AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.046

OBDI-mätare till BMW 740 E38 1994

aa
78
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Någon som kan rekommendera en bra OBDI-mätare till BMW 740 E38 1994?
Gärna länk till webbplats med mer info om mätaren uppskattas.
Hej,
Du bör nog köpa en OBDII-läsare plus en adapterkabel, som passar i BMW:s runda 20-poliga uttag (som jag antar bilen har?).
Länk

Tyvärr kan jag inte rekommendera någon viss skanner. När jag köpte min från USA för många år sedan, kostade den ca 1500 kr. Idag kostar de allt från ett par hundra till ett par tusen. Vad skall man välja? Dyrt men antagligen bra, eller billigt och möjligen bra?

Men det kommer säkert mer input här så småningom.

/Lennart
aa
78
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Tack för tipset. Jag har en obd2 bluetooth som jag använder till mina andra bilar (inte bmw). Bra om det går att använda till obd1 med adapter. Är det runda på bmw:n.
I mototutrymmet sitter det, antagligen på höger sida vid luftfiltret sett från förarplatsen, ett runt uttag, ganska stort och täckt av ett lock.

/Lennart
aa
78
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Ja, det stämmer, Lennart.
aa
78
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Jag har provat att läsa av bilen med Softcar 6.5 nu men programmet hänger sig när sökningens "list" på skärmen till hälften, då kraschar programmet.
Hej,

Jag har inget direkt emot Carsoft (menade du väl?), men ett betydligt lättare installerat och använt program är BMW Scanner 1.4.0.9. Säljs av OlaO på Blocket och är väldigt värt pengarna. (OBS! Jag har ingen provision! :-) )

Men sedan är det ju, som det alltid påpekas i de här sammanhangen, väldigt viktigt att bilens batteri är på topp. Jag kör dessutom alltid med en laddare tillkopplad. Det påpekas också ibland, att det kan ta flera försök innan alla bilens moduler vaknar.

Varför programmet kraschar, vet jag naturligtvis inte. Jag antar att du provat ALLT för att avhjälpa, kanske provat på annan bil? ominstallation? Sen kan det nog vara så, att program och/eller interface är kass. Det senare är nog mitt grundtips.

/Lennart
aa
78
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Tack för svaret. Jo, Carsoft ska det vara istället, he-he. Räcker det med att bara köpa annan programvara eller måste jag köpa ett komplett kit till med kablar etc?
Sök " BMW Scanner" på Blocket. Där finns information också. Och du kan få mer info av Ola. Du behöver definitivt program och interface. Hur det sedan är med kablar, vet jag inte. D v s om det blir prisavdrag, om du inte behöver dem.

Men först av allt: kolla bilens strömförsörjning!

/Lennart
aa
78
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Blir till att ikväll ladda in ny programvara och testa om det hjälper, samt givetvis ha batteriet välladdat och laddaren igång.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej grabbar och tack för förtroendet lenwib!
Det är nog tyvärr gränsfall att Bmw scanner fungerar till en 94.
Det är troligen så att den kräver ett sk ADS interface.
Programvaran till detta är välbeprövade INPA som kanske inte är riktigt lika pedagogisk som BMW scanner men väldigt kraftfullt och, tycker jag, bättre än Carsoft till en e38. Sök på ADS på blocket.
aaberg, jag PM:ar dig.

Mvh Ola

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.