|
|
|
|---|---|
|
Har precis skaffat mig en ny uppsättning fälgar inför vintern. Det sitter dubbdäck på dom som jag egentligen inte vill ha eftersom jag nöter 99% motorväg och stora landsvägar som i princip alltid är väl underhållna. 2 av däcken kommer behöva bytas ut om ett tag. Frågan är hur mycket dubbdäcken tar stryk ut av att ligga i höga hastigheter på vägar som nästan alltid är snö och isfria, och även många gånger är torra? Jag har använt mig av friktion sålänge man använt bil i större utsträckning och kört längre sträckor och känner att jag egentligen inte har så bra koll på hur dubbdäcken beter sig. Gummit på dubbdäcken är väl något hårdare än på nordiska friktion och kanske klarar lite högre temperaturer bättre? Hade ni skaffat 2 nya dubbdäck eller satsat på en hel ny uppsättning friktion? Det senare alternativet känns inte kul då 2 av däcken har många mil kvar att rulla. | |
|
Är det kvalitetsdäck så vill jag påstå att de klarar en hel del. Jag pendlar på E6:an mellan Varberg och Falkenberg varje dag och har haft mina dubbdäck (Nokian Hakka 7) i tre säsonger, nu ska de dock bytas ut. Jag upplever att de slits mer vid kurvor (vi har sinnessjukt många rondeller i Varberg t.ex.) än vid motorvägskörning. /Masten |
|
|
Håller med om att kvalitetsdäckens dubbar håller bra och sitter fast bra efter inkörning. Köp dock INTE Pirellis dubbdäck för de tappar dubb i en rasande fart - har inte sett ett enda inkört pirellidubbdäck där alla eller ens merparten av dubbarna är kvar... Har kört på Michelin och Nokians dubbdäck samt en uppsättning BF Goodrich (Michelinägt) och av ett antal uppsättningar dubbdäck är väl snittet att jag har tappat ett eller två dubb per däck på sin höjd - sett på däckens hela livslängd! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ny rubrik och allt har man fått också ser jag :-) Men det låter ju lovande. Några pirelli kommer de inte att bli. Där i mot är det ganska bra pris på Hakka 5 just nu. Visst har det några år på nacken. Men känns som det håller än idag? |
|
|
Hakka 5 är ett bra däck,inte bäst men mer än gott nog för att köra på. Jag har gått över till hakka 8,wr 3 och r2 på våra bilar så jag kan säkert bedömas som lite partisk i ämnet. Men jag har även jobbat med däck i 8 år med en hel del testande och massa besök hos fabrikanter (2002-2007,2010-2012) och sett utvecklingen av "tekniken" i däckväg på nära håll. Dubbsläpp ifrån däck kan skilja sig avsevärt från däckmodell till däckmodell men har ju givetvis med enkel fysik att göra till stor del,belastning i form av vikt och hastighet ger ju ökad friktion,värme=ökat slitage inte mkt att göra år det. Om du inte känner att du behöver dubbdäck så finns det ju friktionsdäck som är väldigt bra på allt utom blankis men du får en komfort,ljudnivå som är väldigt mkt bättre än du kan få med ngt dubbdäck och det är ett väldigt plus enligt mig. Jag har själv 2 bilar med dubbfria och har åkt på hakkas rsi-r-r2,softfrost,blizzak,x-ice,conti viking och kan säga att hakka r och r2 har varit dom bästa av det jag har haft monterat, dom andra har inte varit skräp men inget har haft grepp samt stabilitet i kombination som hakkas friktionsdäck har enligt mig. Med de sagt så vill jag utan att ge för mycket riktad reklam säga att sen utvecklingen av hakka 4 som bekant drogs med problem i början iform av just dubbsläpp har jag inte har mkt negativt att säga om nokian förutom att det är ett tryggt val i djungeln och de bekräftas ju av diverse tester man läser varje år. Ha en bra dag och lycka till med besluten. |
|
|
Jag har kört tre vintrar på Conti IceContact 225/50-18 och som boendes i Skåne är det ju mestadels blöt eller torr asfalt man kör på. Tror inte jag tappat en enda dubb på däcken och då rör det sig ändå om en relativt tung bil med mycket effekt. Slitstarka och stabila även om däcken låter ju lite mer än friktion, dock inget som stör nämnvärt. Har på tidigare bilar testat centraleuropeiska friktionsdäck och nordiska friktionsdäck men de förstnämnda har varit för dåliga de dagar då vinterdäck behövs och de nordiska har varit väldigt mjuka i stommen vilket gjort att antispinlampan börjat blinka bara man funderade på att röra gaspedalen. ___ //Ulf |
|
|
Skulle jag behövt en helt ny uppsättning nu hade jag inte tvekat en sekund på friktion, men nu är de ju så att 2 av däcken är så pass bra att det är synd att kasta bort dom bara för att man helst inte vill ha dubbar. Har beställt 2 stycken hakka 5 nu så får vi se hur som klarar sig i vinter. Ska även bli intressant hur dubbdäcken känns överlag jämfört med dom olika friktionsdäcken man kört med dom senaste åren. Vad det gäller friktion så är det klart att alltid nokian ligger i framkant. Hade hakka R senast och var riktigt nöjd. Men vill även lyfta fram Good year ultragrip ice. Riktigt bra däck. Slår nog hakka R på fingrarna när det gäller körning i lössnö. |
|
|
Skulle vilja varna för dubbade Michelin, köpte 2 st. helt nya av den senaste modellen förra vintern och satte fram på en Mondeo ST220. Jag har aldrig varit med om ett vinterdäck som haft så uselt fäste på torr/blöt asfalt och då har jag bl.a. gasat en hel del 540 med halvslitna AGI-regummeringar i bak. Den här vintern blir det E91 med Xdrive och splitter nya Hakka 8 runt om, det borde funka ordentligt. |
|
|
Att ett splitternytt vinterdäck som är optimerat för snö och is går sämre på torr och blöt asfalt än ett slitet äldre däck är helt naturligt! Frågan är väl hur bra fäste däcken hade på vinterväglag!? Hakka8 lär inte vara bättre på torra och våta vägar än michelindäcken....snarare tvärtom då de är ännu mer optimerade för riktig vinterväg. Har kört på Michelin xin2 dubbdäck och de var bra på is och snö MEN väldigt bullriga! Upplevde dem dock inte som speciellt dåliga på torra och blöta vägar, om man jämför med motsvarande dubbdäck från andra kvalitetsmärken. Senaste däckinköpet är Goodyear Ultragrip Ice Arctic 4x4 SUV dubbdäck, som kom hem i veckan, till "Hyndan" (Santa fe). Det skall bli spännande och se hur de beter sig - det dröjer dock ett tag tills de åker på bilen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har också beställt 4st Goodyear ultragrip ice arctic. 15% rabatt på dom just nu hos bythjul för den som kanske är i färd och ska handla:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.