|
|
|
|---|---|
| Har en 540 e39 (köptes i onsdags) skulle göra en lättare service samt byta termostat, o kollar på remhjulen o ser att de verkar som de fattas ett hjul på vevaxeln, ska det sitta ngt mer än remskivan? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen till forumet! Av ren nyfikenhet, hur har du identifierat/fått uppfattningen att det saknas någonting på främre delen av vevaxeln? Jag säger inte emot på något sätt, jag är mest intresserad av vad som triggade din fråga. På lite äldre bilar med v-drivremmar kan man se ett oanvänt spår i remhjulen på de bilar utan AC (och två med de utan AC och styrservo). Men problemet i denna tråden är ju dock något helt annat. |
| Jo för vevaxeln är blank o fin en ca 5cm, samt mellan block o remhjul är det ett mellanrum på ca 7cm | |
??? Mysko! Första tanken var att vibrationsdämparen inte sitter där - men så knasigt kan det väl ändå inte vara? För vibrationsdämparen sitter väl där? Borde se ut något åt det här hållet Länk |
| Vibrationsdämpare? Sitter vart i sådan? | |
|
Alltså är det den som fattas :) |
|
Vadå, menar du att du inte har den svarta runda saken som sitter mellan blocket och de två drivremshjulen (se bild nedan)!?! Länk Men har du de två drivremshjulen då? Lite förbryllad, för vad jag kan se i ETK (BMW's reservdelskatalog) så är det en enda enhet - dvs vibrationsdämpare och drivremshjulen är enda del (se detalj #1 nedan) Länk Snälla, lägg upp bild! :-) |
| Japp de svarta finns ej, ska ta en bild i kväll på de.. Tyckte väl d så lite konstigt ut | |
Ytterst märkligt! Eller är det något som jag missat kring M62-motorerna. Såhär förväntar jag mig att delen ser ut (och mig veterligen är en enda del) Länk Länk Länk |
| Det händer att gummit spricker och delen lossnar. Vet eftersom det hände mig för ett tag sen efter 33 000 mil och 11 år. Läste då på lite och det fanns åtminstone dokumenterat att en del andra 320d e46 råkat ut för det. Remmen hamnade på något vis "rätt" och löpte på axeln trots att att remskivan for ner på motorkåpan undertill. | |
| Har en i mkt gott skick till salu.. (tagen när 540n gått 15000 mil) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.