|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har fått problem med oljetryck på min e92 - 07. Bilen har gått strax över 11500 mil. Oljetryckslampan lyser rött då man varvar motorn rejält. Har bilen inlämnad på BMW i Norrköping nu. De misstänkte en oljetrycksventil som de bytte. Men lampan tänds fortfarande efter bytet. Någon som har en ide? | |
|
Mätte man upp oljetrycket? Vad kör du med för olja, är det rätt nivå och hur gammal/sliten är oljan? Vad menar du med "varvar motorn rejält"? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bilen är alltid servad hos BMW, vet ej riktigt vilken olja de använder. Senaste oljeservicen var för ca ett halvår sedan. Har aldrig slarvat med serviceintervallerna heller. Varvar man motorn över 3000 så tänds lampan direkt. lampan tänds inte då man kör inne i stan utan tänds då man kommer ut på motorväg och kör över 100 km/h. Fick svar förut av en servicerådgivare på bmw : Vi väntar hem ett verktyg under morgondagen för att mäta ett korrekt oljetryck. Återkommer till dig så fort vi vet något |
|
|
Kneippbadens är duktiga och det är korrekt att man behöver ett speciellt verktyg för att koppla in då man mäter oljetrycket med motorn igång, det ska ligga mellan 1,0-1,5 kilo i normalfall vill jag minnas. Varvar du ofta högt och gasar? Var motorn varmkörd(10-15 min) eller kall då lampan tändes? Hur långt har bilen rullat på ett halvår och körs den mest långt eller kort? Mvh Asken |
|
| Nej bilen är normalkörd av mig. Har ägt den sedan 2010. Motorn var varmkörd vid tillfället då lampan tändes. Bilen har inte rullat så långt senaste halvåret, då jag bara använt den på korta sträckor inne i stan. | |
|
Kör man väldigt mycket kortkörning kan oljan spädas ut med både vatten och bensin, vilket kan göra den tunnflytande. Jag skulle prova med ett oljebyte (inkl. oljefilter) för att se vad som händer med oljetrycket. Hur långt har bilen rullat senaste halvåret? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Oljetrycket är mätt och det försvinner när lampan tänds. Det finns även metallspån i motorn som tyder på att det finns inre skador. BMW vill göra ett motorbyte. De har hittat en begagnad motor som gått 8000 mil och kostar 26 000 kr plus moms. Kalkyl är skickad till försäkringsbolaget och de inväntar nu svar. Personligen tycker jag att det är lite konstigt att man måste byta en motor på en så pass ny bil ändå. Trodde BMW var högre klass. |
|
|
Beklagar. Hur långt hade bilen rullat det sista halvåret? Det kan hända och händer för många märken med motorskador. Se t ex MB:s 2-liters kompressormotor kring 05-08, där är kamkedjesträckaren av en inte helt optimal konstruktion som gör att den inte orkar hålla uppe sträckningen, speciellt om man inte sköter oljebyten noga så tryckkolven som ska spänna kedjan slammas igen av koks mm och det blir ventilsallad till följd. Det vi härinne ofta diskuterar är att ett extra filter/ oljebyte mellan de ordinarie km-intervallet alternativt en gång om året, det som först uppnås är en förhållandevis billig investering. Mycket av detta är tämligen okänt för majoriteten av alla bilägare då bilar primärt används för att åka från punkt A till 'B, oavsett märke samt tvättas och tankas mest annars. Lycka till iaf och hoppas det går bra! Asken |
|
| Bilen har inte rullat mer än 500 mil senaste halvåret. Nu vet man till nästa gång. Kommer förmodligen sälja min e92a nu och satsa på något annat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.