AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.669

Hela bakvagnen skakar vid rivstart. E39 525 2004

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Råkade spinna loss på ettan och tvåan rätt ordentligt när det regnade häromdagen, so far so good.
På vägen hem senare skulle en bil svänga vänster så det blev stopp på vägen. Rivstartade igen, men när jag kom upp i 4500-5000rpm på ettan började det vibrera och skaka nåt alldeles fruktansvärt bakifrån nånstans så jag slutade omedelbart och körde normalt hem.

Vad hände?
Antar att man har otur och hela hjulupphängningen böjar "hoppa" typ, men varför?
För att diverse saker i upphängningen är förslappade eller kan det även bli så här med en ny bil? Dåliga stötdämpare? Dåliga bakvagnsbussningar?

Jag vet att något är förslappat i drivlinan för den känns inte lika tajt som förr och det ska väl fixas till under höst/vinter har jag tänkt. Är mest nyfiken på orsaken...
Du har nog trasat sönder din hardyskiva och det är obalans som du känner.
Risk att hela kardan havererar om du fortsätter sådär.
ma
7.450
marin849
Nja alltså, bilen fungerar normalt utan vibrationer. Jag är normalt mycket mycket snäll mot den och däcken skall snart bytas och har dåligt våtgrepp.

Det kändes typ som att man släppte upp o tryckte ner kopplingen 10ggr/sek. Inte en vibration från något roterande.
Eller så var det bara att häger o vänster däck turades om att tappa grepp då asfalten var av ojämn kvalitet.

Intressant att du nämner hardyskivan. För 5000 mil sedan kände jag ibland en liten vibration vid motorbroms men bara vid ett visst smalt hastighetsintervall nån viss hastighet och då var hardyskivan en möjlighet men inget gjordes då den "såg bra ut". Hardyskivan kan inte förklara slappheten jag känner i drivlinan (obs, min bil är ändå tajtare än de flesta nyare bilar med fwd, det är bara det att den var extremt tajt för ett par år sen).

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Skulle tro att det förmodligen bara va att däcken studsade mot asfalten då dom inte klarade släppa loss helt.

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Måste rätta mitt inlägg om det inte hoppar nu efter du rivstartade så berodde det nog på för mycket fäste.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Blir så där med för klena bilar tyvärr. Samma tendenser i både 740:n och 530:n.
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Inte så att DSC arbetade och att det var det du kände?
ma
7.450
marin849
Nej definitivt inte. Då dör allt med ett ryck om man försöker spinna loss.

/Martin
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Okej, blev så på min bil när DSC var inkopplat och bakhjulen sökte fäste på blöt asfalt. Nästan som att hela drivlinan kommer i självsvängning när bärarmarna studsar.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Du har själv svaret:
"För att diverse saker i upphängningen är förslappade eller kan det även bli så här med en ny bil? Dåliga stötdämpare? Dåliga bakvagnsbussningar?"

När man konfigurerar stötdämpare och fjädrar etc så är din beskrivna aktivitet inte prioriterad. Under utvecklingsarbetet väljer man hellre att prioritera lite andra egenskaper... Så; även en ny bil kan nog "sudsa" vid sådana aktiviteter och att en gammal sliten bil gör det är nog helt normalt.
Påkänningarna blir dock enorma på vissa detaljer när det studsar, så bli inte förvånad om något havererar, det är bara en tidsfråga. När du har "burnat" eller rivstartat tillräckligt många gånger så plötsligt smäller det!
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Det kan bli så när man spinner iväg, inget konstigt eller ovanligt.
ma
7.450
marin849
Tack Ulf, jo jag är mycket väl medveten om det. Det var första gången jag upplevde det nånsin, därav jag blev fundersam och avbröt genast. Har rivstartat två gånger på asfalt (började då med hjulen på grus och fortsatte ut på asfalten, vilket flöt på mjukt och fint) samt 4-5 gånger sladdat på blöt asfalt genom att ge fullgas på ettan eller tvåan EFTER fullt uppsläppt koppling. Nu vart det två riktiga rivstarter med kopplingsdump (från ca 2500 rpm och sen full gas), på blöt asfalt. :)

Jag undrar dock hur mycket bättre en ny bil är, dvs hur förslappad min är.
Det blir vinteraktivitet att se över det. Har räknat med byte av samtliga länkarmar fram+bak, stödämpare runt om, bussningar till bakvagnsbryggan och ett hjullager i den takt jag har tid. Gillar bilen starkt.
Börjar med framvagnslänkarmar och bakvagnsbussningar, tror det är störst behov där.
ma
7.450
marin849
Allt bus ovan är alltså över fem år, och när jag inte uttryckligen busar kör jag mycket snällt även om gaspedalen gärna går i golvet vid acceleration med varm motor, men inga rallyväxlingar och sånt.
ma
7.450
marin849
Kan väl återkoppla att efter byte av hel framvagn o stötdämpare runt om samt silentblock bak känns bilen väldigt mysig. ;)
Har ej provat kopplingsdump men när det släppt på blöt asfalt har det glidit fint. Ibland undrar jag nästan om det inte släpper lättare på tex en blöt påfart på en väg ut ur en stor rondell och fullgas på tvåan än vad det gjorde förut?? Kanske är för att alla kommandon som plötsligt ökat styrutslag förmedlas direkt till hjulen och inte filtreras av diverse glapp. ;)
Stötdämparna men ffa bussningsena bak är märkbart hårdare.

Kunde inte motstå att provsladda på ett blött industriområde på tvan några ggr men det var en sådan kick att jag slutade efter några gånger så det garanterat är beroendeframkallande och kommer sluta olyckligt isf.

/Martin
Kopplingsdump från 2500 är lite väl lågt...Dumpa från typ 4000 så skall du se att du får ordentligt med snurr på hjulen utan studs...
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Här har du en kollega:

ma
7.450
marin849
Lol snyggt!

/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.