AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.680

Vad är det för modul under instrumentbrädan (BMW 740 1994 E38)?

aa
78
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Håller på att undersöka varför funktionerna på ratten inte fungerar (farthållare mm) skruvat loss under instrumentbrädan och stötte då på en svart avlång ganska bred modulen med avklippta kablar. Det går en kabel upp till en provisorisk lysdiod (typ larmlampa) som blinkar så jag undrar om det kan ha en koppling till att det är en modul för larmet. Någon som vet. Länk till bild [URL=Länk
aa
78
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Verkar som länken inte fungerar, så här kommer en annan länk till bilden Länk
Hej,

Utseendet påminner inte om något som har med BMW original att göra. Finns det ingen märkning på boxen? Eftermonterat larm verkar ju troligt.

Angående grundproblemet: Är ratten original? Visserligen har BMW under åren växlat mellan att ha farthållaren i ratten resp i en spak vid ratten, men på min gamla glidare från 94-09 var farthållaren spak-manövrerad.

/Lennart
aa
78
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Ja, Lennart, det verkar som det är ett eftermonterat larm, var kopplat till en blinkdiod (typ larmlampa). Har kopplat bort det nu och grävt mig vidare in bland kablarna. Kan då se att det finns en del avklippta kablar vid ratten. Kanske du eller någon vet vad det är kopplat till?

Vet inte om det är originalratten men det finns ingen spak för farthållare, bara en knapp på instrumentpanelen och knapparna på ratten. Av slitaget på ratten att döma är den lika sliten som resten av bilen, så det kan mycket väl vara originalratten., men vet inte säkert.

Se bild med avklippta kablar på denna länk (två röda ringar markerar de kopplingar som de avklippta kablarna går till: Länk
Oj, oj, oj... Nu får jag nog vara tyst...

Du har helt rätt. Standardratten är av "multifunktionstyp" även på de tidiga E38:orna. Jag mindes alltså fel. :( (Det var nog på min dåvarande 525:a -95, som det var spak.)

Ledsen att jag inte kan hjälpa till med kablarna. Med lite tur hittar du kanske de andra ändarna på de avklippta? Antar att du måste ta loss ratten. Då blir det kanske enklare att se vad som felar.

/Lennart

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.