AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
945

Missfärgade Toyo

Köpte för ca 2 månader sedan ett par Toyo Proxes TS-1 ett alldeles utmärkt däck vad gäller pris/väghållning/spårkänsla m.m. Problemet är att de nu 2 månader senare ser ut som om man kört i lervälling med dom. Missfärgade med en brun nyans som inte/knappt går att få bort med tvätt eller däckglansmedel. Någon som har några tips?
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Jag brukar tvätta av mina däck med avfettning när det behövs, för att sedan stryka på ett, eller fler, lager Hagmans Däckglans. En typ av "färg" som man stryker på med svamp. Ska visst vara rena döden för däcken säger en del, men jag har använt det nu i fyra år utan att märka att däcken skulle ta stryk. Man bör dock vara lite försiktig när man lägger på det. Kommer det där man inte vill ha det, tex på fälgarna eller skärmkanterna (ja, min bil är sänkt...) kan det vara lite drygt att få bort om man låter det torka!
Tigerr
Jag har jobbat på däckfirma för två tre år sen. Där fick jag lära mig att den bruna färgen är en sorts kemisk reaktion mellan den pasta man lägger på insidan av däcket innan det ska på fälgen och bromsdamm.. Eller något liknande! Tipset jag fick var att ta en diskborste med avfettning och sitta och gnugga, inget kul jobb! Det tog tid och kraft, men bra blev det. Sen så avslutade jag med "Blue Polly" - Någonsorts däcksvärta..

Tigerr
Mina Pirelli har blivit precis likadana, men de skall snart bytas, så det får vara så.

Fredrik M - Z3 2.8
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är antagligen introkad fälgrengöring/ avfettning som tillsammans med det upplösta fälgdammet satt sig på däckssidan. En normal biltvätt avslutad med insmörjning av däckssidorna med tex Meguiars 40 BUmper&Vinyl löser det hela.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En vanlig reaktion på nya däck,när de utsätts för sol o värme.Ev skillnader i naturgummiblandning kan ge mera eller mindre brunhet.
MB-ens Uniroyal såg inte så kul ut heller när de var nya, men det har gett sig nu.

MVH
Hasso
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt det jag har hört är det de kemikalier som skall skydda däcket mot UV-strålning (uttorkning) som kan fällas ut och lägga sig som en brunaktig hinna på däcket. Däckfabrikanterna rekommenderar INTE att man tvättar bort detta med avfettning eller dylikt eftersom däcket kan torka ut.
Jag tror dock att de flesta i vårt klimat kommer att slita ut däcken mekaniskt innan det spricker pga solens uttorkning.

Snyggt är det tyvärr inte.

Jag har märkt att kemikalierna i vissa fälgrengörningar verkar tvätta bort denna hinna på däcken.

Mvh
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Ta bara lite schampo och gnugga på däcken sen tar du Turtel Wax wen´t black tror det stavas nått sånt.....däcken blir garanterat svarta!!!Har själv tagit det på mina Toyo Proxes T1-s till M3:an :)

Mvh Ricke
Tigerr
*mjaou*

Tigerr
je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Jag kan verkligen rekommendera Turtles Wet & Black!

Normalt sett är jag skeptisk mot dylika medel eftersom man gått på massor av nitar, men Wet & Black fungerar!

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.