AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.286

E46 318i - 2002 Orkeslös och törstig efter service? Kamaxelgivare?

Sida 1 av 2
ri
18
rizzuh
318i E46 Touring -02
Hej på er!

Jag har en BMW 318 -02 med N42B20 motorn.

Häromdagen lämnade jag in den till en vän som bytte olja, tändstift, oljefilter, luftfilter och kupéfilter i sitt garage.

Idag när jag körde iväg med bilen så märkte jag att den var väldigt trött, svarar dåligt på gaspådrag och bensinförbrukningen hoppade ifrån 11-33 liter/milen?! Inga varningslampor lyser i bilen.

Kopplade upp den till AutoCom som gav felkoden: Kamaxelgivare, insug (om jag minns rätt)

Vad kan ha gått fel? Kan något ha glömts att sättas tillbaka? Bilen gick helt felfritt innan servicen?

Tacksam för hjälp av er proffs :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Gick felkoden att radera ?? och kom tillbaka ?? isåfall kan vara en ren tillfällighet att den gett upp, är normalt inget man rör överhuvudtaget, men kontrollera kontakten så den sitter som den ska.
De sitter upp o ned i" botten" på ett hål och kan bli nedskitade av oljasörja och ge läsfel tillfälligt har jag noterat.
Kolla så att luftbruken sitter som den ska och LMM är rätt ansluten är ju en del pyssel att byta luftfilter man får ju lyfta ur hela burken och skruva isär den för att skifta.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och se till att ha den uppgraderade kedjesträckaren monterad samt byt olja var 1000 mil för att i möjligaste mån slippa kamkedjehaveri.

Länk
ri
18
rizzuh
318i E46 Touring -02
Hej Hasso och tack för ditt svar! Den nya kedjedspännaren monterades på bilen för cirka 2000 mil sedan. Kan man utesluta att motorn inte kuggat över då kanske? Det gick att radera felkoden men den kom tillbaka tyvärr
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Får du väl byta givare.

Länk
ri
18
rizzuh
318i E46 Touring -02
Jag får nog göra det. Men blir inte riktigt klok på vilken givare jag ska ha. Finns ju tydligen 2 olika. En för intake och en för exhaust. Den för exhaust verkar vara enklast att byta och är uppenbarligen den som det säljs mest utav.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,

Kampositionsgivare dyker upp i RealOEM på dels denna bild:

Länk

Och denna bild:

Länk

Som du ser listar BMW samma produktnummer (12147518628) på båda bilderna. Skillnaden är att på bild två, som bara visar sensorer relaterat till tändning, så listar man även vevaxelgivare - 13627548994.

På första bilden visar man både insugs- och avgassidans givare, båda har samma produktnummer. Det kan tyckas lite konsigt kanske, men så är det tydligen. Jag har själv hållt på ganska mycket med dessa givare på min 330i, men ännu har jag inte behövt byta på min 316 som har samma maskin som din 318 som jag bedömer, dvs N42-motorn.

Avgassidan är lite lättare, men åtminstone på 330'n var det inte svårt att ta insugssidan heller egentligen. Bara lite saker som sitter ivägen.
De där grejerna brukar ge upp, det är olyckligt att det skulle ske direkt efter service, men som jag bedömer kan det ske lite random.

/Anders
ri
18
rizzuh
318i E46 Touring -02
Hej Storabjörnen!

Det är alltså samma givare på båda ställena? Har sett några bilder där den som sitter på insuget verkar ha en längre kabel dock?
ri
18
rizzuh
318i E46 Touring -02
Tändstiften som vi bytt till är Bosch SuperPlus FGR7DQP+ men nu när jag kollar noggrannare på nätet så verkar dessa vara fel? Eller?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ja, samma. Och när man synar N42-maskinen på Google-bildsök (jag hade all skyddsplast av min egen motor igår i samband med lite byten, typiskt att jag inte tog egna bilder!) så ser jag att både avgas- och insugssensorerna faktiskt sitter ännu bättre till än vad de gör på t.ex. min 330, M54-motorn. D.v.s de är lättare att byta på N42.

Ett exempel, med bild, har du i denna tråd:

Länk

Sensorn ser alltså ut såhär:

Länk

Njae, om jag återigen refererar till min 330 så har den mycket riktigt en sensor med sladd för insugssidan, men den heter 12147539165 vet du, och ser ut på följande sätt:

Länk

På våra små motorer finns sladden (med kontaktdon) så att säga redan i det befintliga kablaget och man jackar på kontakten på själva sensorn.

/A
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
rizzuh,

BMW rekommenderar två typer av stift för maskinen,
BOSCH FGR7DQP eller NGK BKR6EQUP.

Så du har inte fel stift i.

Vad är "mest rätt" att ha då? Ja, det beror på vem man frågar såklart.
Tipset jag fick av Johan B, en många medlemmar här på AP som jag hyser stort förtroende för, svarade i denna fråga att även om han generellt skulle säga NGK, så är det i det här fallet faktiskt hugget som stucket. Pris får avgöra.

Själv bytte jag stift på min i förrgår, och för min del blev det de lite dyrare från NGK.

Men som sagt, du är inte fel ute med dina Bosch, och mina gamla stift som jag plockade ur, var just Bosch.

/A.

ri
18
rizzuh
318i E46 Touring -02
Typiskt! Jag som hoppades att jag var på rätt väg med fel stift :/ Så jäkla konstigt att bilen gick helt felfritt innan den här snubben gjorde service på den!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Nu kan du ju börja med att ta bort plastkåpan och titta, för det har du som jag förstår inte gjort än? Kan det inte vara så att kontakten bara är ur (av någon anledning) eller som Hasso säger, att den grisat ner sig.

/A
ri
18
rizzuh
318i E46 Touring -02
Tack för tipsen hittills. Jag ska studera lite youtube filmer över hur man plockar ner allt smidigast och ska göra detta i eftermiddag. Måste få ordning på det här! :/
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Du behöver ingen YouTube.
Du ska bara lyfta av plastlocket, det sitter med två plastsprintar precis bredvid huvlåsen absolut längst ned i denna bild. Precis på håret synliga.

Länk

(bry dig inte om den svarta ringen i bilden, den kommer från ett forum i en annan fråga)

/A
ri
18
rizzuh
318i E46 Touring -02
Tack Storabjörnen! Men den andra kamaxelgivaren sitter väl längre ner på blocket under luftfiltret och annat. Det är ju den som jag fått felkod på iaf.. :/
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oavsett vilken givare det är som är trasig köp INTE billiga kinatillverkade no-name-skräpgivare, de är ofta lika dåliga eller sämre än de redan trasiga givarna i motorn!

Givare till motorn bör man köpa original eller åtminstone kända märkestillverkare som har OEM-kvalitet (t ex. Siemens eller Bosch), annars blir det ofta problem med dem även om de är nya.

Däremot behöver man inte betala ockerpriserna som råder här i landet på reservdelar generellt, utan kolla hos t ex. reservdelar24.se eller Mister-auto.se, de säljer märkesprylar till halva priset eller t om billigare.
Räkna dock med ca en veckas leveranstid hos internethandlarna i Tyskland/Frankrike etc.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Nej rizzuh,

Cylinderbanken och toppen lutar åt vänstersidan, (du vet var kammarna sitter i toppen, och därmed var kamgivarna sitter) och luftburk och insugsbälg därmot sitter åt högersidan. :-)

Kikade du på bilden?

Länk

Nu står jag inte framför motorn själv när jag skriver detta, så helt hundra kan jag aldrig vara, det är möjligt att det skulle kännas bekvämare att ta bort luftburken också, om du finner det. Den sitter med två skruv längst åt höger (10'ans hylsa) och sen lättar du på slangklämman mellan insugsbälg och luftburk med en mejsel och kränger av den och lyfter ur den. Inga konstigheter.

Som Johan B säger - givare köper man från BMW (eller minst ekvivalent märkestillverkare). Nu råkade jag länka till Autoteilemann där jag annars köper mkt slitdelar, och de säljer både Hella och Metzger-givare.
Själv köpte jag Metzger till 330'n, och Metzger är en stor tysk underleverantör som jag inte karaktäriserar som "Kina-crap".

Men jag kan berätta att avgaskamgivaren ändå inte gillades av min bil. Jag fick lomma iväg till BMW och köpa original. Dyrt. Men felkoden kom då inte tillbaka. (insugssidan är dock en Metzger fortfarande, funkar perfa)

/A
ri
18
rizzuh
318i E46 Touring -02
Hej igen på er!

Jag tror jag lyckades lösa problemet nu ikväll! Det var fullt med olja i kontakten(!) till Valvetronic styrningen. Länk

Så efter att ha sprayat med elektronikspray i mängder och provkört så verkar den gå någorlunda bra igen.

Har kollat efter felkoder med Autocom men nu var bilen grön!

Dock upplever jag att den fortfarande drar lite mer soppa och är slö Men inte som förut. Kollade oljestickan och det verkar som att det är för mycket olja i, kan det bero på detta?

Kommer aldrig lämna bilen till denna klåparen igen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mycket för mycket olja är det i motorn?

Är det bara lite grand för mycket är det ingen fara.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den kontakten kan man lossa och köra utan att det märks överhuvudtaget knappt bilen blir piggare och bränslemängden ökar bara lite, valvetronicen ställer sig då i max öppetläge, ger gul motorlampa och kollar du med autocom så befinner sig valvetronicsystem i limpmode. felkod på Luftmassemätare brukar det också ge. Insugningsluften regleras då av trottelspjället istället för Luftmassemätaren och valvetronicen.
Finns en del som lossar kontakten och kör utan för bilen blir piggare tycker dom efter som ventilera öppnar max hela tiden.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.