|
|
|
|---|---|
|
Problemet började i går! Ofta händer det när man gasar på lite men kan också hända på tomgång eller när man kör i en rondell och helt plötsligt upptäcker att man förvandlas till en 1,8 ton trafikstockningsmonster. Motorn bara tvärstannar. Inga felkoder inga varningslampor. Försöker man starta står den bara och tuggar på starten. Stänger man av tändningen och på med igen så startar den dock direkt. Några idéer? Jobbigt när man vant sig vid att felsöka bilar med hjälp av felkoder och det inte finns några :( Mina egna gissningar är: 1. Bränslepumpen i tanken. 2. Vevaxelgivaren. Vad tror ni? _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) | |
|
Min betedde sig så här också. Det var en spridare som var trasig. |
|
|
AT-injektor heter det, det var kortslutning på 6ans cylinder på min. När jag gasade så bara slog den ifrån helt oväntat, sen fick man vara tvungen att stänga av tändningen helt för att få igång den igen. Annars stod den bara o tuggade. |
|
thekinglives |
380hk/750nm......skruvar man på så pass(framförallt på en bil som rullat några mil) kanske det blir en del bieffekter?? Inget emot Vtech och chip i sig, men höjer man bränslemängd/tryck hejdlöst i jakt på att ha mest pållar, för att sedan ta bort spärrar eller begränsningar kanske det inte heller är lustigt att den inte felkodar.. Kanske har du redan lagt tillbaka originalmappen? skillnad? En bra sak som tål att upprepas är att köra livedata, |
|
Tremolo: Jag tror minsann du slog huvudet rät på spiken där. Nu kom nämligen felkod: 0x44E6 Nullmengenadaption Injektor Zylinder 5 Zulaessige Ansteurdauerkorrektur zu niedrig. När jag kollar spridarna i INPA ligger alla på en jämt värde oavsett varvtal. Så jämna värden har jag aldrig sett tidigare på en BMW Diesel. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att kontrollera dessa under belastning. Den uppdaterar med ca 1 sek mellanrum och motorn hinner dö så fort jag belastar den och jag hinner inte se värdena. Men jag antar att jag åker på att byta 5:ans spridare? thekinglives: Detta är ett beprövat trimkoncept och jag visst kan jag bitvis hålla med dig i ditt påstående men det är sådant man får räkna med om man vill ha mycket mos. Vridmomentbegränsningar osv. finns kvar inom rimliga nivåer så sakerna ska hålla utan problem. Bilen har gått 21K mil. Om det finns ett samband mellan mappningen och att spridaren har kastat in handduken låter jag vara osagt men jag tror inte det ska kunna påverka. Klart att spridaren öppnar längre än om det vore original men sliter väl knappast mer på den? Är lite dålig på exakt hur de fungerar men det vore ju konstigt tycker jag. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
thekinglives |
deejaywasp:Nä, det håller jag med om. Jag tänkte så här, att om man tillåter ett högre tryck på commonrailen så kanske det ligger närmre gränsen tills något slår ifrån. och har man då pillat på gränser mm så kanske inte den felkod presenteras som tänkt. Men nu har du ju felkod på piezospridare nr5:) Varje spridare har sin plats och bör ej flyttas runt, samt att man vid byte bör genomföra en spridarmängdjustering enligt istad. |
thekinglives |
deejaywasp:Nä, det håller jag med om. Jag tänkte så här, att om man tillåter ett högre tryck på commonrailen så kanske det ligger närmre gränsen tills något slår ifrån. och har man då pillat på gränser mm så kanske inte den felkod presenteras som tänkt. Men nu har du ju felkod på piezospridare nr5:) Varje spridare har sin plats och bör ej flyttas runt, samt att man vid byte bör genomföra en spridarmängdjustering enligt istad. |
|
Lite kontaktspray i spridarkontakten så funkar den perfekt igen. Hade inte tanke på det men motortvättade för ca 3-4 veckor sedan, lär väl haft med det att göra misstänker jag. Kassa spridare brukar visa sig i smooth running testet i INPA med detta såg ju perfekt ut. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Har en 535D-08 på 19500 mil. Min gjorde precis på det viset och det var kortslutning i 5:ans AT-injektor. Nifab i Sävsjö löste problemet och kostade ca8.000kr inkl byte av packningar och några glödstift. Micke |
|
|
Felet har återkommit i dag. :( Har beställt en spridare, återkommer med resultat när jag bytt den. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Nu är det dags för avslut på tråden. Börjar bli tråkigt att köra runt på 5 cylindrar :D Jag bytte spridare nr 5 som till slut gav kod på kortslutning. Glad ihågen skruvar jag ihop allt igen. Pedant som man är så har man ju samtidigt bytt alla glödstiften, glödstiftstyrenhet, nya packningar osv.. Allt känns toppen... Kommer ungefär 500 meter sen dör bilen igen... kolla felkoder.. nähä.. nu är det felkod på kortslutning på spridare nr 4. Hur stor är chansen att 2 st spridare ger med sig på ungefär samma gång??? Sagt och gjort så bytte jag även spridare nr 4 i går. Nu går bilen äntligen igen! _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
thekinglives |
deejaywasp: Skönt att det löste sig, ibland lönar det sig att vara envis och inte snål. Du verkar vara både envis och inte snål.... Har läst någonstans om att en spridarmängdsjustering bör/skall genomföras efter byte...gjorde du det, och med vad isåfall. Kan det annars vara det som gjorde att det spökade efter första bytet(spridare5) Dessa bilar, rätt ofta önskar jag mig en volvo med en B20 i:) |
|
Japp! Spridarna kodar man in / mängdjustering via tex. INPA. Värdet står längst upp på spridaren! Lätt som en plätt! _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Har liknande problem (igen) på min 2010 X5 (E70) 35d. Bilen dör efter uppstart ett par gånger då den är varm. Sedan funkar den. I alla fall än så länge... Till saken hör att för tre år sedan bytte BMW 3-an, 4-an och 5-ans spridare (på garanti/goodwill), men nu verkar det som sagt vara dags igen. Och jag misstänker att det tyvärr är en av spridarna som redan är utbytta, nummer fyra, som strular. (Det var den enda felkod jag såg i INPA där ordet zylinder var inblandad). Ska kolla i morgon igen. Ett par frågor: Hur får ni loss spridarna? Vad jag förstår har de i princip alltid rostat fast. Luftar man systemet eller är det bara att dra runt på startmotorn tills den går i gång? |
|
| Fel av mig! Man bytte 4-an, 5-an och 6-an... :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.