|
|
|
|---|---|
|
Hej på er. Jag får ett felmeddelande om "Brake Linings" i checkkontrollen. Jag kan tillägga att bromsklotsarna är nyligen bytta. Har nu hissat upp bilen och kontrollmätt givarna vänster fram och höger bak. Båda visar att det är full kontakt mellan anslutningarna. (kortis) Hur är det då? Är dessa givare hela eller skall det vara ett högre (läs oändligt) motstånd genom dessa när dom är hela. Har sökt information om detta på alla forum men hittar inget konkret att gå på. Hoppas ni kan hjälpa mig, detta felmeddelande retar mig till vansinne. | |
|
Bytade du givaren när du bytade klossar?? det måste man göra. annars så släcks inte varningslampan. mvh Daniel ---------------------------- Finns på icq: 60288954 |
|
| Nja, jag bytte inga givare eller klossar alls egentligen, har rätt nyligen köpt bilen och fick det här felet på köpet, så att säga. | |
|
för att lampan ska slockna krävs byte av givarna. Om det inte går ström genom givarna, lyser lampan. När klossarna slits och sen även givaren slits, bryts strömkretsen (slits ner) i givaren. Så man måste byta dom, när det en gång börjat lysa. Eller som nån föreslog (inte så smart), koppla förbi givaren. ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Hmmm... som jag misstänkte. Är det som du "VillaRosa" säger så är ju mina givare hela. När jag mäter dessa visar instrumentet att det är strömkrets genom bägge. (kopplade isär kabeln vid givaren och resistansmätte) Då måste jag i så fall ha kabelbrott någonstans mellan kontakten till endera givaren och ??? ja, var går kablarna egentligen? Om någon har ett kretsschema till en 735:a -88 och kunde maila detta till mig så vore jag tacksam. |
|
Esa |
SComfort Jag har samma problem som du, har också hela givare. Jag har ett kopplingschema där det står att spänningen över givaren skall vara inom 1volt av batterispänningen. På min har jag diff på ca: 3V, men vad det beror på vet jag inte, om det nu är det som gör att det spökar. Det sitter motstånd på kretskortet i instrumentpanelen samt en brytare som jag inte lyckats lokalisera som styr kontrollampan. Jag lurar på om det är brytaren som felar. Knutstorp 1.16.35 Gelleråsen 1.24.50 Kinnekulle 1.06.38 Anderstorp kort 1.06.44 lång 2.04.30 |
|
Sök bland dessa kretsscheman. Länk |
|
|
Wow, tack "Yrjen"! Precis vad jag var ute efter, blir alldeles lyrisk när jag ser såna här kretsscheman. Helgen är räddad, skall sätta mig in i detta och försöka hitta en lösning på problemet. Än en gång, Tack! |
|
|
Problem löst. Det var ett kablebrott inne i bilen som orsakade det. Alltså, givarna var hela men icke kablarna hela vägen fram till instrumentpanelen. Bägge givarna bildar en krets tillsammans. Och förresten, vilka trevliga bilar att skruva i, lätt att plocka i och ur saker som t.ex. instrumentering. Har skruvat i bl.a. S**B och dom är inge roliga, allmänt vansinnigt hopskruvade. Det är nästan ett rent nöje att måsta reparera BMW... (nåja, är väl aldirg roligt att nåt går sönder...) Tack för tipsen och all hjälp, hoppas jag kan återgälda detta någon gång! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.