AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
9.001

Krånglande bromsar E31 850i - 1991

Ok here we go, jag vet att det skrivits spaltkilometer om krånglande bromsar/bromsbomber men jag behöver nog lite guidning trots allt.
Jag har egentligen två problem, det ena är den lite mer klassiska när pedalen med avstängd motor är 100% stum även vid riktigt hårt tryck på pedalen medans densamma sjunker hela vägen till golvet när motorn är igång. Det jag kan misstänka här är bromsbomben men nu till problem nummer två. När jag kör med bilen (och troligtvis) när den blivit lite varm efter en stunds körning, så vill bromsarna inte riktigt släppa (samtliga hjul). Trycker jag då ännu hårdare så blir det ytterligare lite mer "ofrivilligt anligg". Först efter att jag stannat bilen och stängt av motorn så släpper till slut bromsarna (tar kanske några minuter).

Så min fråga, är det TVÅ stycken separata fel eller har bägge felen med exempelvis bomben att göra? Det känns ju mer som att bromsbomben ger fenomen nummer ett men borde väl inte göra så att bromsarna hänger sig? (Där hade kanske jag mest gissat på huvudcylindern eller förstärkaren?!)

Tack för vettiga inlägg;-)

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej,

Mm lite lustigt, men min gissning är att det beror på bomben. Den har väl ett system som drar tillbaka bromsvätskan också?

Eller så är det klassiskt, rostiga bromsok eller vad som helst.
Hej Alexander,

Tror också stenhårt på bomben men kan systemet för dåligt för att se kopplingen mellan dålig bomb och anliggande bromsar.
Men det lutar definitivt år att jag börjar med att byta bomben då den bara inte kan fungera som den ska iom att bromspedalen går att trycka ner i botten med motorn på.

Sedan ska jag säga att jag var slarvig nog, i mitt första inlägg, att inte berätta att samtliga ok är isärplockade och löper fint. (Bromsvätskan är bytt i samband med bromspillandet).

Kom gärna med fler idéer:-)
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Nej Alexander det har den inte, Filthy jag har för mig att jag läst om detta problem och det härrörde sig om bromskraftförstärkaren men visst kan jag ha fel men du gör klart rätt i att byta bomben först i alla fall (du kan lätt kolla om den fungerar genom att titta i servo behållaren där mängden vätska skall resa sig någon cm om du trampar ur trycket 15-20 tryck på bromsen, ej och den är sönder).

/P
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Tror till o med att bomben i detta fall är riktigt slut vilket innebär att broms förstärkaren fungerar som den ska o gör det den ska,trycket går alltså inte tillbaks med defekt bomb.
Har för mig oxå att det fanns en backventil men det kan Per bättre än mig,kan ju vara värt att kolla den oxå.
Mvh Dic
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Vad menar du med att pedalen går till botten när du startar.
Menar du:
att pedalen slår i golvet/torpedväggen, eller
att den sjunker till ett stumt läge längre ner men inte till golvet?

Med vänlig hälsning, /F1
kspehe, riktigt bra tips där med att kolla om bomben fungerar som den ska via oljenivån, ska kika på det senare ikväll.

Dic, intressant det du skriver om att trycket inte går tillbaks när bomben är defekt, vilket absolut gör att jag borde byta bomben (om oljenivån inte rör sig) och därefter se om bägge felen är avhjälpta,

F1, skrev lite otydligt men menar att bromspedalen är helt stum när motorn är avstängd oavsett hur hårt du trycker men går utan större problem att trycka till sitt bottenläge så fort motorn är igång.

Tack för alla svar och jag håller er uppdaterade:)

mvh magnus
Här finns lite info ang. det hydraliska bromskraftsystemet från ATE som bmw och bla. audi använt genom åren :

Länk

I det här fallet kan man väl misstänka fel i själva bromskraftförstärkaren som ligger kvar med tryck.

efter att provat själva bomben bör man kunna göra följande test:

1. Hissa upp bilen
2. trampa ur tryck ur bomben (trampa på bromspedalen 25-30ggr)
3. prova sedan (med avstängd motor) att bromsa
4. kolla sedan alla hjulen om någon broms ligger an efter att pedalen släppts upp.
5. ligger bromsarna fortfarande på bör man kunna utesluta bromskraftsystemet och istället kolla huvudbromscylindern.

en liten luring som kan ställa till det är bromsslangarna vilka kan separera inuti vilket får detta fenomen att bromsarna ligger på...
Hej igen,

Kollade oljenivån i servobehållaren och den rörde sig kanske ett par millimeter när man tryckte på bromspedalen (motorn igång såklart). Dessutom, även om det var lite svårt att se, så tyckte jag snarare att nivån ger ner mer än upp men som sagt var, någon centimeters förändring uppåt var det i alla fall inte tal om.

Stefan - fantastiskt bra länk med både de o-ringar/packningar som ingår samt tips om själva jobbet, grymt bra. Dessutom käckt med TIS i "internetform".
Jag har hissat upp bilen och provat enligt vad du skrev och samtliga hjul rullar fint efter en massa trampande på bromsen med motorn avstängd.

Vidare så är bägge bromsslangar bak bytta men fram byter jag antagligen nu när jag fortsätter felsökandet (just in case).

Ska säga en sak till, bromsen på bilen är ju som sagt var svampig så fort motorn är igång MEN dom anliggande bromsarna kommer liksom inte direkt. Har inget bättre analyssvar än att det uppträder först när systemet blivit lite varmare?!
Således är testet när jag hissar upp bilen och trampar på bromsen vid kall bil kanske inte helt rättvisande mot en eventuellt icke fungerande servo?

MEN, nu ska jag inte plåga er längre utan tackar så otroligt mycket för all hjälp jag fått. Jag får börja med att byta bomben och provköra bilen ordentligt.
Därefter renoverar jag nog både huvudcylinder och servo:-)

//magnus
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Du skall inte ha motorn igång när du trampar på bromsen för då snurrar hydralpumpen och ser till att nivån är i rätt höjd, "bomben fungerar i princip med en luftbubbla i den som ser till att du har tryck när bilen är avstängd och när bromsen trycks ner så släpps trycket på blåsan och nivån stiger, hoppas du hänger med :-)

/P
Okidoki, jag ska prova det så fort jag kommer hem.
Ska ärligt säga att anledningen till att jag hade motorn igång (och inte tänkte så "långt") var kort och gott att pedalen med avstängd motor är så löjligt stum att tanken på att få nivån att röra sig en centimeter aldrig slog mig.

Återkommer senare idag med besked:-)

Tackar!

//mag
Ku
6
Kurdo
850ci 91

Hej Filthy undrar om du har löst ditt problem med bromsarna
Jag har exakt samma problem som du beskriver på min 850 91a
Pedal sjunker till botten sen efter en kvarts körning så vill inte bromsen släppa !!!
Jag sökte efter och hitta detta tråd hoppas du har löst problemet . Jag skulle vara jätte Tacksam om du vill dela med dig hur du fixa problemet med bromsarna ? Mvh
Hej Kurdo

Jag fick tillslut fixat problemet och i mitt fall var det två saker som krånglade.
1. Bromsbomben = pedalen kändes väldigt svampig och det där klassiska att pedalen blev stum direkt efter man stängt av motorn, dvs den där extra hjälpen från bromsservot fanns liksom inte där när motorn stängts av direkt. Nu vet jag inte var du bor men jag fick OTROLIGT varierande priser på en sådan bromsbomb men hittade till slut GeBe-bildelar i Göteborg som sålde sådana för drygt 2000kr vilket i ett bra pris för en original "ATE-bomb" (kolla realoem.com för artikelnummer, dom har referenstabeller så det var inte så krångligt.)

2. Bromsen vill inte släppa efter ett tags körning.
Detta problemet var däremot lite lurigare att komma på och krångligare att fixa men desto billigare att reparera. Det var bromsservot (det som sitter bakom huvudbromscylindern) som helt enkelt gick trögt. Anledningen till att jag skriver att det var lurigt att komma på var att det inte fanns några yttre tecken på att det var sönder, typ läckage eller liknande utan de små o-ringspackningarna inuti servot gick helt enkelt trögt och gjorde att servokolven inte löpte tillbaka som den skulle. Packningarna finns med all säkerhet på Biltema man jag köpte dom på Momentum där jag fick hjälpa att mäta upp exakt ringstorlek men som sagt var, dom är praktiskt taget gratis så åk till Biltema eller liknande. Det är ju heller inget specialgummi i och med att dom inte tätar mot bromsvätska.
Du förresten, det är en packbox också och den har dom kanske inte på Biltema:-0

Det finns bra beskrivningar i länkar Stefan-M var väldigt snäll att tipsa om (se ovan). Det enda som egentligen komplicerade saker och ting var att det sitter en relativt kraftig fjäder inuti servot, så för att förhindra att samtliga delar flyger ut över garagegolvet så gjorde jag ett enkelt verktyg bestående av två långa M8-gängstavar (kapade till typ 150mm eller så och skruvade in dom i samma hål som huvudbromscylindern normalt sett sitter fast i (alltså efter du tagit bort servot från bilen och satt det i ett skruvstycke eller liknande). sedan gjorde jag ett enkelt mothåll (ett plattjärn typ 40mm brett och 80mm långt (med någon normal tjocklek) och borrade två frigångshål i den så att den kunde löpa längs med "pinbultarna/gängstavarna", därefter två M8-muttrar som jag skruvar på från andra hållet hela vägen in till den stora svarta "plasttratten". Skruva sedan bort stoppskruven och börja skruva bort muttrarna - lätt som en plätt och inget roligt utan ett sådant litet verktyg:)

Det andra man kan tänka på är att värma plasten lite i området där packboxen sitter innan man pressar i den nya. Jag tog en "lämplig" 1/4"-hylsa och pressade in den med. Det gick bra det med, man behöver inte köpa en specialsvarvat tratt från USA för att göra jobbet om man bara är lite försiktig. Total kostnad för packbox, o-ringar gängstavar, muttrar, plus en liten bit plattjärn eller träbit är under 100kr men som sagt var, en del jobb...

Jo så var den en liten sak till. Köp två liter bromsvätska innan du sätter igång och luftar systemet, Det var lite svårt att få ut all luft, åtminstone med mina luftningsverktyg. Hydraulikssystemet däremot var inga problem att få luftat. Ett tips är att köpa en 6mm bensinslang och leda ner den avluftade oljan ner i servobehållaren igen. den oljan är ganska dyr.

Lycka till Kurdo!
Ku
6
Kurdo
850ci 91

Hej igen 1000 Tack för ett snabb svar och otroligt bra beskrivning.
Nu ska jag börja och jobba på det . Men brormsbomb ska man byta ändå tycker du . Jätte tacksam verkligen . Mvh kurdson
No problems:), alltid roligt när man kan hjälpa till lite! Vet själv hur frustrerande det är när man kört fast och hur glad man då kan bli för lite hjälp.

Som svar på bytet av själva bromsbomben så kan jag mest bara säga att OM pedalen blir stum direkt efter du stängt av motorn MEN sjunker till golvet när motorn är igång, så ÄR bromsbomben kass. Men som sagt var den löser inte problemet med anliggande bromsar!
En fräsch bomb ger dig extra kraft säkert 8ggr efter du slagit av motorn och trycker på bromsen, en kass upphör direkt att hjälpa till och pedalen blir helt stum när du trycker på den.

(Däremot kan jag nästan gissa att din bromsbomb börjar bli/eller är kass om den inte är bytt, inte minst med anledning av åldern. Tror den konstruktionen med ett gummimembran i kombination med gastryck på ena sidan, för eller senare ger upp och efter "20 år och längre så verkar det som den tiden är nådd, åtminstone var det så på min bil.

Ha det fint //magnus
Ku
6
Kurdo
850ci 91

Det är så skönt att kunna få hjälp ☺ och när folk har haft samma problem
Då blir det mycket lättare för mig att få fixa problemet .
Sista frågan packboxen var få jag få tag på det det är väl inget så speciell packbox antar jag ?
Hej där,

Packboxen var precis som du säger ingen speciell utan hade "standardstorlek". Jag köpte min på Tools Momentum, dom säljer allt i lager/packboxar/oringar och en väldigt massa annat. Jag kommer inte ihåg exakt storleken men jag kan kolla efter lite om vilken storlek och "modell" det var. Men om inte annat så plocka med din gamla packbox så kan dom nog hjälpa dig.
Jag vet inte var du bor men Tools momentum är en kedja som finns på ett antal ställen runt om i Sverige så googla lite och se vilken som ligger närmast dig.
Det som gör det lite enklare att hålla på just med servot är att det är vanliga packningar/packboxar för hydraulolja och inte bromsvätska, så hittar du bara någon som säljer packboxar och dylikt så ska det inte vara några problem!

Ku
6
Kurdo
850ci 91

Hej igen . Tack så mycket för hjälpen. Du för ursäkt att jag frågar så mycket !Men jag måste 😊 jag bro i Örebro ska kolla om vi har tols momentum här i Örebro .Det blir enklast som du säger att ta med min packbox och visa dem👍 . Du får gärna kolla in i garaget KURDSON . Mvh
Hallo där:)

Du, ingen som helst fara att du frågar flera gånger. Så jäkla enkelt är det inte att hitta i packboxdjungeln om man nu inte råkar vara expert på just sånt.
Nu har jag kikat efter och den packboxen jag köpte var en BA 9 22 7 (artikelnummer 4001-8379 på tools momentum). MEN om du beställer så passa dessutom på att beställa en BASL 9 22 7 (5001-5008) för när jag kikade så tyckte jag att den egentligen såg mer lik ut den som satt i från början. Dom kostar nästan ingenting och dimensionen/materialet på dom bägge är densamma, dvs 9mm axel, 22mm ytterdiamter och 7mm i tjocklek, det är bara modellen som skiljer sig åt lite grann.

När du ändå köper därifrån så köp ringarna också:
1st 37,2 x 3 O-ring nitril 7008-7904
2st 18 x 2 O-ring nitril 7004-7460
1st 7,5 x 1,5 O-ring nitril 7001-6861

(plus packboxen/arna (radialtätningen) jag nämnde innan)

Lycka till och tänk på att inte vara stressad när du gör det för lite pyssel är det allt!:)
ha det fint!
Ku
6
Kurdo
850ci 91

Hej. Tack som fan . Jag har plockat ner bromsservon nu .Det var inte lätt 😊
Nu ska jag plocka isär och åka till momentum visa oringarna och dina artikel numer du har skrivit . Nej precis jag kommer inte stressa alls jag har gott om tid ☺ Mvh Kurdson
Ku
6
Kurdo
850ci 91

Renoverat bromsservo kontrollerat alla bromsok dem är bra .bytt alla bromsslangar bytt allt med vätska och göra . Men bromsarna ligger fortfarande i . Jag börja bli tokig 😠 vet fan inte va jag ska göra .har ni något tips va med kan det vara för fel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.