AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.971

E85 Z4 cab - 2003 läcker in vatten i kupèn

ma
92
maharadja
Z4 3.0i-2003
Hej!
Har problem med min z4 e85 2003:a. Upptäckte när den för en gångs skull stod ute i regn i två dagar att den tar in vatten någonstanns!? Vid ett senare tillfälle körde jag i regn igen och tror att det tar sig in vid passagerar dörren precis framför insteget eller hur jag ska säga... Finns det något klassiskt ställe där det kan läcka?
Tack på förhand! :)
Da
28
Danne Z4
Bmw Z4 2003 manuell 2.5L
Min är samma årsmodell och läcker vid förardörrens fönster. Inte mycket men ändå!

ma
92
maharadja
Z4 3.0i-2003
Verkar inte vara fönstret...:/ känns som det kommer direkt in vid dörrens underkant
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Det finns i alla fall ett "klassiskt sätt" att spåra läckage. Stäng fönster och placera en rökmaskin i coupén (alternativt en polare med en Cohiba cigarr)...

ma
92
maharadja
Z4 3.0i-2003
Smart! Får försöka hitta en rökmaskin då!:) Tack för tipset!
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Såg ett klipp på youtube där en kille lagade glipan mellan dörr o fönster.

Han visade glipan genom att sticka in ett papper mellan glas o list...som ett brevinkast.

Finns tre ställen att justera glipan...dels två skruvar under dörren...dels låsbygeln
och sist men inte minst så kan man dra av gummilisten vid dörren. Finns en plåtlist under....vilken man kan "palla upp" genom att släga en gummibit bakom.

Skall själv fixa detta i vinter.
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Hur har det gått Izzy?
jag har samma problem med när det regnar kraftigt så blir det vatten intrång nedre framkant på ffa förardörren.
Jag har inte hunnit kolla var läkaget kommer ifrån?
Listen vid fönstret ? eller gummilisten framkant dörren?
Tänkte jag skulle be någon ta och spola vatten på lite olika ställen för att se var vattnet kommer in?
Hur har det gått för dig?
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Såg en bra video om detta på Youtube. Det kan vara en glipa mellan glaset och tätningslisten på själva caben. Detta går enkelt att fixa själv genom att lägga in en liten distansplatta som man skär ut i plast eller nåt likande. Videon ( tror att videoserien heter myZ4) visar hur detta görs...dessutom får man bort vindbruset.
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Hej Hio,

Såg nu att jag redan hade svarat.
Jo, när jag skulle ta ut bilen våren 2017 så hade CAB-motorn rostat ihop.
Det visade sig även att ett hydraulrör hade blivit ihopklämt.

BMW lagade alltsammans, och det gick på 19000 kronor.

Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Izzy bra att det fungerar nu!

Kommer att kolla sidorutorna när jag tar ut bilen snart.

Jag tänkte beträffande cab motorn så är planen att nu i sommar åka förbi Pixelrichter som ligger i norra Bayern.
Länk de tar en bråkdel och även uppgraderar hela pumpsystemet.
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Kul.

Kanalen som jag tänkte på heter Z4me....han har en video på exakt detta problem som är grymt bra
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Bra tips förresten...

Känns som 19000 var ett överpris...de sade runt 16000 när jag frågade vad det kostade...sen bar det iväg lite...Pga att de monterade ihop allt och fick demontera igen för att byta hydraulröret som de missade första gången....Inte helt nöjd med detta faktiskt
Tjena grabbar o tjejer,
Upptäckte tyvärr att jag återigen har fukt under passagerarstolen i min Z4 3.0i 2005.

Jag hade släden inne hos BMW för ca 2 månader sedan och de åtgärdade felet enligt dem med att byta list under vindrutetorkare. Den var ganska väderbiten så den behövdes absolut bytas oavsett. Samtidigt öppnades dörren och det membran som tydligen kan släppa kontrollerades också. Cabben bytte jag för 3 år sedan.....

Jag har läst trådinlögget med sprucket hjulhus..... kontrollerat detta.....ser helt ut....

Några mer tips?

Fridens

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.