AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.911

E91 325i -2010 Surrande / vinande ur högtalarna trots avstängd radio

Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
Hej!

Min bil har börjat låta lite konstigt ur högtalarna. Så fort jag sätter mig i bilen och stoppar i nyckeln börjar det brumma/surra ur högtalarna trots att radion är avstängd. Om jag tar ur nyckeln så slutar det brumma först när jag öppnar förardörren. Samma ljud kommer ur alla högtalare och påverkas också av när innerbelysningen dimmas av/på.

Så här låter det (lågt ljud i inspelningen):

När jag är ute och kör ersätts brummandet av ett mer högfrekvent ljud som ökar i frekvens parallellt med varvtalet och börjar låta någonstans kring 2000 varv. Låter lite som om jag hade en kompressormatad motor fast ganska tyst. Helt klart märkbart och störande dock.

Tänkte lämna in den på verkstad men om någon haft detta förut kanske det finns något man kan göra åt det själv?

/Peter
sw
195
swede
X6 m50d -16 F16
Är också intresserad av ifall någon vet något om detta då jag upplever likadant i min 325 T 2010
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har ni handsfree inbyggt i bilen?
sw
195
swede
X6 m50d -16 F16
Ingen handsfree vad jag vet.
Har för mig jag läste om någon med liknande problem men hittar inte tillbaks till tråden.
Ul
65
Ulfis
BMW 330d Touring -10
SAAB 9-3 SC 2.0T -06
Honda VFR 800 -08
Att det låter är förstås konstigt. Däremot inte att det låter så fort du sätter i nyckeln fast radion är avstängd. Förstärkaren måste ju slås på av systemet för att gongen och backsensorn ska kunna höras.

Sen kan det vara värt att kolla upp alla kontakter till komponenterna i audiosystemet. Vilka det är beror ju på vad man har för system. Lossa och tryck tillbaka. Kolla även jordpunkterna. Lossa och dra åt. För säkerhets skull koppla loss batteriet först.

Ryck en säkring och se om det slutar om sätt tillbaka den och ta nästa till ljudet upphör då kan du få en hint om vad det beror på.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Läste precis om detta i vibilägare det va jordningen mellan motor och chassi som va dålig. Rengöring och åtdragning hjälpte för honom. Har du bytt någon lampa till led? Det kan ochså ge störningar.

Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
Tack för alla tips! Ska testa nu i helgen tänkte jag.

Några följdfrågor på de olika sakerna...
Var sitter kontakterna och jordpunkterna till audiosystemet, bakom stereon?

Har inte bytt någon lampa till led men var hittar jag jordningen mellan motor och chassi?
Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
Enligt BMW är det stereon som är trasig och orsakar störningarna. En ny är beställd, återkommer med om det hjälpte!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag fick byta min stereo för nästan 4500:- vid samma symptom. Ljudet försvann efter bytet.
Wo
70
Wowbagger
BMW 325i Touring - 06
Honda VFR750 F -88
Jag har råkat utför precis samma sak, Det var efter att en 10-liters dunk med spolarvästka vält och läckt ut i bagageutrymmet. Spiten rann ner över förstärkaren. oCh sen började det låta. Dels ett ljud när stereon var avstängd och sen ett annat när man körde som var varvtalrelaterat.
Jag har för mig att spolarvätska är nästan 100% alkohol, så jag bekymrade mig inte så mycket utan bestämde mig för att bara vänta på att innnanmätet skulle torka upp. Gissa om det luktade.
Men, oljuden försvann av sig själva efter en vecka och har inte kommit tillbaka än på ett halvår.
Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
Stereon är nu utbytt och både surret och vinandet försvann.
sw
195
swede
X6 m50d -16 F16
Skakar i tråden.
Är det fler som haft detta problem?

Var förbi BMW och hörde efter, De rekommenderade att lossa minuspolen och då skulle styrboxar bli resetade. Minst 15 minuter.

Har inte testat detta ännu. Har också fått ett pris på radiobyte ca 5500 + jobb. Är det verkligen så att radion är paj? Hur letar men efter beg. radio som passar? BMW professional.

Det hela är klart störande. Det tjuter i takt med styrkan på instrumentpanel.
Mörkt ute = svagt tjutande Ljust ute = starkt tjutande.
sw
195
swede
X6 m50d -16 F16
Radion var paj så den är bytt mot en ny av BMW. Dock blev lite besviken då den nya radio inte hade gummi på volymratter. En pettites kanske, men ändå.

Bara musik från radion nu och inget mer tjut.

Bytt på maskinskadeförsäkring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.