AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.782

M5 E39 dricker 1liter olja på 100mil!

3M
718
3MW
E36 Ti
Japp som rubrik lyder så har jag en M5 e39:a tillverkad 10/99

Bilfan dricker olja som om det inte fanns mer olja i världen :(
Den ligger på ca 1liter på 90-100mil (lugn körning) annars kan den ta 50-70mil för 1liter.

Har köpt bilen och tanken va att den skulle agera en rolig vinterbil men är fan inte sugen på att fylla på med 1liter olja varannan fulltank.

Vad kan det vara för fel? Vanos o-ringarna är bytta, vanosenheten är den "uppgraderade" modellen. Bilen har alltid servats enligt boken och gamla ägaren.

Har även märkt att om jag kör på för hårt så rycker det bakom bilen... Samma sak om jag kört hårt med bilen och sen stannar vid rödljuset då kommer det ut en puff med rök när jag smyger iväg.

Vad kan det vara för fel?

Den går bra, riktigt bra för sina 20k mil, utöver ovan nämnd.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Tyvärr vanligt på M5:or från 99, därför blocket/kolvringarna uppdaterades 2000/03. Även efter det kan de ta en del olja men inte lika mycket.

Länk
Kolla även oljepluggen, det är vanligt att godset ger sig efter tag på just M5ans tråg, kolla upp det först, dock drar 99orna lite mer än senare modeller just pga som Daniel säger att man uppdaterade en del grejor i motorn.

Min drog en hel del olja och märkte när jag gjorde oljebyte att det var intorkad olja på plastskyddet som ligger inte baljan.

Nu drar den ingenting nästan så det vara bara tur...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för olja i motorn?

Dessa tidiga M5:or skall ha Castrol TWS 10W60 eller motsvarande 10W60-olja och du bör byta oljan åtminstone efter 1500 mil eller så.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Dom kan vara skumma.

Minns min M5:a drog liknande med olja som din första året men andra o 3:e året jag hade den så drog den knappt någonting.

Det var också en 99a om jag inte minns fel.

3MW
E36 Ti
tack för alla svar.

Jo jag vet att de dricker olja innan 03/00 därav att jag skrev månad samt årsmodellen men tycker ändå att det är för mkt med 1liter på 100mil :( Aja men då vet jag att jag inte är ensamm :p

Ska göra en stor service på den själv i dagarna pch då ska jag kolla efter pluggen med.

Oljan i de ska vara castrol 10w60 (iallafall vad jag köpt och ska byta till snart)

men att den puffar till vid gaspådrag? för jag får känslan av att det är då den bränner oljan.. för kör jag lungt efter att jag fyllt på så är det ingen problem, men när jag kör hårt med bilen och ser puffarna så börjar varningslampan lysa så fort jag parkerar bilen hemma och stänger av motorn. och då enligt stickan är den på grännsen.
På min gamla M5 så var problemet en läckande ventilkåpspackning. Efter bytet så var jag nere i en mer normal förbrukning igen. Så kolla upp det också.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bilen är en rätt unik konstruktion och inte alla gånger billig att underhålla eller äga om man är petig med skicket. Kostnader kommer med hur man nyttjar gaspedalen:)

Skulle rekommendera dig att kontakta Dr Per på Länk så kan du nog få ett proffsigt förslag på vad det kan kosta att åtgärda om du vill ha slut på oljeläckaget. De har renoverat flertalet M5 E39-motorer bland annat. Ett kostnadsförslag är inte en alltför hög kostnad jmf med att fylla på dyr olja i längden:)

Om du vill spara kostnader på en annan del som kan slitas lätt så betänk på hur du nyttjar kopplingen, först kliv försiktigt av kopplingen då du rullar igång, sedan möt med gasen då kopplingen är uppsläppt. Detta p.g.a. det höga vridmomentet motorn utvecklar från strax över tomgång. Ny koppling och tryckplatta kostar lätt 10-15kkr i delar.

"Sök inlägg"-funktionen ovantill kan du använda för att läsa på vad som är skrivet om din bilmodell här på forumet de sista tio åren, ger ett par kvällars kul läsning.

Lycka till!
Asken
thekinglives
Asken:lugn i stormen.....Är E39 vi pratar nu, inte E60...
En kopplingsats över disk hos klåp och ocker (BMW) kostar ungefär
hälften av vad du anger.

Kan du tänka dig att köpa den utan klåp och ockers insats så kan du komma
ned några tusenlappar till, vi pratar då naturligtvis jämförbara oem som
LUC eller SACHS.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Thekinglives: tackar för förtydligande och ber om ursäkt för missen beträffande e60-prisangivelsen. Bäst pris för koppling borde finnas på ebay.de eller.co.uk av de märken du anger.

Mvh Asken
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vad är problemet med att den drar olja för 1,5 kr/mil - den drar ju bensin för 25 kr!

(Obs det var ett skämt om det mot förmodan är någon som inte fattar det)
3M
718
3MW
E36 Ti
Jo jag har inget emot kostnaderna då jag var inställd på det men tänkte ifall det är något jag ska åtgärda men tydligen så ska den vara så?! Har bytt olja och filter och motorn är torr som snus. Jag har motor garanti/försäkring i 12månader så tänkte ifall det är något fel så lämnar jag in den :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.