|
|
|
|---|---|
|
Jag har läst en hel del på nätet, teori och praktik. Det verkar ju va en väldigt bra ide men är det nån som har det i sin turbo konverterade BMW? Sänker insugs + avgas temperatur och ger skinande rent i motorn. Men kanske inte är lika intressant i en bil som är byggd för strippen då man istället kan kyla med extra bensin? | |
|
En del grupp A bilar på 80-talet hade vatteninsprutning så helt kass är det inte... Kompisen hade det i sin V***o, kan höra med honom om ev. erfarenheter. Onödigt vetande! Jumbon Boeing 747 kan ha med sig 800 liter vatten för att öka effekten i motorerna. Kan vara bra vid start från varma banor... jmf med strippkörning??? /Kristian |
|
|
Mer köriosa: Fanns ett kit med vatteninsprutning till tidiga SAAB 900 turbo (ev även 99 turbo) att köpa hos SAAB-återförsäljarna. Togs bort när man införde intercooler. Mvh |
|
|
Mer kuriosa då: Vatteninsprutning började man använda i USA, fast där var de mer kreativa och kallade det Turbo rocket fluid. Stenhårt! Jeppe |
|
|
man kan även ha vattensprut (dimma) på intercoolern... Väldigt effektivt! Jesperado// Jänkarna vet hur man namger prylar ;-) /Kristian |
|
|
Att kalla en helohalvfarts-växellåda för Powerglide e rätt kaxigt. Turbohydramatic e ju inte heller fel... Det går ju att spruta in en blandning också. Sprit e gött. |
|
|
Är det inte som Johan B säger. Vatteninstprutning var tekniken man använde före man kom på intercoolern, med andra ord, satsa på en intercooler. /Anders C |
|
| Det användes som sagt av Saab för länge sedan. Fanns som tillbehör till 99:an och resulterade i c:a 160HK. Vattenbesprutning av intercoolern ger däremot inte nämnvärd effektökning. Vatteninsprutning minskar även spikningsbenägenheten eftersom förbränningsrummen hålls fria från sotavlagringar. | |
| Hade en 99 turbo med portad topp,vassare kam och vatteninsprutning och 1,5 bars laddtryck,höjt bränsletryck etc.. för mycket länge sedan, gick ruskigt bra - drog tom en M3 E30 (rakt fram alltså)-, men jag provade att ersätta vattnet mot metanol ock visst det gick fruktansvärt - tyvärr brände kolvarna var 500:e mil - bilen blev stulen och jag fick som vanligt kaffepengar från försäkringsbolaget. Men det var kul så länge det varade. | |
|
Jag snackade med en dansk på Knutstorpsträffen som körde med vatteninsprutning. Han hade problem med spikningar och vatteninsprutningen hjälpte sa han. jag tipsade att han skulle blanda i tex metanol i vattnet. Han hade IC också. Kiip Spiiding! |
|
|
Precis, det ger inga HK i sej själv men tillåter den som kan kontrollera laddtrycket att höja en bit. Eller stoppar spikningar/knackningar vid användande av 95 oktan eller vid för hög yttertemperatur. |
|
|
Skulle det funka med vatteninsprutning och kanske en ic i en sugmotor. jag tycker man märker stor effektskillnad en torr varm sommardag mor en kall fuktig höstdag. Är det möjligt att göra ngt för att sänka insugningsluftens temp samt fuktighet i en sugmotor? Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
|
Vatteninsprut finnns för sugbilar. Intercooler funkar ju inte, man kan inte få insugsluften att bli kallare eftersom luften som ska kyla intercoolern har samma temp, dessutom blir det ju jobbigt för motorn att suga luft igenom ic:n .......... Mvh Patrik |
|
|
Som skrivet ovan: luften från turbon kan i bästa fall kylas till en nivå i närheten av tempen på den omgivande luften. Luft blir varm av att komprimeras, kolla in deb "allmäna gaslagen" så förstår ni. Att spruta vattendimma på intercoolern fungerar! sitter orginal på tex mitsubishi EVO. Volvo 240 hade intercooler och vatteninsprutning på bilen de vann VM i rallycross med 84(?), Problemet är hur man skall få in rätt mängd (ca25% av bränslemängden) och hur! Låter man vattnet komma in innan turbon sliter man hårt på kompressorhjulet, det bästa vore att spruta in det under högt tryck via extra dysor i grenröret, en per cyl. Har funderat på att montera detta på min egen turbobil men har inte kommit fram till hur jag skall göra för att få det att fungera bra och till ett bra pris! Har en idé om att montera en extraspridare per cyl med en kapacitet av 1/4 av bränslespridarna och använda samma sorts tryckregulator och pump som till mitt bränslesystem. En tryckvakt som kopplar in vattnet vid ett visst laddtryck som kan vara beroende av yttertemperaturen. På vintern lär behovet av vatteninsprutning vara mycket litet på en "normaltrimmad" bil. Det kommer dock antagligen att korodera inuti om man inte tillsätter något lämligt medel i vattnet (sprit?)eller spolar ur systemet efter varje dag. Idéer? M.V.H. |
|
|
Jag har hört at man ska tillsätta lite metanol för ökad kyleffekt, dock max 20% för att det inte ska delta i förbränningen!! men varför måste det just vara 25% av bränslet för?? måste ju gå fint att köra med 10% oxå?? men jag kan tänka mig att det kanske inte är så bra att köra mer än ett visst antal % ett alternativ kanske kan vara en kallstartspridare i intaget i planumkammaren!! så slipper man 4st spridare, (vilket iofs säkert är bättre, 4st dvs) |
|
|
Mer kuriosa: Jag har för mig att vatteninsprutningen uppfanns när man ville ha mer hk i flygmotorerna i gamla världskriget. Typ Mustang och sådana. |
|
| Andra världskriget menade jag... (mitt pucko!) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.