AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.875

Blanda castrol magnatec 5w-40 med Castrol TWS 10w60?

Hej..

Jag äger en e90 320i 2007 som förbrukar lite för mycket olja. Jag har sedan senaste oljebytet kört ca 150mil och bilen har i skrivande stund förbrukat ungefär en halv liter. Under körning syns ingen blårök och inte heller vid motorbroms. Men om jag låter bilen stå på tomgång ett par minuter och sedan ställer mig bakom bilen så syns en liten rökpuff vid första gaspådrag. Och jag tycker mig känna lukt utav bränd olja.

Nu kör jag på magnatec 5w40 och tänkte kolla med er om det går att hälla i en liter utav 10w60 oljan när det blir dags. För att på såsätt få ner oljeförbrukningen något med en tjockare blandning ? tacksam för hjälp. Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
0,5 liter på 150 mil är med marginal inom BMW:s gräns för hur mycket olja motorn får dra (de anger 1liter/100mil).

Det är inte säkert att du fick helt fullt med olja i samband med bytet, så jag skulle vänta lite och köra några hundra mil till innan jag gjorde något.

Det går att blanda olika oljor men det är inte optimalt om man vill ha full prestanda på oljorna.

Magnatech 5W40 är ingen äkta syntetolja (oavsett vad Castrol skriver på flaskan/reklamen) utan är en högraffinerad mineralolja.
Satsa på en äkta syntetolja vid nästa oljebyte, det kan få ner oljeförbrukningen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för snabbt svar !

Tycker du att jag borde oroa mig över den rökpuff som i samband med gaspådrag blir synlig nu ? tänker även på den brända lukten utav olja. Kan katalysator ta skada ?

Finns det någon risk att avgasvärderna sticker iväg och att besiktningen i sånna fall anmärker på det i och med den höga förbrukningen utav olja ?

Tack för tipset. Då provar jag Castrol EDGE Professional 5W-30 nästa gång.

MVH
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
1 liter på 100 mil är käpprätt åt h-e oavsett vad BMW säger! Det tyckte jag redan på M20 tiden och idag är det ju rent av löjligt. 1 liter på 1000 mil är acceptabelt, men i överkant, tycker jag. Och då kör jag mina bilar mycket hårt = högre oljeförbrukning än "normalkörning".

Tar motorn in olja i förbränningen kommer HC värdet att sticka iväg. Över tid kommer katalysatorn att ta skada, ingen akut fara.

Men som Johan B säger, sitt lugnt i båten. Fyll upp fullt och utvärdera förbrukningen över några hundra mil. Blanda inte olika oljor är mitt råd. Vidare anser jag absolut att en BMW ska gå på helsyntet, speciellt i mitt eget fall där motorerna får slita hund dagligen.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
BMW säger som sagt att upp till 1 liter per 100 mil är "OK". Det är ganska mycket, speciellt på en liten 2-liters spis, samma "gräns" har man på tex V8-an i M5 E39, en stor motor har ju "större möjligheter" att dra mer olja så att säg...Iaf, börja med att kontrollera om du har LÄCKAGE. Vanliga ställen det kan finnas mindre synliga läckage på är tex: ventilkåpan, oljetrågspackningen eller tex nån av vevaxelns packboxar. Det är sällan en bil FÖRBRÄNNER 1 liter olja, inte ovanligt att det "läcker ut" en del. Moderna lågfriktionsmotorer som i din bil är i regel lite hungrigare på olja, utan att för den sakens skull vara behäftade med något fel. Jag skulle inte oroa mig för din oljeförbrukning, men jag skulle ta en titt på vevhusventilationen helt klart....
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hustipset kan vara att nyttja Castrol 10W/60-oljan som främst nyttjas i M-motorer samt ibland i modernare bensinturbomotorer(som drar just mycket olja). En del BMw-verkstäder gör så bland annat.

Alltså blanda helst inte oljornas viskositet utan byt helt till 10W/60 när det är dags.

Kolla även vevhusventilationen och slangar däromkring för att se om det läcker ngt.

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.