|
|
|
|---|---|
| Kan konstatera att inga knappar på ratten fungerar på den nyinköpta bilen (740 1994) dvs varken radio, farthållare etc går att reglera från ratten. Någon som har tips på felsökning? | |
|
Har du originalstereon kvar i bilen? Är farthållaren påslagen med knappen som sitter på dekorlisten så att knapparna är aktiverade? |
|
|
Ja, originalradion sitter i men det händer inget när man trycker på rattens radioknappar, samma med farthållaren (farthållaren påslagen). Vet inte om ratten är bytt genom åren men verkar vara lika sliten som resten av bilen, så det är nog sannolikt att det är originalratten - men säker är jag inte. Har rotat under instrumentbrädan och ser att en del kablar är avklippta. Någon som kan identifiera vad dessa kablar hör till och vad det är för kontakter de är kopplade till? Kanske kan någon med hjälp av bilderna också se om det är några kablar till radions ljudknappar och farthållare. Bild 1 Länk Bild 2 Länk |
|
| Någon som har en teori om varför knapparna inte fungerar? hur stor sannolikhet är det att släpringen underratten är problemet? Bilen har gått över 30 000 mil. | |
|
Hejsan Förmodligen har man bytt släpringen tidigare till en med mindre rattfunktioner och därför fått kablar "över". Byt ring till rätt variant för din ratt/funktioner, så kommer nog dessa avklitta kablar att berätta vart dom skall sitta ;) Mvh Skalman |
|
|
Har själv åkt tillfälligt med en annan ring som nödlösning tills jag fann en som fick hela ratten att funka och INGA kablar över. En liten varning bara... om du byter släpringen, lek inte med den" Dvs snurra runt fram och tillbaks etc etc ty då kan det hända att du spänner bandkabeln i ringen för hårt med resultat att den går av vid vänstersväng! (Fråga inte hur jag upptäckte det tack). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.