AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.956

Ta bort dörrsida på E34 525i - 1995

da
35
danlev
525I touring -95
518 -90
Jetta Lx -84
Bubbla - 59
518 - 96
Hallå! Håller på att ta bort dörrsidan på passagerare sidan på min e34 men den vill inte lossna är som att det sitter fast i mitten där själv handtaget är. Har tagit bort på förarsidan några gånger och där lossnar den på en gång med att bara ta bort 2 skruvar och clipsen. Så är det annat på passagerarsidan eller är det jag som inte vågar ta i?

Tack på förhand!
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
tror den skall uppåt om jag inte minns fel.
Innanför armstödet sitter dörrsidan på en hake och har den suttit några år sitter den som berg och man måste ta i.

Jag förutsätter att du tagit bort eventuell HIFIhögtalare, skruvat bort låsknoppen och skruven innanför handtaget och under locket där elspegelkontakten skulle suttit om den haft ratten på högersida. Samt dragit loss den från plopparna runt ytterkanterna och i överkant mot rutlisten.

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, man ska lyfta dörrsidan UPPÅT!

Såhär ser fästet mitt i dörren ut. Den vita plastbiten sitter fast i dörrsidan. Som du ser så är det konstruerat att den vita plastbiten inte ska kunna dras loss, metalltungan hindrar den från den. Det är därför du inte ska dra loss dörrsidan.
Länk

Här kan du se hur den vita plastbiten sitter fast i dörrsidan. Här ser du enkelt att om du bara lyfter dörrsidan rakt upp så glider dörrsidan ut ur plastbiten (och plastbiten stannar kvar i dörrsidan).
Länk

Vid monteringen så börjar du med att ta loss plastbiten från dörrsidan (ta en tång och håll ned metalltungan och ta loss plastbliten).
Därefter skjuter du bara in plastbiten i dörrsidans metallhållare, se bild nedan
Länk
Nu är det bara att trycka dit dörrsidans mitt mot dörren, den vita plastbiten kommer att glida över metallfästet och sedan hålls fast med metalltungan
Länk
da
35
danlev
525I touring -95
518 -90
Jetta Lx -84
Bubbla - 59
518 - 96
Tackar för all hjälp, får sätta igång igen så jag äntligen kan fixa låset på dörren :)
Hej,
@bmw-slangen: Det var en intressant beskrivning. Jag har tidigare här på forumet fått ett intryck av att det skulle kunna röra sig om ungefär samma (från början osynliga) system även på min E38.
Jag behöver dels smörja låset på förarsidan (fryser fast) dels rätta till en miss av verkstaden innanför klädseln i en bakdörr.

Tack på förhand och förlåt att jag bumpar...

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du verkar har rätt lenwib.

Tar man en titt på din bil i ETK så ser man detalj #14, grip support
Länk

Och designen på detalj #14 verkar vara väldigt snarlik den på E34
Länk
Tjusigt! Ett stort tack för din utredning! :)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.