AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.882

Rostbubblor under lack på bakluckan E87 120i - 2007

Jo
67
Joben
120i -07
Visade upp min baklucka för min BMW verkstad,dom sa att rostskyddsgarantin inte gällde,endast om det var i plåtveck m.m. Är det nån som fått hjälp?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det ska gälla sålänge det inte finns en yttre påverkan som gjort att det börjat rosta, tex stenskott.
Om det har börjat rosta pga lacksläpp kan det falla under den garantin. Dock är den inte lika lång som rostskyddsgarantin.
Prova annars med att åka till en annan återförsäljare, de har fungerat för vissa vilket jag tycker är konstigt egentligen med tanke på att när jag lämnade in min gamla e46 för länge sen sa dom att bilderna dom tar skickas in centralt för bedömning vilket borde betyda att vilken återförsäljare man använder sig av inte spelar någon roll.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det funkar precis så som Haas säger, men det är alltid bättre att vända sig till den återförsäljare där man köpt bilen för de vill alltid vara lite mer hjälpsamma än en återförsäljare vilken-som-helst.

Precis så blev det för mig när jag bytte sufletten på min 120. Det hade nämligen uppstått två hål i tyget, på samma plats på bägge sidor och Bavaria kunde inte hjälpa mig, men det kunde däremot Bilia Segeltorp där jag köpte den.

Den handlare där du köp kanske 1-2-3 bilar kommer alltid sträcka sig lite längre än en handlare vilken som helst, ÄVEN om det skall vara exakt samma bedömningsregler.
12
74
125d
335dXT -17
Länk
Jo
67
Joben
120i -07
Jag var och visade upp bilen på Novation i Uppsala,och det var där jag köpte bilen,och dessutom alltid varit på service och reparationer där. Om dom anser att det endast är den 3-åriga lackgarantin som gäller vid dessa fall,tycker inte jag att BMW känns som ett premiummärke längre när man skall åka runt med en vit bil med rostränder på bakluckan,bilen används i stort sätt bara på helgerna,och gått under 6000mil.
Jo
67
Joben
120i -07
Jag var och visade upp bilen på Novation i Uppsala,och det var där jag köpte bilen,och dessutom alltid varit på service och reparationer där. Om dom anser att det endast är den 3-åriga lackgarantin som gäller vid dessa fall,tycker inte jag att BMW känns som ett premiummärke längre när man skall åka runt med en vit bil med rostränder på bakluckan,bilen används i stort sätt bara på helgerna,och gått under 6000mil.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Rostskyddet gäller väl bara om det rostat genom plåten - inte för ytrost?

BMW Club Schweden-BMW Sport Club
Jo
67
Joben
120i -07
Jag kan förstå om det är stenskott m.m. som slagit hål på lacken men om lacken är oskadad och bubblorna kommer underifrån. Verkar som BMW själva har svårt att tolka sin garanti när jag läser om er andras rostproblem med 1-serien.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Även rostskyddsgarantin har väl gått ut om det är en 07:a du har?
Vart på luckan är bubblorna? Kan du ta en bild på det så vi kan få se?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Det är 12 års rostskyddsgaranti... så den är bara halvägs drygt...
Jo
67
Joben
120i -07
Precis! men vad innebär 12-års rostskyddsgaranti egentligen? För en helt vanlig människa som jag tänker: -rost är rost,och en vinter till så kommer jag kanske åka runt i en premiumbil med rostränder utanpå lacken,vad innebär tex. uttrycket att det måste vara genomrostning,betyder det att det måste bli stora rosthål i plåten,men det får inte börja rosta på lacksidan på plåten för att garantin skall gälla?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jaha! Jag hade fått för mig att det var 6-års garanti.
Om rosten uppstått pga ngt underliggande problem så skall garantin gälla.
Vart på bakluckan rostar det????
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Rosten kommer vid bakre vindrutetorkarens hål i bagageluckan.
Man ser hur lacken bubblar på de bilar som är drabbade, enligt bmws handlare så är det lackgarantin som ska ta det. Men de fall jag känner till så har bmw Sverige tagit det på garantin direkt om service boken är i fylld .... De som har fått avslag mig veterligen är det just pga service boken inte varit korrekt!
Jo
67
Joben
120i -07
Min bil har fullstämplad servicebok från Novation i Uppsala,men när dom kollade på dom små bubblorna under lacken sa dom att det inte var någon ide att ta några bilder och skicka in,jag skulle ändå inte få nån hjälp. Jag köpte bilen av Novation. Bubblorna på min bil har börjat några centimeter upp från vänstra nederkanten på luckan.

la
24
laagee
Bmw 120d
Tjena tjena

Jag lyfter en gammal tråd eftersom min bil precis har varit inne och fått bakluckan lackad pga rostbubblor som trådskaparen beskriver.

Min är en e81 tillverkad 2008 och har snart gått 18500 mil. Rosen kom över bakluckans vänstra del samt runt bakrutetorkaren.

Jag fick vända mig till två återförsäljare för att få problemet åtgärdat. Den första (holmgrensbil i Jönköping) gav avslag direkt och var väldigt nonchalanta i sin attityd. De hänvisade bara till lackskyddsgarantin. Nä, Holmgrensbil ger jag inte mycket för. Jag har flera dåliga erfarenheter där.

Ofta tror jag att mindre återförsäljare är mer mån om sina kunder/att ha god service, och på så sätt har lättare att få igenom fel/garantijobb.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.