AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.074

Hjälp mig speca ny X3 30d F25 LCI

Efter många vändor fram och tillbaka har jag bestämt mig (tror jag) för att beställa en ny X3. Har tidigare kört X5 E70 och planerade att beställa en ny F15, men efter en hel del funderande och bra erbjudanden, tror jag storleken på X3 passar bättre. Har aldrig haft en X3 tidigare vilket gör att en del frågetecken uppstår - som jag gärna vill att ni hjälper mig med.

Spec:

X3 30d businesserbjudande inkl. M-sport

M-sportpaket + 19" hjul
Navigationspaket
Dragkrok
auto avbländande backspeglar
Komfortpaket:
- xenon
- blutooth
- PDC
Loungepaket:
- taklucka
- harman/kardon
- comfort access
- gardiner
- belysningspaket
Vinterpaket:
- dieselvärmare
- rattvärme
- baksätesvärme

Mina frågetecken är:
Dynamic damper control - vad innebär det och vill jag ha det? Ska jag annars välja sport eller vanligt chassi?
Automatisk baklucka - nödvändigt? Krånglade på min förra X5 och kostade tusenlappar..
Övrigt jag missar??

Och det viktigaste, färgvalen =)

Jag väljer mellan Spacegrå eller Glaciärsilver exteriört och läder Oyster, Elfenbensvit, Sadelbrun eller Mockabrun interiört.
Jag tänker mig tillexempel Spacegrå med de ljusa skinnen, och Glaciärsilver med de bruna. Hur skulle ni välja, vad blir snyggast?

Ni som kör F25, hur är den att leva med? Hur funkar bagaget, ser inte allt för stort ut? Vad har ni för tips ang. utrustning?

Hur tänker ni i övrigt i valet F25 kontra F15? Vad talar för de respektive modellerna?

Tack!
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Nu har jag ingen erfarenhet av F25, utan E83.. men principen på körglad hög bil är ju densamma. Fjädringen är såpass hårt satt så även med 17 så stöter det rejält, jag kan tro att F25'an skulle ha en stort plus med variabelt chassisättning..

/tobias
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Underbar bil och just 30d är förmånligt prissatt nu. Fin spec. Motorns bottendrag i kombo med förbrukning är dess största fördelar. Om du har tillgång till DI Weekend så har de testat X4 med den motorn denna helg. I Auto, Motor & Sport 10/2014 testas X3 mot Macan och SQ5.

Till komfortpaketet skulle jag rekommendera Adaptia LED-ljus, ger belysning en ny dimension främst i mörkerkörning på landsvägar. Stöldlarm inte längre standard i komfortpaketet så det kan vara bra. Rekommenderar definitivt DDC, adaptiva dämparna, ger en helt underbar körkomfort. Advanced Parking Pack med Sourround view gör den något kantiga bilen mycket smidig att parkera i trånga utrymmen. Servotronic gör under för vägkänslan. Automatisk baklucka, eldriven nuförtiden vill jag minnas, skön komfort helt klart. Sportfjädringen gör bilen struttig, framförallt när underlaget inte är 100% motorvägsasfalt om man inte har DDC. . Skinn,elstol med minne och svankstöd kan vara tips om Ni är flera som kör bilen. Vid viktklass 100kg och uppåt rekommenderas standardstolarna framför sportstolen(som är fin i sig med det utdragbara lårstödet). Om du skall ha bilen i längre än 3-5 år, DAB-radio för det lär vara standard vid den tidpunkten.

Glaciörsilver med Sadelbrunt läder, Individual tonade bakrutor, alla lister shadowline samt Ädelträ Fineline, ljus är min favorit men smaken är som baken. Träet ger ett lite mer levande intryck i kupén istället för det mer kala metallisterna? Läder Oyster är trevligt men så fort man åker med blåjeans(även de dyrare märkena) eller liknande färgar de och man måste rengöra och smörja in det skinnet 3-5 gånger om året om de ska hålla sig fräscht. Övrigt kan stänkskydd, gummimatta i bagagelucka, någon form av lackskydd samt en montering av en genomskinlig foliefilm i ovankant av stötfångaren vid ingången till bagaget(för att undvika repor och lackskador vid inlastning) om man är riktigt petig och ska ha bilen länge.

Bilen är lättlastad och delningen på baksätet gör transporter av större föremål enkel. Baksätet rymligt osv.

Lycka till!
Asken
Tack Asken för bra synpunkter.

Jag vill att bilen ska vara komfortabel, för sportigare körning har jag andra bilar. Så jag gissar att sportchassit går bort.. Gör DDC något mer för komforten utöver standardchassit? Om jag kan vara utan sportinställningarna, ändå vits att välja DDC då?
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Jag stod i samma val i höstas, hade siktet på nya X5 och var en av dom första som fick provköra men blev besviken tyckte den var stor och klumpig och slö kanske bättre med lite bättre motor den jag körde var 3,0d. Provkörde sedan direkt X3 kändes direkt som rätt bil nästan lika stor som E53 och fina vägegenskaper bra komfort om än inte i samma nivå som X5.
Så sedan blev det beställning på X3 3,0d med M-paket, carbonsvart och mycket mer i utrustningsväg, jag valde std. chassie tycker det är perfekt till biltypen med 19" Det jag uppskattar mest idag är HUD-display, elektrisk baklucka, navigator, bluetooth ( se bara till att du får professional, det blev fel på min bil så jag fick bara std. Har uppgraderat själv men inget att rek.) I övrigt mycket nöjd med bilen, går snålt och komfortabelt, automatlådan är perfekt till motorn 100 km/ tim går den ca 1300 r/ min.
Vad det gäller färgval så tycker jag nog spacegrå är roligare än silver då det känns som det finns hur många silver bilar som hellst.
Ang. DDC så läste jag mycket på utländska forum och vad jag kom fram till så är det inte mer komfort i den än std chassie så jag skippade det.

// P-E
Hade inte DDC på min och jag tyckte den blev stötig med 19-tum. Hade standardchassiet på min och tror det hade blivit bättre med DDC så det hade jag nog valt.

Automatisk baklucka känns ganska onödigt på X3 då luckan är väldigt lätt att stänga. Den är betydligt tyngre på E70.

Största handikappet med X3 är bagageutrymmet som är litet om man har barnvagn. Som trebarnsförälder hade mitt val blivit F15 om budgeten tillåter. f15 har dessutom en mycket bättre ljudkomfort och även kvalitetskänsla tycker jag, trots att de tillverkas i samma fabrik. Har man inte behov av lastutrymme men ändå vill ha ett rymligt baksäte är X3 inte dum.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Med DDC kan du välja "Comfort"-inställning och det är det som gör det, speciellt med 19":are. 18":are på vintern kör körningen ännu bekvämare om det nu är det man uppskattar(som en annan).

Elbaklucka är nog mer uppskattad kring 180cm eller ju kortare man är(eller/ och bekvämare:)).

Mineralvit är med en fin färg b t w och HUD en trevlig uppfinning men någon stans får väl tillvalen räcka, eller så får man tillståndet "Contemporary Equipment Disorder":)

Hoppas du blir nöjd med bilen!

Asken

Men vad är det i DDC:s komfortläge som gör att bilen blir mer komfortabel än standardchassit? ..och blir den verkligen MER komfortabel?? Hur funkar DDC? Det är väl inte som Adaptive Suspension i F15 eller Adaptive Drive i E70?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu är jag ingen tekniker utan bara en BMW-nörd som trivs bakom ratten. Har kört X3 35i med 19" Michelin sommardäck, sportchassie och vanliga stötdämpare. Stötigt. Med 18" Nokian R, mindre stötigt. X3 30d med standardchassie och 18" okända friktionsdäck, halvkomfortabelt. X3 20D med DDC, 18" okända sommardäck och det var riktigt komfortabelt i jämförelse.

Känslan sitter i rumpan, ryggen och vadmer?

Ut och provkör själva eller hyr en X3 en helg(tror vissa Mabikontor har de, dock ej DDC) är det enda jag kan tipsa om, speciellt om man ska köpa bil för 500kkr eller mer. DDC är inte som Dynamic Drive, Adaptive suspension eller Adaptive Drive med mera men det skönaste man kan nå i X3 väg om man just är ute efter mjukast möjlig gång. X3 är inte samma milslukare som större BMW men klart underskattad dock.

18", stdstol och chassis samt DDC. Kanske inte sportigaste setupen men mjukast. Servotronic också underskattat.

En annan pärla är 28i-motorn om man inte har så lång årlig körsträcka, fint karaktär och förhållandevis bränslesnål för 245hk.

Mina fem öre..

Asken
Komfortläget i DDC ger en fluffigare (mjukare) fjädringskomfort än standardchassiet. Det gäller även F11 tex.

Jag hade dubbfria 17-tums vinterdäck (Dunlop RFT) och även de kändes ganska hårda, men spårkänsligheten försvann när 19-tummarna skiftades för vintersäsongen. Hårdheten kan iofs bero på RFT...

När det gäller färger är jag ganska konservativ av mig - ljus kulör och mörk klädsel eller v.v. :-)
Glömde en grej - innan du beställer HUD så testa om det funkar med dina solglasögon :-) De bilar jag testat har aldrig funkat ihop med mina brillor. Sen tycker jag BMW har ett väldigt bra gränssnitt och layout på sin Navi Pro som ger de viktigaste körriktningarna displayen mellan hastighet och varvräknaren - därför tycker jag HUD är lite överflödigt med tanke på merkostnaden. Men många verkar lyriska över detta så har man bara vettiga brillor så :-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Verkar som Nokian R är de mjukaste friktionsdäcken av vad jag kunnat konstatera och Michelins sommardäck mjukast.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
I Teknikens Värld 15/2014 testar de F25 20d och skriver att "med Electronic Damper Control (EDC) tas komforten till höga höjder. Sittkomforten blir därefter, hög sittposition och pampigt bekväm gång gör att man njuter av framfarten. Det smakar Range Rover".
Nja, sportstolarna är visserligen sköna i X3 men de är inte bättre än i vanliga 3-serien, tror rent av de är likadana. X5 har precis som F10/11 bättre sittkomfort än X3. Men kul att TV likställer komforten med RR :-)
Jo
1.160
Joofa
Jag tror inte TV vill likställa komforten med RR, snarare är budskapet att EDC är ett vettigt tillval som verkligen höjer komforten på F25.
Jo
1.160
Joofa
Jag hade valt bakluckeöppnare. Men håller med om att det är snålt av bmw att ta 5000 kr för det på F25 när det tom ingår i F31.
Någon som vet ungefär hur lång leveranstid det är på en X3? Innan jul?
Cirka 10v brukar det heta på X3 och X5 men i realiteten nån vecka kortare.

/Anders
Ro
5
Robert01
520d Touring -19
Jag beställde min X3:a i slutet av augusti och har preliminärleverans vecka 50.

/Robert
Jo
1.160
Joofa
Jag beställde vecka 22 och har leverans vecka 41
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
4-5 månader i värsta fall för mig
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.