|
|
|
|---|---|
|
Ska snart beställa vinterdäck till X3 2015 LCi med M-sport. Jag vill att bilen ska behålla den kaxiga looken året runt och kommer därför att välja BMWs 19" 309 fälgar. BMW erbjuder Pirelli W240 Sottozero S2 Run Flat med antingen 245 profil på alla fyra däcken eller 245 fram och 275 bak. Det senare är snyggare och skönare att köra tycker jag. BMW själva rekommenderar båda. Har pratat med Pirelli och de menar att 275 kommer att gå fint på barmark / saltade vägar, men kan bli lite problem vid mycket snö. Vad tycker ni? Är det dumt med 275 breda bak? Jag vill helst ha dem, men vill samtidigt kunna känna mig säker i bilen. | |
| Beror helt var du kör/bor och vilket väder det blir. Breda däck flyter mer ovanpå snö/snöslask. Med 245 runt om kan du dessutom rotera däcken mellan fram och bakaxel. | |
|
Förstår din inställning till det optiska intrycket. I praktiken är det Nokian R som är anpassat till körning på vägar med Nordiska förhållanden. Skulle rekommendera 18" med 245 runtom med tanke på körsäkerhet och grepp efter att ha provat lite olika däcksmärken genom åren. Mvh Asken |
|
|
Jag bor i Stockholm och kör bilen till 98 % på saltade / plogade vägar. Jag är mest orolig om man exempelvis möter ett tungt snöoväder och vägarna inte hinner plogas och saltas. I ett sådant läge kommer jag oavsett profil att behöva köra väldigt varsamt. Är skillnaden verkligen så stor? Jag går från en bakhjulsdriven 1-serie till en X3 med X-drive så jag vet inte vad jag ska förvänta mig. Argumentet att jag kan byta fram och bak är bra. |
|
| Utseendemässigt kan man luras lite och använda spacers istället för väldigt breda däck | |
|
Såhär illustrerar Pirelli de båda alternativen: Pirelli W240 Sottozero S2 275/40R19 105V XL: Länk Pirelli W240 Sottozero S2 245/45R19 102V XL Länk Enligt dessa har 245 sämre egenskaper i regn etc. Eller hur ska jag tolka dem? Spacers är inte min grej. Då har jag hellre en smalare look. |
|
|
Har man vinterdäck så är det för att få grepp. Smala däck är generellt alltid bäst på halt underlag. Även regn. Jag använder spacers bak (30 mm) för att mappa 255 vinter mot 315 sommar på min E70. Fram har jag skippat spacers eftersom det ser helt ok ut med 255 (vinter) mot 275 (sommar). Utan spacers fram och med spacers bak har jag precis samma mått mellan däcksida och skärmbreddare runt om då vintersulorna sitter på. Blev du klokare? :) |
|
| 490 för 2.0 med mpaket 530 för 3.0 med mpaket sen får du eäkna som du vill lika utrustning. | |
| Sorry blev fel forumsfråga | |
|
Bor med i Sthlm och kört R:en ett antal vintrar i det skrotväder med enorma slaskvatten och snödrivor som inträffa just här. Du har PM som du kan läsa om du loggar in. Lycka till i det du väljer! Mvh Asken |
|
|
Låter man fåfänga gå före grepp i vinterväglag så väljer man breda däck. Vill man ha bra grepp så väljer man smala. Så enkelt är det :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.