|
|
|
|---|---|
|
Köpt en slangvärmare från tyskland med kontinuerlig pumpdrift- heter OWL-2, från www.owlheizer.de- 1170 riksdaler hemkört. Den kommer till 99.9% från den kinesiska tillverkaren www.engineheater.cn, och kostar där 50 USD. 1240w, termostat slår till vid +45 och slår ifrån värmespiralen vid+57C. Värmespiralen kostar 4 USD hos kinesen.... Pumpen i värmaren går kontinuerligt så länge som mitt tidur i vägguttaget är inställt på. Tillverkade ett fäste i aluminium som sitter fast i karossen med 3 st mjuka gummikuddar från Swedol- Biltemas gummikuddar är mycket hårdare och inte lika lämpliga för att dämpa pumpljudet. Valde att lägga värmaren paralellt med tilloppet till värmepaketet för att inte orsaka strypning i värmetillförseln då kvicksilvret närmar sig -30C och allt tillgängligt varmvatten som finns ska obehindrat ta sig fram till värmepaketet under färd. Fixade lite böjar i koppar, hårdlödde dem och anslöt sedan tilloppet till värmaren från den korta slangstump som sitter vid motoroljekylaren. Utloppet från värmaren är kopplat in på tilloppsslangen till värmepaketet. Intagskabeln är monterad på höger sida i fronten, kabel till kupéuttaget är dragen in via torpedväggen under/bakom vita lådan på höger innerskärm. Har ett extra outnyttjat grenuttag på Defakabeln om jag så småning om monterar oljetrågsvärmare ochså- 10A säkring bör klara båda värmarna i så fall. Har inte testa hur snabbt motorn blir varm- väntar på lite minusgrader först.... Foto: Länk | |
|
Rejält gjort med fäste och allt. Har det funkat bra? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Otroligt snyggt och proffsigt! Jag hängde min i slangarna bara från utloppet på värmepaketet. Iofs är min helt dold då den hamnar bakom motorn (M62) Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Mycket välgjord installation må jag säga! Dock blir jag lite nojjig nu.. Fick min värmare installerad på detta sätt.. Kan någon bekräfta att det är rätt? (N47) . Den pumpar mot motorn. Länk Tack på förhand :) |
|
|
Sitter den på returen från värmepaketet är det rätt. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Tack för svaret. Vet inte om det är returslangen från värmepaketet?.. Sitter på slang nr 2. "HOSE F RADIATOR AND ENGINE RETURN" Länk Är det rätt ?;o |
|
|
Umeåt&r, det är helrätt! Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Javisst, min värmare funkar jättebra frånsett att det läcker ut lite kylvätska vid motorvärmarens lock för pumphjulet- de har gjort en dålig design för o-ringstätning mellan lock och hus. Pga att trycket ökar i kylsystemet, antar att det är ca 0.5 bar när motorn blir varm under körning, så klarar inte locket att täta mot huset. Har försökt byta till en o-ring med annan diameter, men problemet kvarstår. Läcker ut några deciliter på par månader. Vid utomhustemp på -10 C så stiger vattentemperaturen till +20 efter 1h, efter 2h inkoppling är tempen +30 C, vid 3h ca 35C- gissar att dieselsexan har ca 7-8 liter som cirkulerar i motorblock+värmepaket när motortermostaten är stängd. Ju kallare det är utomhus desto mer energi strålar den uppvärmda motorn ut till omgivningen, så att låta motorvärmaren jobba säj 5-6h är lite som att elda för kråkorna- man får inte så mycket högre motortemp i slutänden. Om man sätter värmaren på tillopp motor--> värmepaket, eller utlopp värmepaket--> motor, har nog ingen större betydelse eftersom motortermostaten har stängt kylarkretsen och kylvätskan cirkulerar bara i den mindre kretsen. Dvs oavsett strömningsriktning i motorvärmarkretsen sker en temperaturutjämning i systemet, kupén blir lika varm oavsett strömningsriktning genom värmepaketet- dock går ju inte fläkten i värmepaketet så den avlämnade energin till kupén är ganska marginell i sammanhanget. Har aktuell bil en elektrisk cirkulationspump för kupévärmningen- som startar samtidigt som motorvärmaren, så är det viktigare att värmarens pump pumpar i samma riktning som bilens cirkulationspump. |
|
|
Har åxå reagerat lite på konstruktionen. Inget som riktigt klämmer åt o-ringen, skruvarna håller ju mest fast locket. Undra om man kan täta/limma med silikon (eller nåt)...? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Borde gå utmärkt att använda silikon eller skära ut en egen packning. Men tänk på att använda värmetålig silikon. |
|
Har helt nyligt mätt upp effekten på värmaren. I specifikationen sägs det att värmaren avger en effekt på 1100W (1250W hos en annan leverantör), men det är glädjesiffror på den effekten. Värmaren avger 950W- har mätt ström och spänning. |
|
|
Haha, det är därför jag kan köra den+400w kupévärmare på min 6amp säkring^^ Fick ej ihop det med tillverkarens angivna siffror :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.