|
|
|
|---|---|
|
Skulle någon vänlig själ vilja tipsa om var man kan köpa ett nytt batteri till bra pris samt exakt vilken modell jag ska ha? Batteriet som sitter i nu är ett BMW originalbatteri: 61 21 8 381 765 12 V 90 Ah 720 A 160 RC 720 CCA Precis likadant som på bilden här: Länk Att det inte behöver vara original har jag förstått samt att man inte behöver para ihop biilen med det nya batteriet (pga IBS) så länge man bytar till exakt samma typ av batteri. En annan säkert väldigt dum fråga men ska man ladda det med sin CTEK innan man monterar det i bilen? Bilen ifråga är en 525 -04. Tack som vanligt för er expertis! | |
|
Det finns inga dumma frågor:) Batterilagret har jag hört gott om. Kolla dock med BMW, på deras hemsida finns det under Serivce&Produkter ett erbjudande som kallas Value Service med just rabatterade priser. På leebmann24.de visar det sig att ditt batteri inte är ett AGM om man går på det reservdelsnummer som är närmast, 90Ah vanligt batteri slutar på -68. Att programmera in batteriet pga IBS är individuellt, jag rekommenderar det dock. Rabatter finns på Länk under medlemsförmåner bl.a. samt att det går även att köpa reservdelar via andra kanaler. En annan reservdelskatalog som finns på nätet är realoem.com Om bilen är en touring kan det finnas en teknisk aktion som ska eller bör vara genomförd på utbyte av kabelstam från batteriet p.g.a. risk för fel, kolla med närmaste verkstad om det är aktuellt och om genomfört. Det viktigaste med en Ctek är att ladda batteriet fullt med jämna mellanrum(var 2-4 vecka vid kortkörningar, framförallt vintertid). Den kan förlänga livslängden på batteriet med flera år. Finns många kunniga "batteristas" härinne, kolla även med "Sök inlägg"-funktionen härovan vad som skrivits om E60 och batterier t ex. Lycka till! Asken |
|
| Stort tack Asken! Autopowers forumguru :) | |
|
Någon som vet exakt vilket batteri man ska ersätta med? Att tvunget köpa originalbatteri verkar inte vara någon skillnad förutom ett högre pris men det är en riktig djungel och svårt att veta vilken modell som blir rätt för mig :( Jag har tittat runt på Batterilagret, Mekonomen osv men tycker mig inte kunna hitta rätt. Att koda in det till bilen kommer jag nog behöva. Det kan man väl göra kort efter bytet och inget som måste göras exakt samtidigt som batteriet bytas. Det enda som händer tills man kodat är väl att det finns en risk att IBS tror att batteriet är fulladdat när det faktiskt inte är det. Ctek laddare har jag så när väl batteriet är bytt så kommer det att vårdas med bomullshandskar. |
|
|
Länk är reservdelskatalogen online. Om man antar att du har en 525i-04 sedan så behöver du inte AGM-batteri utan ett vanligt går bra. Finns hänvisningar där på vilket artikelnummer som är korrekt att använda. Koda rekommenderas i den om du har IBS(en liten pryl som sitter på minuskabeln vid batteriet), annars kan man halvera livslängden på det nya batteriet om jag förstår andra som postat sina erfarenheter vid batteribyte på E6X. Medlemskap i Länk ger reservdels och servicerabatt hos de flesta ÅF, kanske en liten tröst om något. Fråga din närmaste verkstad eller ÅF på pris och om kodning behövs sen kanske kontakta alternativ leverantör? Ett 90Ah batteri bör det vara och kolla dimensionerna noga så att det verkligen passar om du använder en alternativ leverantör istf BMW. Ebay.de eller ebay.co.uk kan också vara en källa att söka på, finns mängder som sagt. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.