AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.322

Bör man byta kedjaspännare på 116i -05 E87 i förebbygande syfte?

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hej!
Hörde att modellen med den här motor kan drabbas av motorhaveri pga dålig kedjespännare från början och att med tiden kan det blir sämre spänning vilket kan leda till att kedja hoppar över.
Och då läste jag någonstans att man kan förebygga detta genom att köpa en ny uppgraderad spännare.

Stämmer det?
Visa användare
ProPro-medlem
13.423
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om ett byte kan helt och hållet förebygga vill jag vara osagt, men det är sant att det kom en ny design på den hydrauliska kedjespännaren som har längre "slanglängd" och kan alltså hantera en lite längre kedja än den gamla desigen.

Jag bad att få denna del "uppgraderad" när jag köpte min E87 120i, så jag vet inte exakt vad det kostade. Men när vi diskuterade lite snabbt inne hos BMW så gissade vi på runt 1000 SEK inklusive material och arbete.

Man behöver väl inte rusa iväg och byta omedelbart, men varför inte planera in det hos verkstaden vid nästa oljebyte eller annan lämplig service.

Det är alltså detalj #7 som byts
Länk

Sitter på följande modeller
Länk
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Tack för svaret, jo jag har kollat att själva spännare kostar runt 300-400 och den tror jag att jag byter själv. Borde väl inte vara så svårt att byta en sånn. Frågan är vad behöver jag plocka ur för att komma åt den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.