AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.459

Värdering av BMW E31 850 -1993

OP
12
OPJ
740Ia -93
Hejsan!

Vad tror den samlade expertisen om denna bils ungefärliga värde?

Länk

Vid provkörning konstaterades detta av mig som icke fackmannamässig bilprovare :)

-Båda framstolar har antingen en wire eller elmotor som är defekt, de drar snett.
-Instrumentbelysningen går ej att justera.
-Pixelfel på färddator, går knappt att se vad som står.
-Eftersom bilen stått länge hos säljaren var den strömlös när jag skulle provköra och ETT batteri byttes (de visste ej att det fanns två...) och därför var stereon strömlös, finns ej kod och de lyckades ej finna den.
-Sliten på förarstolen, sidan.
-Sist men absolut sämst, ingen servicebok. De hävdade att servicebok fanns när bilen byttes in men hade senare försvunnit.
+Bilen verkade vara rostfri.
+Få ägare, 2 privatpersoner och två handlare.
+Gick fint i motor och fint efter vägen, friska dämpare.

109.000 kändes spontant kraftigt i överkant, vad tror ni?
Pixelfel på "färddatan" är standard. Ny kostar ca 5000. Felet beror på skadad "LCD-kabel", går att köpa repsats på ebay för typ 500 har jag för mig. Lite pill att byta. Identiska färddatorer i E36, men man måste "koda" in de till rätt modell, annars blir förbrukning mm felaktig.
Friska dämpare kan du glömma. De kan SE friska ut, men jag lovar dig, det är de inte...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Båda batterierna måste bytas samtidigt!, annars kommer det ena nya batteriet att "leveliseras" det vill säga anpassa sig i nivå med det andra gamla batteriet och effekten är därmed totalt bortkastad oavsett hur bra rekonditioneringsladdare man haver. En rejäl C-tekladdare modell 1000kr eller så är en grundförutsättning för ett säkert 850-ägare.

Stolarnas wire-system går att ta isär och smörja, ev måste lite detaljer bytas.

Bör göras en rejäl service med byte av samtliga vätskor och filter om servicebok saknas för att vara på den säkra sidan. Det går att kontakta tidigare ägare och fråga vart de servat och i vilken omfattning för att försöka komplettera upp en ny bok men det är onekligen ett "värdedokument" som många ifrågasätter den dagen bilen stigit i pris och skall säljas om ett antal år, välvårdade 850 är kommande "oldtimers", en av tio i Sverige är att betrakta som i mycket gott skick eller motsvarande. kspehe vet mer där.

Värde? Jag gissar på minst 25.000kr i serivcekostnader(ev däck mm mm) för att vara på säkra sidan för drift, sen räkna bort vad en tappad servicebok är värd.

Fina bilar men räkna med 10-20kkr om året i oförutsedda kostnader förutom skatt, försäkring vanligt underhåll med mera för att hålla en gammal lyxbil i anständigt skick. Som ny kostade den närmare miljonen och man får verklig GT-coupekänsla för ett spottstyver av pengarna idag.

Mvh
Asken

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Sen bör du nog ta dig en funderare på mätarställningen. Den här bilen kostade som sagt ca 1 Mkr ny 1993 och stämmer mätarställningen så skulle den första ägaren och samtliga därefter ha kört ca 400 mil per år med bilen.

Skulle du själv köpa en bil som kostade lika mycket som en trerummare i centrala Stockholm på den tiden, för att åka med bilen en vecka på sommaren och fram och tillbaka till kyrkan på söndagar, vilket är vad 400 mil per år motsvarar?

Den här bilen togs in 1996, vilket var när privatimporten började komma på bred front och på den tiden fanns det rätt mycket pengar att tjäna på att skruva mätare eftersom prisskillnaden på svenska och tyska begagnade bilar var rätt stor på den tiden. Desto mer på den här bilen, eftersom den 1996 var en fantastiskt exklusiv bil.

"Sliten på förarstolen" är liksom en sådan grej som skvallrar om en skruvad mätare. BMW:s läderstolar blir inte speciellt slitna på 9000 mil. Mina stolar i min cab är nästan i nyskick, och den har gått 7000 mil och lädret var ju knappast sämre på den tiden.

I övrigt har föregående talare redan täckt in typfelen - förutom eventuellt läckande klimatanläggningar, insugspackningar, dåliga hjuljusteringar eller fulpillade elsystem. Stolarna kan en bättre verkstad fixa för 500 kr, det beror på att wire-höljet slits ut och förlänger sig självt, så wirern släpper. Återigen; tror du en BMW-stol går sönder på 9000 mil?

De måste ha varit fantastiskt dåliga stolsbyggare på den tiden om stolarna gick sönder och elmotorerna lägger av på båda sidorna och lädret slets ut på 9000 mil, tycker du inte det? :)

Förresten; din startfråga: Bjud dem 90 vet jag? Den här modellen finns det alltid lite prutmån på eftersom det är en modell som handlaren bara vill bli av med. Han har bytt in den för att han sannolikt fick sälja en ny och dyr, eller så har han bytt in den för en spottstyver och har insett att den bara kommer stå och samla damm.

E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Min uppfattning är att en "försvunnen" servicebok halverar värdet på den här typen av bilar.

E
OP
12
OPJ
740Ia -93
Hej igen!

Tack för att ni tog er tid att kommentera! Jag fick tag i föregående ägare till bilen som hävdar att den ska vara välservad och att han i sin tur köpte den av herrn som importerade bilen till Sverige, han som importerade bilen var förövrigt född 1913.

Som AlexanderK nämnde så borde väl kanske en bil som rullat under 10000 mil vara i bättre skick, detta i kombination med att servicebok saknas gör att jag provar någon fler 850 innan jag bestämmer mig. Tack ska ni ha!

Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Håller med Alexander - det där stolen passar inte i en bil som bara skulle rullat 9.000 mil.
Lädret i min 6:a ser bättre ut än detta, och den har rullat 17.000 mil (visst, låt gå för att det är Comfort-stolar som slits lite mindre, men ändå).
Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Och visst ja... Personligen så tycker jag att denna borde ligga på typ 65.000, men om du bjuder detta så kan jag inte svara för om det blir handgemäng med säljaren! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.