AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.210

E91 325i - 2009: Vad är normalt tickande i motorn ?

Sida 1 av 2
Fr
30
Frebba
325i touring -09
Tjenare.

Hört att där e nått vajsing med motorerna på 3 serien
Att dom tickar. Pga vad ??

Vad är "normalt" tickande ?

Blir ju helt orolig. Precis köpt 325i -09 o är toppennöjd. Förutom nojigheten :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det kan ju vara dels ett tickande som har med bränsletillförsel och injektionerna att göra, dels kan det vara ett mekaniskt ljud som kanske mer har mer olja/ smörjning att göra.

Hur långt har bilen rullat? Välserved och vart? Svensksåld eller import? Antal ägare? Köpt var? Finns garantier? Du bor i skåne, besök t ex Tobbe på Länk eller någon BMW-auktoriserad återförsäljare och be dem lyssna närmare så får du nog experthjälp på edgång alternativt lägg upp en film här via youtube.

Mvh
Asken
Fr
30
Frebba
325i touring -09
Fullservad. Gått 10 000 mil svensksåld uttagen 10. Köpt på mårtenssons bil. Totalt 7 ägare inkl bilhandlare
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Grattis till bilen och välkommen till forumet!

N53-motorn är direktinsprutad och det är normalt att de kan uppfattas låta lite tickande och "diesel-aktigt". Den jobbar till skillnad från de flesta bensinmotorer med luftöverskott, vilket också gör att den kan gå riktigt snålt. En nackdel med mager förbränning är att det bildas NOx, men det finns en speciell NOx-katalysator som tar hand om detta.

Ett tips: Motorn ska brännas ur då och då, för att NOx-katalysatorn ska fungera. Det tar ca 20 minuter och sker när bilen körs över 110km/h med mer än halv tank kvar.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Fr
30
Frebba
325i touring -09
Tackar för välformulerat svar :) här kommer ett klipp oxå så ni kan avgöra om det är normalt.

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Helt normalt. De låter så.

-------
//Lövet
Fr
30
Frebba
325i touring -09
Skönt att höra :).

Läste någonstans att man kan byta insuget på 325 mot 330 och mappa o gå ut 330 prestanda. Är de något avancerad procedur ?
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
ErikW: Det där om att bränna ur motorn på motorväg var lite nytt för mig. Jag har inget minne av att ha sett det i någon skroft. Finns det mer att läsa om det?

Sedan är det ju inte många vägar i Sverige man kan köra >110 km/h på, men det kanske är varvtalet på motorn som är det viktigaste?

Dr
362
Drib
325i-08
Vad gäller avsulfatering NOx sensorn så kan man läsa ut när det är dags i INPA. Jag vill minnas att jag läst rek 120 km/h i 20 min (TIS?), men kan ha fel. Hittar ingen länk till detta underlag just nu. Hursom, jag har inte följt dessa rekommendationer men försöker monitorera NOx sensorns status i INPA typ 1ggr/år. Jag har inte fått några problem (ännu).

Vad gäller kit för insuget står det 4.5h arbetstid, men misstänker att det gäller bara om man vet exakt hur allt skall göras. Har själv funderat på detta men tycker det blir väldigt dyrt med inköp och extra värdeminskningen.
Fr
30
Frebba
325i touring -09
Nu har de blivit värre mina vänner.

Snackade med bmw och dom sa att jag hade fått åtgärdspaketet.

Började ticka mer igår. Mellan typ 1500-2000.

Vad är felet ? Spridarna ?

Här är en video. Lyssnar man noga så hör man klar skillnad.

Vanligt "fel" på dessa motorer. Har tickande ljud på min också. Brukar försvinna ett tag när jag kör nedanstående procedur. Motorn ska vara varm och man ska stå stilla med växeln i neutralläge (eller P på automat).

1. Varva motorn upp till 2000-3000 rpm i tre minuter.
2. Tomgång 15-30 sekunder medan man lyssnar om tickandet försvunnit.

Om inte, upprepa punkt 1 & 2 ända upp till fem gånger. Annars upprepar man punkt 1 i femton minuter.

Länk

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det susande/gnisslande ljudet du hör har med insprutningen (nåt i rören) också att göra. Det finns en tråd om det här på AP, sök så får du se om du hittar den.

-------
//Lövet
Fr
30
Frebba
325i touring -09
Nån vänlig själ som vill hjälpa mig söka?

E ny på detta forat :)
Fr
30
Frebba
325i touring -09
När jag gör proceduren så tänds gul motorlampa. Vad är fel ?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tycker inte lätet är särskilt annorlunda mot det jag minns från vår 325a. Men gul motorlampa är tråkigt, du behöver göra en felkodsutläsning för att veta orsaken till den, kan vara många olika anledningar.
Fr
30
Frebba
325i touring -09
Vad jag kunde få fram så va de att motorn blev överhettad.

O. De e ju inte särskilt konstigt.
Dr
362
Drib
325i-08
Motorn ska inte bli överhettad av proceduren. Om den blivit det är det fel på kylsyatemet, kanske vattenpumpen dålig.

Motorlampan är väl kopplad till avgasreningsrelaterade problem?

Vilken felkodsavläsare använde du?
Uppsök säljaren och begär kostnadsfri felsökning/lagning på auktoriserad BMW-verkstad. Motorlampa skall inte tändas. Släcks den av sig själv? Felkoder loggas så en verkstad kan utläsa felet.
Fr
30
Frebba
325i touring -09
Jag hade den på tomgång länge innan kag började med de. Kanske 30 min stillastående.

Använde appen bmwhat kopplad till wi-fi modul.

Den blinkade bara till och sänkte varvet på motorn.
Dr
362
Drib
325i-08
Tändes motorlampan har du en freeze frame. Senast när jag testade BMWhat kunde den inte läsa freeze frame. Har även upptäckt andra brister med BMWhat så det är inte det bästa verktyget.
Fr
30
Frebba
325i touring -09
Freeze frame? :O
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.