|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har köpt ett set nya 20 tums svarta snygga fälgar (20x9,5) och nu söker jag tips och råd om sommardäck. Bilen är en 520d F10 2013 års modell. Har någon tips på bra och prisvärda däck? Kör mestadels i stan, men visst även motorväg. Är inte noggrann med att det måste vara ett visst märke, men det skall vara bra och säkra däck till vettiga pengar. Kikat på dackonline.se och det är en djungel med alternativ:) Tacksam för tips, Joe | |
|
Jag köpte Nankang NS-20 till mina 20" fälgar och jag är riktigt nöjd med dem. |
|
|
Hej, Tack för svar. Har du lust att länka eller skriva vilka det var exakt och dimension? Tack för hjälpen Josef |
|
|
Jag har en -12 520d F10 som jag köpte 4 st begagnade svarta 20" LND fälgar till och på dom så satt det monterat 245/35-20 Rotalla F105 däck på och såna kommer jag då aldrig att köpa igen, hyffsat grepp i dom men dom har ett fruktansvärt vägljud, längtar till jag ska sätta på dom dubbade vinterdäcken för dom är tystare :) Ska köpa nya däck tills nästa sommar ändå om det är kvar 5-6mm på dom här Rotalla-däcken, för jag orkar inte med oljudet. |
|
| Ska man klippa Nankang på däckonline? Dem är iaf billiga. | |
| Jag köpte Goodyear Eagle F1 Assymetric 2, dock i 19" men är grymt nöjd med dessa, har tidigare åkt Hankook Evo S1 och de har också varit riktigt bra. Sen har jag också åkt Rotalla F105 och Kenda Kaiser, vilket jävla skräp... | |
|
Ursäkta att man är amatör :-) Vad ska ha fram resp bak? Alltså det för med 255/x/x osv. Bilen har msport om det betyder ngt |
|
|
Det beror ju på, man brukar ha bredare bak på en BMW, det blir snyggare. Är fälgarna du har lika breda ? Eller är båda två 9,5" ? Annars brukar många F10 ha 275 breda bak och 245 fram |
|
|
Hej, Fälgarna är alla likadana, betyder det att jag ändå kan ja olika bredd? |
|
|
Har du samma fälgbredd på alla fyra skulle jag kört med samma däcksbredd också. Då kan man skifta hjulen mellan fram/bak och få ut mer av däcken. Vanligtvis slits bakdäcken mer än framdäcken och vissa bilar blir helskumma att köra med nya bakdäck i kombination med halvslitna framdäck. Så det finns absolut en poäng med samma dimension runt om. Däremot tycker jag det är vansinne att montera skräpdäck på marknadens bästa chassie. Då har man betalat för en BMW men fått prestanda (inte bara grepp utan även styrkänsla, rullkomfort och däcksljud) som är sämre än ett lågpris/budgetalternativ. Sedan är det inte så stor skillnad mellan "premiumdäcken". De välkända däckfabrikörerna typ Pirelli, Conti, Michelin, Yokohama, Dunlop, osv gör alla bra däck som man kan lita på. Nangkang, Tristar, nexen, Federal osv skulle jag aldrig köra på. |
|
|
Jag beställde precis ett par nya framdäck till min bil, Vredestein Ultrac Sessanta (255/30*20) - 2000kr/st inkl frakt, vilket var ett bra pris tycker jag! Helt OK däck, snygga, bra grepp, hyfsad ljudnivå osv. Se även test här: Länk |
|
|
Håller med dig Sani. I segmentet precis under de dyraste finns ett gäng som i regel presterar bra, även om de kanke inte vinner tester. Typ Kumho, Vredestein och Hankook. Dessa däck är inte i närheten av farliga som vissa no-name-däck faktiskt kan vara. Hade ett par Sonar en gång i tiden på en E30 318is. De var gränsfall till ok i torrt men tokhala så fort det var fuktigt. I regn var det som att åka omkring på snö. Långa sladdar på 3an var inga problem. Då i en motorsvag bil... Kul ibland, men riktigt lurigt. Nej, köp riktiga däck. Du själv, din familj och dina medtrafikanter förtjänar det! Merkostnaden är en krona eller två per mil mellan de absolut billigaste och de värsta/dyraste under däckens livslängd. Då är det inte så farligt, eller hur? Mvh Johan |
|
|
Jag skulle definitivt inte satsa på billigare däck än just typ Hancock och Kumho. Båda dessa har jag mkt bra erfarenhet av. Tysta och bra vägegenskaper. Jag skulle aldrig köpa sånt som Nangkang, Rotalla osv. /Anders |
|
|
Jag personligen anser att Kumho och Nankang ligger rätt lika i egenskaperna. Har kört mycket på Kumho innan i många olika dimensioner på olika bilar. |
|
|
Lät dem montera Michelin PSS på min F11, staggered (stärre bakdäck än fram), 20". Bra komfort, men något högljudda kan jag tycka, men då har jag bara 18" RFT däck att jämnföra med. Åker jag på nyare beläggningar så blir det tyst, så jag vet inte vad asfalten har för betydelse när det kommer till hur mycket oljud just de här däcken ger ifrån sig. Rekommenderas i alla fall. /Loefvenhamn |
|
|
Hej, baserat på testet i länken så är det Continental Sportcontact 3 man ska ha alltså. Frågan jag funderar över är dimensionen, 255?, 35? Tror mina fälgar är lika stora alla fyra, antar att då måste jag ha samma dimension runt om vilket är ok för mig. |
|
|
Du kan väl ha olika däckbredd trots samma fälgbredd...även om det ej är optimalt. 30 eller 35-profil på 255:or kan diskuteras - jag har (som sagt) 30 och det är lågt och rätt så stötigt egentligen, men jag har även ställbar luftfjädring som kompenserar (i läge "Komfort") om så önskas, har du det också? 30 är ju snyggare med, så klart. Bak har jag 275/25 för att matcha däckhöjden något så när.. Helst hade jag haft max 245 fram! |
|
|
Vänta nu lite här... Du har en BMW 5-serie ( som säkert kostat dig över 350k) av 2013 års modell och vill lägga på Rotalla eller Nankang däck ??? //H |
|
|
Däck är ju så billigt nu mer... köp det bästa det kostar så lite extra. Michelin eller Continetal, möjligen Goodyear. /Jonas |
|
|
Kolla dessa Länk Hmn kanske blir lite brett fram .. Men de hade ganska bra rabatter om du ville ha olika storlekar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.