AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.789

knapp kopplad till växellåda som lyser grönt eller rött - E60

Förra ägaren har monterat en liten knapp som sitter nere till höger om ratten. Från knappen går en sladd in bakom panelen under ratten och förmodligen inkopplad till gaspedalen på något sätt. Enligt honom skulle man bara ändra på den när bilen är på tomgång så inte under fart.

Förutom att ha automatlådan i sportläget så trycker man en gång på knappen så lyser den grönt. Då ska gasresponsen bli rappare och den växlar senare. Trycker man igen på den så lyser den rött och då blir gasresponsen ännu rappare och den växlar ännu senare.

Har någon hört talats om något liknande? Jag har aldrig hört något om det och undrar så klart vad det är för något. Körde man in med bilen till BMW så visste de vad det var för något berättade han men det är något eftermonterat som han själv satt dit.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34

Mvh Jonas B
Tack för filmen men är inte det ett AUX uttag han kopplar in? Det jag har är något helt annat.
Jag hittade den själv. Engelska förstår jag men vad är det för liten grunka egentligen? Den kopplas till gaspedalen och sedan "boostar" den responsen på gasen?

Länk
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Länk
Trevliga filmer du delar med dig av men detta har ju inget med vad jag frågar efter. Min knapp kopplas in under gaspedalen och ändrar gasresponsen ganska mycket.
Söker man på "Sprint booster" här på forumet så är det tekniska redan besvarat i andra trådar.
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
@Brynet Hahaha tror du är ute o cyklar på en helt annan väg än TS

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Gustav Busch:
Jag trodde i min enfald att vi här på AP försökte hjälpa varandra,
inte med enstaka inlägg hacka/racka ner på varandra. Ska nog börja
hugga ist och jävlas. Skitbra att du talade om det för mig.
Byt forum om du ska fortsätta så här.

ps. Moderator, du skulle tagit bort Gustavs inlägg och nu även mitt.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Kan upplysa dig om att det är en Sprint Booster, som ökar gasresponsen i 2 steg.

Länk

Har en sån själv.

Funkar bäst på en Aut alt en manuel med fördröjning i gaspedalen.

Tack Beolab. Du har helt rätt att det är en Sprint Booster. Den sitter i min 525 -04 automatare och måste säga att den funkar alldeles förträffligt!

Fördröjningen som är original gör att bilen känns trött från start fast jag kör inte med den aktiv hela tiden.
Beolab: är det ok att trycka på knappen och växla mellan lägena under tiden man kör? Han jag köpte bilen av sa att den måste stå stilla på tomgång men jag förstår inte riktigt varför.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Nog mer en säkerhetsåtgärd, om man trycker på knappen från grön till röd ökar gasen en smula så det är för att man inte ska braka in i bilen framför om det är långsam kö tex kan ja tänka mig, annars är det bara ändra när du vill inget som kan hända.

ECU:n adapterar sig och tror att helt plötsligt att du blir väldigt alert på gasen, då SprintBoostern ökar på signalen, så efter ett tag så blir det en smula lungnare om man tycker den är för rapp till en början pga av att du dels blir mer känslig med hur mycket gas du ger.

Stort tack för svaret Beolab!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.