AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
12.284

Nya Jaguar XE presenterad

Sida 2 av 2
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Ja, kul att läsa intryck från lite längre resor/prov!
Jaguar har mkt på kul på gång och imponerande att de verkar ha en snål motor i.o.m. ingenium.
Imorgon ska jag på premiären för XF:en som ju redan i nuvarande modell är, enligt mig, ett mästerverk vad gäller design.
Klart attraktiva priser men håller med om att tygklädsel kanske inte är det man förknippar med Jaguar direkt.
Någon som vet om det är samma låda (9-växlade) som i Evoquen?

Med vänlig hälsning Thomas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lådan är 8-växlad enligt denna prislista i alla fall Länk
Både nya XF och XE har åttastegad automat, antar att det är samma som BMW 3-serie med flera.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Körde XE 2.0D med Sportpaket för ett tag sedan. Dock bara en kortare provkörning på typ 30 min. Håller med Lövet o det mesta av omdömen
Jag brukar inte tilta stolen, och dessutom hade mitt ex läderklädsel. Så jag upplevde sittkomforten som helt ok. Men jag kan ju ändra uppfattning efter
en längre provkörning.
XE besegrades faktiskt av BMW 3-serie i ett brittiskt test jag såg på nätet, och britterna brukar ju annars vara ganka patrioiska. Den vann dock en ganska övertygande seger över 335 i ett amerkanskt test, och i Teknikens världs senaste test (där 3-serien inte var med) vann den också, så den är nog "med i matchen" i all fall.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
I senaste Top Gear Magazine vinner 320d LCi över XE 2.0d och MB C250d
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Vinner den stort?
När det gäller C-klass och 3-serien måste det främst vara personligt tycke och smak då det båda är grymt fina bilar och inte direkt en som är bra och en som är mindre bra.
Jag har sett någon enstaka XE på vägarna nu och jag måste säga att den ser riktigt bra ut!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag tror säkert F31 vinner om man bara ser strikta egenskaper men titta på Jaggan, den är ju magiskt snygg. Den har schwung i linjerna som F30 inte är i närheten av. Om det är värt det eller inte, framförallt om man ska betala med egna skattade kronor, vet jag dock inte ens själv.

-------
//Lövet
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
De har ju inga poäng betyg, som tyskarna brukar köra.
De skriver att BMW:n är den bästa bilen i klassen, och den de skulle rekommendera att köpa. Men säger också att båda Jaggan och Mercan är"cooler objects". Men när summan av egenskaperna räknas, så är det BMW:n som står som vinnare.

Konkurenten Autocar rankar XE före 3- serien, men där har jag inte sätt nån test. Men på deras hemsida, så rankar de XE före 3-serien i klassen.
Dock så är Autocar hopplöst patriotiska, och har kommit med många konstiga slutsatser de senare åren, bara för att få en "Shocking" löpsedel/framsida.

Är själv lite attraherad av Jaggan, men kommer nog att landa på en BMW igen när det blir dags för ett byte. Jaggan blir ju en del dyrare, särskilt nu som BMW har rätt sjysta erbjudanden på 3-serien.
em
906
em3
M3 cab -03
Jaggan är förföriskt snygg, men det har den varit tidigare också. För mig behövs åtminstone två generationer i rad, som övertygar över tid, och det är kanske inte Jaguar's bästa division. Det beror på det långsiktiga resultatet av för många tveksamma lanseringar, genom åren.

Tyvärr, inga britter, för min del, i det vanliga sportsegmentet. Men klart, pratar man om nytt i 1-3 år, så hamnar ju ev. problem inom garantitiden, och då är det ju "bara" en fråga om andrahandsvärde. Har man pengar, så...

em3
Nu är det ju svårt att sia i andrahandsvärdet på en helt ny modell men storebror XF som lanserades 2008 har ju haft väldigt stabilt andrahandsvärde, däremot är det nog extremt svårt för dem att slåss med BMW / VW / Volvo när man ser till prisvrda företagspaket. Överlag verkar de tänka lite konstigt, de fanns representerade på GranTurismo-mässan men då bara med en ganska snikigt utrustad XF och en F-type, varför inte den förväntade storsäljaren XE? Och varför en bas-utrustad XF?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jaguar Sverige är en liten importör, de hade antagligen inte tillgång till några andra bilar att ställa ut.

-------
//Lövet
Så är det säkert, men det var lite synd eftersom modellen som sådan är ganska snygg men den framstod som rätt så blek jämfört med vad som stod i de andra hallarna, kan jag tycka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.