|
|
|
|---|---|
|
Hej Är det någon som kan utveckla och förklara vilket det bästa sättet att skarva en EL kabel????? /P | |
| Om jag måste skarva en kabel så brukar jag skala 12-15mm på vardera ledare, lägga hela skalade längden omlott och tvinna lätt. Sedan värma upp rejält med lödkolv och löda med tenn med flussmedel. Sedan värma på en krympslang ca 30 mm. Se till att trä på krympslangen innan om det inte går att trä den från en ände. Det blir en hyfsad skarv om den inte direkt utsätts för vatten. | |
|
Erfarenhet från skogsmaskinsbranschen: Det enda som höll i längden var krymphylsor (som krymps med vanlig krymptång) som har krympslangsliknande hölje med smältlim på insidan. Efter krympning med tång värms hylsan och då krymper plasthöljet och smältlimmet ger en vattentät försegling. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja det verkar som Johan du har den bästa lösningen med denna typ av hylsor om ingen kan komma med fler förslag. Själv ser jag lödning inte bra eftersom tennet flyter med kardelerna en bra bit in i kabeln som sedan lätt kan vickas av. /P |
|
|
Jag vet bara att de fungerade mycket bra i extremt utsatta miljöer med mycket vibrationer mm. Tror att t ex. Swedol har sådana i sitt sortiment. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.