|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har en 540 e34 som är lite trögstyrd. När du svänger så vill inte ratten gå tillbaka själv utan du får hjälpa den tillbaka. Har bytt olja utan resultat, verkar inte läcka vad jag har hittat. Är det sannolikt pumpen som är dålig? (Har nivåreglering) Mvh Henrik | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Återgången är normalt sett främst kopplat till toe- och caster-vinklar, inte styrservon. Men är det något i själva hydraulsystemet som hindrar att vätskan flödar fritt där den ska flöda fritt (tex skadade ventiler) så kan ju såklart det definitivt påverka återgången. Det borde vara snäckväxel på 540i också, har det på min 535i (tror det var E39 som hade olika typer av styrsystem beroende på vilken motor som satt där). Behöver inte vara just hydraulsystemet som arbetar emot. På vissa Volvo-modeller (tex S60 första generation) så är det en klassiker att rattaxelknuten kärvar och blir trög. Men då är styrningen trög mer hela tiden. Men börja med att kolla det enklaste och billigaste först och dyraste sist. 1) Kolla styrservooljan. Först och främst, kolla att det finns olja där i behållaren :-) Lukta sedan på den, ska inte lukta bränd eller se murket brun ut. Såhär ser fräsch styrservoolja av typen ATF ut (du kan ha den andra typen som heter Pentosin CHF11S och som är grön till färgen) Länk 2) Lyft upp bilen i framvagnen så att båda framhjulen är i luften. Prova att vrida hjulen med ratten, utan motorn igång. Går det trögt? Går det lätt? Prova sedan samma sak med motorn igång. Går det trögt? Går det lätt? 3) Boka tid för en framhjulsmätning. |
|
Tackar för svar. Oljan är bytt och rätt mängd är i så oljan är det inget fel på(har chf oljan). Ska prova att hissa upp bilen fram och återkomma med resultat. Kan även tillägga att den gnisslar när man gör fullt rattutslag åt höger, låter ingenting åt vänster. /Henrik |
|
|
Kan också vara att någon justerat snäckväxeln för hårt. Då får du samma fenomen, men kolla även det som bmw-slangen nämner. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Är det servotronic på bilen? Min 540 e39 var trögstyrd och efter mycket om och men så hittade jag felet, servotronicventilen. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Har provat lite mer och det är inga problem att svänga lätt även när hjulen står på backen. Problemet ligger just när ratten ska tillbaka. Får väl kolla närmare på snäckan eller vad tror ni? hur justerar man den? Har inte servotronic. /Henrik |
|
Om snäckan är för hårt åtdragen så blir det också trögt att svänga. Dvs hade det varit problem med detta så hade du definitivt märkt med när du provade att svänga med framhjulen i luften. @henke123 : Du säger emot dig själv. I första inlägget säger du att bilen är trögstyrd, men i ovanstående inlägg säger du att den inte är trögstyrd. Viss förvirring kring problemformuleringen har uppstått. |
|
Håller med dig om att det låter lite luddigt. Det jag menar är bilen är trögare att svänga med om man jämför med en liknande bil. Däremot så är den inte såpass trög att du får kämpa för att svänga. Sammanfattning: Bilen är trögare än vad den ska vara och den orkar inte gå tillbaka själv utan man får hjälpa den. |
|
Ok! Men kändes det ingen tröghet överhuvudtaget när framhjulen var upplyfta med motorn av? Med motorn på? |
|
När motorn var av var det aningen trögt, när motorn var på så var det inga konstigheter. /Henrik |
|
Och när hjulen är på marken så är det en aningens trögare än jämfört med en liknande bil? Är ju mest spekulationer, men det låter som att antingen levererar pumpen för dåligt tryck eller så är det något fel inuti styrväxeln. Funderar på om LAD-systemet (nivåregleringen) kan ha någon inverkan, men om jag minns systemet rätt så det enda LAD-systemet gör är att den också tar hudraultryck från styrservopumpen. Så om det inte formligen sprutar ut hydraulvätska någonstans från LAD-systemet så borde det inte kunna påverka styrfunktionen på det sättet du upplever. Är ju relativt enkelt att mäta upp trycket, men det krävs lite speciell utrustning och görs enklast av en verkstad. Lutar åt att det får bli nästa steg (att en verkstad får ta en titt). Angående hjulvinklar så kan vi nog vänta med det - om bilen är något trögstyrd när du står stilla med framhjulen på marken ska inte kunna orsakas av lite felaktiga hjulvinklar. Då är det mer troligt att styrservosystemet inte ger den servoverkan den ska ge. Eftersom du även har problem med återgången så är min vilda gissning att felet är någonstans i styrboxen. Det är dock mest spekulationer och en verkstad ska göra en felsökning innan man börjar byta delar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.