AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.144

Turboras i 520 diesel E61. Passar turbon från 320 E91?

Tjena alla!

Tar ett ras i turbon på min E61a. Spiros på Danviks bil har kollat runt och det verkar vara kruxigt att laga turbon på dessa. Rekommendrad att byta turbon. Nu har bilen gått över 20'000 mil och jag har bytt delar för >50'000 på bilen i år, så jag är rätt sugen på att komma billigare undan än att hosta upp en ny turbo för ca 15'000.

Har hittat en tubo på blocket: Länk

Där han skriver "org.nr". Detta nr stämmer inte med det nr jag hittar på Turbotechs sida: Länk

Har kollat på Wikipedia. Det är samma motor i dessa båda modeller. Spiros var osäker, och det är tydligen olika avgassystem i dessa modeller vilket kan spela roll för turbon.

Är det någon som har koll, tips, idéer?

Min plan är att plocka ur turbon och skicka till Airtech eller turbotech eller någon annan som kan fixa bilen.

Symtomen på bilen har varit att det kände som om jag satt och pumpade på gasen när jag körde över 140, sen efter några veckor gick den bara svagt. Nu får jag lite tryck om jag gasar på och håller kvar gasen ett tag, då kommer turbon efter ett tag men kan t.ex bara köra i 70 om det är uppförsbacke.
Wastegate? Oklart.
Bilen är chippad med ett bluefin (tror jag det var, 200hk) av förra ägaren. Kan det spela roll?

Tacksam för svar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.