|
|
|
|---|---|
|
Skall åtgärda den rost som uppstått i nederkant av dörrarna, det som döljer sig under listerna och smyger fram ovan. Alternativen är följande; Skaffa 2st eller alternativt 4a bra dörrar begagnade "utan rost" och lackera om dem. Blir pilligt med hissar, lås, inredningsdetaljer, rutor som skall på plats eller bytas beroende på vilka dörrar man får tag i. Det som är bra att man kanske klarar sig på en lackering och inget rost arbete som svetsning? Laga den rost som finns i nederkant av dörrarna vad det nu innebär med svetsjobb, men man får behålla originaldörrarna, fast frågan är hur bra kan det bli? Finns det inte ekonomiplåt att köpa eller behöver man svetsa allt och utgå från plåt som klippes till eller vad finns att tillgå? Någon som sett eller vet vad som troligen blir fördelaktigast? Nya lister i nederkant av 4a dörrar är en självklarhet att köpa in. | |
|
Hur mycket rost är det egentligen? Jag fyllde dörrarna med hålrumsvax samt bytte, rengjorde och fyllde de nyköpta listerna med Dinitrol av tjock modell för 12 år sedan när jag köpte bilen och det har inte kommit någon ny rost i nederkant förutom på utsidan av förardörren som var utbytt och dåligt omlackad just där. Trots att förardörrsrosten började komma för tre år sedan (både under list och uppåt 2-3 cm) och jag inte åtgärdade det förrän nu, så räckte det med att smärgla bort gammal rost, sedan metallisk zink, grundfärg och därefter två lager täck+2lager klarlack. Blev bra för att vara BMWs bättringsfärg + Würth under. Inte i närheten av genomrost. Listen var som ny fortfarande, men den har ju varit dinitrolfylld. Hur mycket rost har du egentligen och hur har det underhållits tidigare? De gamla listerna rostar i fjäderstålet och tappar greppet, därför är listbyte väldigt viktigt. På två dörrar fick jag sätta en ny sträng kitt på insidan eftersom listen håller om den och den gamla hade släppt delvis pga rost. Då grundade jag också om insidans nederkant samtidigt. Detta för 12 år sedan alltså. Kittet på förarsidans insida var fortfarande intakt nu när jag fixade den nya rosten på utsidan. Ingen ny rost, så listfyllning med tjock-dinitrol fungerar, även efter många år, men tyvärr kan man ju få lackskador på utsidan ändå som jag fick. |
|
|
BMW har fortfarande rätt mycket plåt kvar. Jag tvingades byta bakre högra delen av tröskeln som dolts bakom sidokjolen och därmed inte sett något. Skulle hissa upp bilen när domkraften åkte upp i tröskeln. Besiktningen har inte sagt något, väldigt märkligt. Troligen har dräneringshålen varit igensatta och jag var korkad nog att inte spruta mer vax utan trodde allt var ok. Hursom fanns tröskeln att köpa i halva delar, en främre och bakre. Den bakre gick upp till halva dörren ungefär vid b-stolpen och en bra bit upp längs hjulhuset, men min rost var så begränsad att jag bara behövde använda ungefär 1/3 av biten, men den viktigaste med domkraftfästet och en extra förstärkning inuti tröskeln. Killen gjorde ett riktigt bra jobb och det blev som nytt. Tog väl 4 timmar allt som allt med ilägg av ett par lösa bitar och en bit där det var hål i golvet, precis där plåtarna möts. Det var tvunget eftersom sidokjolen klämmer om den karosserikanten där tröskel möter annan plåt undertill. Utpris för den kompletta plåtbiten från BMW ligger strax över 1700kr. helt ok tycker jag med tanke på domkraftfäste och ytterligare förstärkningar samt framför allt den perfekta passformen. |
|
|
Förardörr och passagerardörr fram ganska rostiga i nederkant. Jag slipade av all rost för 10-15år sedan och då var det inte mycket så det blev helt bra men en hel del materialet i dörren försvann i den åtgärden, då jag var ung och okunnig på den tiden. Lade på grundfärg och bmws originalfärg ovanpå, idag arbetar jag med polyurethan färg vilken används inom det marina och den sitter "satan" och innehåller ej silikon och därför överlackerbar. Jag har ingen rost under eller trösklarna på någon av mina E34 utan bara i dörrlisterna på 535an, 518 dörrlister har fått polyurethanfärg och det har fungerat bra i några år utan någon tendens att rost kommer fram. Jag tycker inte mina lister är så rostiga, det har krypt upp någon cm bara ovanför listerna. Kanske ska jag gå lös själv på 535ans lister, men den bilen ska hellackeras av proffs, därför har jag funderat på att de skall fixa dörren också. I mån av tid kanske jag lägger in en bild på "eländet". |
|
| verkar svårt o hitta fina dörrar på skroten tyvärr, nån av mina dörrar har även hål på insidan, har hittat en nästan rostfri dörr, på dom andra blir det blästring tror jag, har även rost i trösklarna på nämnda ställe, finns listerna o köpa nya??? | |
|
Ja listerna till de bilar med M-paket finns, dvs de som är lackerade i bilens färg. ca 600kr stycket! |
|
| 600 spänn! nja då får man jaga beg om det går o hitta fina. min bil skall hållas original, så inget m paket här inte, fast inne i bilen e det en annan sak, där händer både det ena o andra! | |
|
Ja det är tur man har både Executivepaket och M-Tech original på båda E34orna :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.