - Tusen tack för hjälpen! |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Parentes: Vilken förbaskat skön kille, han i videosarna. :-D |
|
Hej! Han är skön, ingen torris direkt. Det som är roligt är att han skruvar utan en massa specialverktyg / lyft osv hemma i garaget. Han visar även att det inte är "bara" att börja skruva utan att det ibland uppstår problem / utmaningar och att det tar tid. Man slipper liksom "Timelleffekten". Det finns kompletterande videosar med mer korrekta herrar. Enligt min uppfattning bör man använda momentnycket och dra skruvar i rätt ordning när man skruvar bil. Att vara bra påläst och ha rätt verktyg är halva jobbet! E |
|
|
Ett röktest är otroligt bra å det kan göra på flera sätt tex att hetta upp barnolja. Jag gillar scotty kilmers sätt. |
|
E, håller med dig i varje punkt där! delorian, Scotty är också skön. :-) Kollade noga på honom i samband med felsökning på min 316, men tror, peppar peppar, att jag aldrig behövde köpa mig någon cigarr utan att det gick ändå. Överlag är det befriande att slippa Timell-versionerna, utan istället se hur det faktiskt ser ut när man håller på hemma i villagaraget. (även jag svär en del, och knäcker en o annan öl i samband med felsökning, ha ha!) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.