|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Nu går bilen som den ska igen! Jag har idag sprayat båda kontakterna för kamaxelgivaren med elektronikspray (det var olja i dessa) och tömt motorn på 1,5 liter(!!!!!) olja, och då ligger oljan nu efteråt perfekt på stickan! Den höga förbrukningen gissar jag nu att den beror på att katalysatorn fyllts med överflödig olja och därav visar färddatorn tokfel! Tack för all hjälp och tips. Nu har jag en fungerande bil och kan se fram emot att köpa en båt till sommaren istället :) MVH rizzuh |
|
| Hum... Olja i katalysatorn...? | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej rizzuh, kul att bilen uppvisar sin normala form igen! Någon olja i katalysatorn har du dock inte, för skulle det fungerat så, så hade nog din bil rykt som en atlantångare, och troligen hade du haft brand i systemet med tanke på en katalysators normala temp. (800 grader?) För mycket olja letar sig nog fel väg genom vevhusventilation skulle jag tro. Konstigt att den där mecken inte kunde fylla olja till rätt nivå ens?! Det är ju naturligtvis inte bra med så grisiga kontakter till givarna (man undrar ju var det kommer ifrån, trycker den månne olja genom ventilkåpspackningen) men bra att du gjorde rent iaf. Och koden släckte du och den har inte återkommit? Lycka till. /a |
|
Hej på er igen! Jag har nu bytt en av givarna. Jag fick ju felkod på kamaxelgivare, insug och bytte då den högra givaren (sett ifrån att jag står och har motorn framför mig). I autocom får jag dock fortfarande samma fel. Har jag snurrat ihop? Är insuget den vänstra? MVH rizzuh |
|
|
Utgå från förarplatsen när du anger höger eller vänster, för det är så alla reservdelskataloger mm. är uppbyggda. Från förarplatsen sett, är det vänstra sidan av motorn som är insugets kamaxel. Vad är det för givare (fabrikat)? BMW "original", OEM-kvalitet (VDO-Simens, Bosch etc.) eller kinatillverkat no-name-skräp? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hej! Jag köpte en av märket Delphi ifrån Mister-Auto. Det fanns billigare alternativ så trodde denna skulle vara av bra kvalité =( Men det kan vara fel på denna alltså? | |
|
Delphi är en OEM-tillverkare MEN när det gäller motorgivare och LMM mm. till BMW-motorer, verkar det som att BMW-original är säkrast och att VDO-Siemens och Bosch oftast fungerar (de brukar vara OEM-leverantörer till BMW men det kan variera lite beroende på vilken motor och givare det är). Många verkar tyvärr få problem med andra eftermarknadsmärken än just ovan nämnda märken...värst är kinaskräpet som sällan fungerar som de skall i dessa applikationer. Om det är givaren som felar eller inte, är lite svårt att veta. Det kan ju t ex. vara kablaget också. Du skrev att det var olja i kontakterna!? Hur i hela friden har det kommit olja där - de brukar ju vara tätade med gummipackningar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.