AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.901

Hjälp! Det sjunger om däcken...

Jo
23
JockeMan
BMW 328i T -96 med backsensor såklart
De senaste dagarna har det börjat "sjunga" om däcken när jag kör över 70-80 km/h. Det har aldrig hänt tidigare och man blir ju lite fundersam. Jag har Kumho Ecsta 225*50*16 och har kört ca. 2000 mil lugn körning.

Nån som varit med om något liknande?

JockeMan
Kr
170
Krigge
M5 2007
Kolla så du inte tappat nån balansvikt.
TOW GUNNER
Jag hade samma problem på mina Uniroyal 205/60. Kollade lufttrycket, det var för lågt. Mer luft var botemedlet. sedan inga problem.
har du kollat trycket?

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Snedslitna däck kanske...

Mvh Marcus

to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Kanske däckfirman som krängde på däcken glömde en radio/stereo i däcket!! ;o)

Närå skämt å sido, ibland har det hänt att däckets inre har blivit skadat och då kan missljud uppstå, känner du ingen obalans??
Eller som ///Mackan skriver, snedslitna däck??

Mvh Tobbe
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kuhmo har varit på tapeten här tidigare. Prova och lägg på ett par andra däck tillfälligt och se om det blir någon skillnad.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De däcken som frirullar (framhjulen) kan få snedslitna klackar när de slits (vinklade klackar som känns om man drar över mönstret med resp mot rotationsriktningen).
Dessa klackar har en förmåga att generera ljud på vissa däck.

Prova att skifta fram och bakdäck så sliter klackarna till sig.

Du bör skifta fram/bak med jämna mellanrum så slipper du detta fenomen.

En polare som har en DKW (Audi s4) köpte Avon-däck och fick detta problem efter ett halvår.

Mvh
Jo
23
JockeMan
Hmmm, ska kolla lufttrycket. Jag har försökt kolla om det är snedslitet, men tycker mig inte se nåt konstigt.

Toby: Nej, känner ingen direkt obalans.

Johan B: Detta låter som en bra idé (har inte bytt tidigare.)

Vad tror ni, kan problemet bero på att Kumho är ett billigare däck eller är det normalt?

/JockeMan
F.Nilsson
Jag kör med Khumo däck och dom låter betydligt mer än
nu än när dom var nya.Om man jämför med continental som jag hade före,så är det stor skillnad dom var tysta hela livslängden.Så det kan mycket väl bero på däcken

mvh
F.Nilsson
Rosebuddy
Chefen hade Pirell 6000-däck på sin 528 och klara problem med sjungande däck. Detta berodde på tydligt inslitna klackar så som beskrivet tidigare i tråden. Kändes som en sågklinga när man drog medsols på däckens ytterkant. Han reklamerad och fick "halva" värdet på däcken eftersom de hade en halv livslängd kvar.

Jo
23
JockeMan
Tjena, har nu fyllt på lite luft i samtliga däck och det blev marginellt bättre.

Jag testade även att dra motsols och känna på klackarna. Det kändes definitivt ojämnt! Men, lustigt nog kändes det ganska ojämnt även på bakdäcken. M.a.o undrar man om det gör någon nytta att switcha fram mot bakdäck? Vad föreslår ni - är det dålig kvalitet som orsakat detta? I såna fall vet jag vem jag ska ringa måndag morgon!

/JockeMan
välkommen in i klubben med vässnande hjul, visst blir man irreterad.

/Tomas
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kolla även slitagebilden på däcken, kanske behövs en fyrhjulsjustering om det sliter snett. Jag gissar att kvaliten på Kuhmo inte är vad man kan förvänta sig av ett europeiskt märkesdäck av valfri sort. Å andra sidan kostar det mindre så sånt är livet.
Mvh
Asken
Jo
23
JockeMan
Asken: Slitagebilden ser helt OK ut på samtliga däck.

Mitt generella intryck är faktiskt att slitaget på däcken varit mindre än jag förväntat mig. Därför känns det extra skumt att klackarna ballat ur.

Obekväm konsument som man är ska jag slå en signal till däckfirman Alvén-Ingvarsson och vara en "pain in the ass..."

Cheers

/JockeMan
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Mina gamla Yokohama A520 var knäpptysta.
När jag lade på nya Bridgestone RE540S, började dessa genast att hålla lite konsert.. inte så det stör, så jag bryr mig inte. Jag härleder det till däckmönstrets utformning.

På 325`an åker jag på Falken-sulor, dom håller käft fullkomligt..

/// Better Make Way \\\
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.